Hat
az egyben. Ezzel a ma divatos, nagyotmondó reklámszlogennel lehetne
talán legjobban jellemezni a mai postunk alanyát. Ez a
Matchbox nagy élménye volt gyerekkoromnak, hiszen egyszerre hat
autóval is játszhattam. De ezen túl egy inkább csak az „újabb
kor” hátköznapjainak az utcai élménye az autószállító
kamion. Amikor ezzel az autóval én játszottam, akkoriban maximum
az Autó-Motor újságban lehetett egyszer-kétszer látni ilyen
járművet. A legtöbb eladásra szánt autót vonaton hozták hazánk
három akkori autóátadó telephelyére, Budapestre,
Debrecenbe vagy Győrbe - autómárkától függően. Talán emiatt is
ritka volt a közutakon utazó autók látványa, hiszen minimális
utcai utaztatásra volt szükség az átadóhelyek környékén.
Felénk inkább - az egyetlen kamionos cég a Hungarocamion révén –
a Mercedes és Volvo vontatók voltak gyakoriak, ők
szállították a hazai személyautó értékesítés alanyait ha
éppen szükség volt rá.
Impozáns látvány ma is
Ma
már természetesnek tűnik ha egy autószállítót megelőzünk az
autópályán, a kor követelményeinek megfelelően hozzászoktunk a
megpakolt és összevisszának tűnő rendszerben felpúpozott
trélerek látványához. Akkoriban még az autószállítás is
egyszerűbb, érthetőbb módszerekkel történt tőlünk nyugatabbra
is, nem voltak még ismertek a ma használt, nagy platón belüli kis
- hidraulikusan vagy mechanikusan állítható, dönthető - mini platóelemek, amelyek a furcsán a levegőben álló, szállított autókat jellemzik néha.
Ma már természetes tartozéka a közutak látványának
Típustörténeti
morzsák
A
holland (Eindhoven) származású DAF (Doorne
Aanhanger Fabriek) 1928-as megalapítása óta számos, bár felénk
– ismert okokból – kevéssé elterjedt sikeres típust tudhat
magáénak, számos kamiontechnikai innovációval egyetemben. A Matchboxunk eredetije a 2600-as sorozat volt. Ez az 1962-ben
megjelent, és akkor igen előremutató vonalvezetéssel bíró
teherautó számos újdonságot tartalmazott. Az ugyanabban az évben
megrendezett teherautós és szállítási szakkiállítás (RAI)
sztárja volt az autó. 11,1 literes hathengeres dízelmotorja 220
lóerőt tudott. A fülke kényelme előremutató és egyedi volt a
hosszú távú közúti teherszállításban.
Az
akkori gömbölyű trendtől meglehetősen eltérő szögletes, kockaszerű kabin a hatalmas üvegfelelületeivel, ergonomikus
műszerfalával és a kényelmes belső térrel akkor még nem ismert
komfortot kínált a sofőrjének. Jól kihasználható és
variálható volt fülke. Az újdonságként megjelentett két fekvőhely a fülékben, addig nem látott pihenési lehetőséget
biztosított a gépet vezető sofőröknek. 1974-ig 15 000 példány
készült belőle.
Szuperkirály(ság)
Ezzel az óriás Matchbox-szal megint egy olyan autó birtokosa voltam és vagyok, ami az addig nálunk nem látott autófajtát ismertette meg velünk, még ha kisasztalnyi léptékben is. A hetvenes évek elején járunk. A modellt jól sikerült kialakítani, élethű lett, még mai szemmel nézve is. A részletgazdagság azonban inkább csak a „traktorra” vagyis a DAF teherautóra, annak is inkább az első fertályára jellemző. Ott nagyon meg vannak faragva a részletek. A hűtőrács és környéke igen szép, de még a DAF-okra akkoriban oly jellemző, két szélén megtört síkú szélvédőt is jól ábrázolták.
Ezzel az óriás Matchbox-szal megint egy olyan autó birtokosa voltam és vagyok, ami az addig nálunk nem látott autófajtát ismertette meg velünk, még ha kisasztalnyi léptékben is. A hetvenes évek elején járunk. A modellt jól sikerült kialakítani, élethű lett, még mai szemmel nézve is. A részletgazdagság azonban inkább csak a „traktorra” vagyis a DAF teherautóra, annak is inkább az első fertályára jellemző. Ott nagyon meg vannak faragva a részletek. A hűtőrács és környéke igen szép, de még a DAF-okra akkoriban oly jellemző, két szélén megtört síkú szélvédőt is jól ábrázolták.
Megcsillan a szélvédő síkjában a törés. Igaz viszont, hogy a középső osztás meg hiányzik, még jelzés szintjén sem tették bele
A
vontató és a félpótkocsi fixen össze van szegecselve, talán
ezért sincs a DAF hátsó lámpája még csak jelezve sem. De akkor
a pótkocsi hátulján miért nincs semmi sem? A szerelvény többi
része is megvan, de ott inkább a funkcionalítás volt a lényeg.
