Mostanság igyekszem más
gyártóktól származó kamionokkal csillapítani a Matchbox Convoy
éhségem és ebből
kifolyólag voltak érdekes beszerzéseim. Na,
ez nem egy ilyen darab, mert ezért nem adtam pénzt! Tommi
kollégától kaptam ajándékba!
Olajválság
parttól-partig
A
Mack 1975-ben dobja piacra a W sorozatot, azaz a Cruise-Liner
modelleket. (Ők maguk is össze-vissza írják a Cruise-Linert, az
oldalukon a cégtörténetben kötőjel nélkül írják,
a korabeli katalógusukban – lásd alább – meg kötőjellel. Én
ez utóbbihoz tartom magam.) Az elnevezés amúgy azt a
személyszállító luxushajót jelenti, amivel a tengeri
sétahajózásokra járnak azok, akik meg tudnak fizetni ilyesfajta
szórakozást. (Hogy egy a történelemben közeli, de amúgy szomorú
példát hozzak, a Costa
Concordia
is cruise-liner volt.) Amiért egy kamionra akasztották, hogy a Mack
szerint üdvöskéjük a legcsendesebb volt a vezető munkahelyén
mérve a korabeli konkurensek közül, ezzel is idézve a sétahajók
luxusát. Ezen kívül a névbe van még csomagolva némi
lefordíthatatlan szójáték is azzal, hogy ezekkel a cuccokkal
parttól-partig szokás fuvarozni.
Jó lenne tudni, hogy a CardCow.com-ról származó képen látható Mack Cruise-Linerek mikori kiadások, mert ezek a változatok hasonlítanak legjobban ahhoz, amit a Yat Ming (?) megmintázott.
Egészen
1983-ig készül a bulldogfülkés nyergesvontató, mely a hetvenes
évek közepe szabályozásának a szülötte. Akkoriban új,
szigorúbb, a korábbiaknál csak rövidebb szerelvényeket
engedélyező szövetségi törvény szabályozta a nyerges
szerelvények teljes hosszát – hogy miért, azt meg ne kérdezzétek
– ezért a csőrös vontatók helyett divatba jöttek a motor fölé
helyezett fülkés vontatók. Míg ezek itt az öreg kontinensen a
túlnyomó többséget jelentik, a tengerentúlon egyáltalán nem
voltak népszerűek. Ha megnézitek alább a belteret mutató képeket
a Mack katalógusokból, akkor hamar egyértelművé válik, hogy
miért. A „cabover” (cab over engine, röviden cabover =
fülke
a motor felett) kivitelű gépek sokkal szűkösebb helyet
nyújtottak, mint a korabeli csőrösök. A két ülés közé
beékelődött a motor borítása, nem lehetett kényelmesen hátra
jutni a hálófülkébe, hanem be kellett mászni oda. Azoknak, akik
a fél életüket egy ilyen dobozban töltik, a nekünk apróságnak
tűnő ilyen tulajdonságok bizony nagyon fontos szempontok. Viszont
az új szabályozásba nem fértek be a
nyergesvontató+félpót+pótkocsi – opcionálisan még egy
pótkocsi – szerelvények a csőrösökkel. Hogy most mi a helyzet
ezekkel, hogy engedélyeznek-e ekkora mamutokat közlekedni manapság
az Egyesült Államok útjain, nem tudom – gyanítom nem – de
akkor még engedték őket. Az 1977-es katalógus még fontos
erényként hozza, hogy a BBC Short Sleeper Cab – rövid hálófülke
– változat nem lépi túl az engedélyezett maximális hosszt, így
azokat nem kell nappali fülkés vontatókkal továbbítani. A
82-esben viszont már csak egy kép szerepel a félpóton kívül két
pótkocsival aljasított szerelvényről. (Abba most ne menjünk
bele, hogy a második kettő félpót-e dollival, én ebből a
szögből meg nem mondom, de szerintem más se!)
Proszpekt
Apropó katalógusok! Érdemes átbogarászni ezeket, mert sok
érdekességet lehet bennük találni. Az 1977-es katalógusból az
is látszik, hogy hat- és nyolchengeres motorok sokaságával
rendelhető a Cruise-Liner. Az erőforrások beszállítói a Detroit
Diesel, Cummins, Caterpillar. A teljesítményük és nyomatékuk
egészen változatos. Az viszont külön érdekes, hogy külön
listázzák, hogy közülük melyik felel meg az 1977-ben bevezetett
szövetségi környezetvédelmi szabályozásának – mind – és
melyik nem a kaliforniaiaknak – közel sem mind. A haszongépjármű
gyártásának ideje alatt ez a kínálat is bővül, az 1982-es
katalógus már 525 lóerős csúcsmotort említ.