Az, hogy működjön, (majdnem) mint az igazi. Az alkatrészeket jól
méretezték és jó anyagból is gyártották, mert még nem mentek
tönkre ma sem. (Jó, nagyon vigyáztam is rá.) Le tudjuk nyitni a
hátsó rámpát, hogy le lehessen a – működő és színben is
autentikus - teleszkópos, hidraulikus tartóoszlopon támaszkodó
fölső platót engedni. A teleszkóp még mindig szorul is
valamennyire. Pontosan működő mechanikája és illesztése van a
platóknak és a rámpának, így valós körülményekhez hasonlóan
lehet föl- és lehajtani az autókkal. Szám szerint öttel.
Félpótkocsiból jeles!
Félpótkocsiból jeles!
Talán
csak a fölhajtott plató rögzítésére szánt – a hátsó
rámpába beleakasztható - kampós kiképzésű platónyúlvány tér
el teljes egészében az eredetitől. Viszont nagyon jól funkcionál,
ezért bocsánatos megoldásnak tekinthető Az én példányomból (és a netes fotókat elnézve sokak példányaiból is) már „kikoptak” a – racsnis pozicionálóval ellátott -állítható helyzetű, piros színű kis műanyag keréktámaszok,
melyek, ha kissé eltúlzott méretűek voltak is, a helyén
rögzítették a ferde vagy helyére billentett platón levő
járműveket. Így még szállításkor sem kellett nagyon aggódni,
hogy összecsúsznak a lökhárítók. Alul ugyanez fémből van
kialakítva, jóval reálisabb méretben. Érdekes még a platók
keréksávjának recézése is, mintegy imitációja a valódi
perforált lemezeknek.
Recés a plató, jól imitálja a perforált lemezt. A két platórész mintaszerűen illeszkedik egymásba és a talajhoz
A
kocsi vaskos tengelyeken nyugszik, hogy elbírja az öt kisautónyi
terhelést. A félpótkocsi csak egytengelyes, ami szerintem nagyon kevés volt már akkoriban – eredetiben – is. A mi pótkocsinknál
is a keréktengely rögzítését egy kis fehér, laprúgókat
imitáló műanyaglappal oldották meg. Ez jópofának tűnik és így
némi rugózást is adott a szerelvény hátuljának. Sajnos a
vontató teherautó hátsó tengelyének rögzítése gyengére
méreteződött. Nem görbe a tengely, szépen gurul a szerelvény,
de a folyamatos terhelés hatására a tartója deformálódhatott
annyira, hogy megpakolva a kerék hozzáér a sárvédőhöz. Ez nem
feltűnő, csak érezni lehet amikor gurítja az ember.
Az
első kiadás 1969-es, amikor is kék fülkével sárga trailerrel
jelent meg, még a regular wheels kerekeken. Ez változott át sárga traktor + vöröses narancs utánfutóra. A matrica az oldalán
kétféle lehet, egyrészt a piros-fehér sávos vagy a korábbi DAF föliratos.
Érdekesség
még, hogy a vontató és a félpótkocsi alján levő dátum nem
azonos, ennek nem tudom az okát elképzelni sem, hiszen tudomásom
szerint a két komponens nem szerepelt más variációban a
terméklistán. Igaz, hogy volt egy korábbi kiadása is a
szerelvénynek, de ott csak a kerék tűnt eltérőnek. A fotózásnál
nagyon hálás alanynak bizonyult, nehéz volt ezt a néhány képet
kiválogatni a sok jó közül. Talán a variálhatóság jellemezte
most is a járművet, ezért a sok érdekes fotó. Talán a sokféle
autókombináció is közrejátszott benne. Más Matchboxoktól
eltérően jót játszottam vele ismét ez alkalommal. Biztos vagyok
benne, hogy anno a gyerekek is ezt a sokoldalúságát, az egyszerre
hat autóval történő játékot élvezhették a legjobban.
Ami jól látszik a képen: a vaskos tengelyek, a trailer kerékfelfüggesztése és az eltérő modelldátumok
Tetszetősebb színösszeállítás ez a korábbinál
A
kocsi abszolút „játszott” kategória, de annak a felső
krémjébe tartozó, megkímélt egyed. Igaz ugyan, hogy jól
megnézve a pótot hátulról, látszik némi leejtés nyoma (nem én
voltam) de ettől még nagyon élvezetesen játszható még mindig.
És nem kevésbé örülök neki most sem amikor ránézek a
vitrinemben. A múlt egy másik autós-matchboxos szeletkéjét hozza
elénk.
Üresen még elég könnyed látványt nyújt
Magasabb autókat inkább fölülre tessék tenni
Azért hátul még egy tengelyt elbírt volna viselni
Korok és technikák találkozása
Irány az országút
6 megjegyzés:
Na ez nagyon tetszik!
Gyönyörű ez, nincs mese! Az meg különösen emeli a szubjektív értékét, hogy gyerekkori darab. Csak van az a mantra, hogy "Nem gyűjtünk Superkingst"... ;-)
Jó ez, rég vadászott autó. Jól mutatna a Guy Warrior trélerem mellett. :)
Gratulálok hozzá, szép darab!
8-)
Nagyon szép. :) Az tetszik hogy tényleg közel áll az 1/64-es méretarányhoz.
Kérdés: milyen gyártmány a Freelander a platón?
Az alján ennyi van csak: High Speed. Amúgy a Cararama sorozatban volt ez az autó. Léptékben, kivitelben éppen stimmelt a többihez.
Statiszta autó.
Megjegyzés küldése