Arra is kíváncsi lennék, hogy milyen váltók lehettek benne, de
csak annyit sikerült kiderítenem, hogy a Fuller manuális váltói
között van olyan, ami 9-, de olyan is, ami 15 előremeneti
sebességgel bír. 82-ben említik az Allison automata váltók
„teljes kínálatát” a rendelhetők közt, illetve a Spicer
manuálisait, 7-től 14 fokozatig.
A
részletek rendben, de...
Normál esetben eszem ágában sincs nézni az ajándék paci fogát,
de mivel ez egy kisautók erényeit és hátrányait boncolgató
blog, muszáj udvariatlannak lennem.
A vicces az, hogy az teljesen ismeretlen gyártótól – akit
egyébként én a Yat Mingnek tippelek, mert neki vannak hasonló
megoldásokkal büszkélkedő nyergesvontatói – származó
szerelvény részletei rendben vannak, de az összeszerelés minősége
komoly szinteket ront az összképen.
A fülke jó, jók a részletei – hűtőmaszk, lökhárító –,
van beltere, igaz a fellépő meg a mögötte lévő sűrített
levegős tartályok lespórolódtak. Cserébe létrás az alváz és
vannak üzemanyagtartályok fémből. A fülke mögött ott a
kéményerdő, de a „krómozott” műanyagot sikerült olyan bénán
odaszegecselni az alvázhoz, hogy nincs rá mód, hogy azt normális
helyzetbe lehessen állítani szétfúrás és farigcsálás nélkül
– bár még az is lehet, hogy ez bekövetkezik. Amiért nagyon kár,
azok a kerekek. Az első kettőt még megbocsátanám – bár ez a
minta iszonyú rút – de a szimpla hátsókra nincs mentség. A
Nagy Átalakítási és Kerékcsere Tanács szerint ezek
lecserélésére nem sok esély van, mert olyan módszerrel vannak a
tengelyek rögzítve az alvázhoz, amit csak roncsolással lehet
megbontani és aztán nem lehetséges visszaállítani az eredeti,
működő állapotba.
A félpót hasonlóképp ellentmondásos. Létrás alváz, egész
pofás tartály, remek festés a műanyag alkatrészeken, még fémből
készült, működő kitámasztó lába is van neki, de a borzalom
rossz kerekek agyoncsapják az egészet. Sajnos ezek cseréje pont
úgy reménytelen, mint a nyergesvontatónál.
A nem azonosított kínai manufaktúra terméke elvérzik az
összeszerelés rossz minőségében, pedig ebben a méretarányban,
ez a típus bizony hiánypótló darab, ezért a gyűjteményemben a
helye! Köszi Tommi!
Kár érte, mert bizonyos részletei teljesen rendben vannak! A hűtőmaszk, a lökhárító, a hálókabinos fülke oké. de a fellépő és mögüle a sűrített levegő tartályai már hiányoznak.
A létrás alváz, az üzemanyagtartályok kitűnőt érdemelnek, a kerekek meg jó nagy karót.
Kipufogó és légbeszipoltyú a helyén, de a csálésága gyakorlatilag korrigálhatatlan.
A tartályra ugyanez vonatkozik. Hiába van működő, fém kitámasztólába, a kerekek agyonütik az összhatást.
Mack Cruise-Liner katalógus pár évvel a gyártás megkezdése utánról, 1977-ből.
Ez a katalógus meg éppen a gyártás befejezése előttről, 1982-ből való. Sok különbséget fel lehet fedezni magán a fülkén is.
7 megjegyzés:
"Breaker, Breaker, this is Rubber duck"
Egyébként abban a filmben az egyik (asszem Pigpen nevű) kamionosnak pont Cruiselinere van (kösz IMCDB).
"Ah, breaker one-nine, this here's the Rubber Duck." ;-)
Amúgy "10-4", Pig Pen tényleg egy Mack Cruiseliner-t hajt, amire elég komoly tehénfogót tettek előre. A forgatás során amúgy időnként Mack Cruiseliner-nek álcázott Kenworth K100 COE-t használtak, például a mérőállomás sorompó áttörős jeleneténél.
Hát, mondjuk elég egyformák, távolról az ember a márkát se nagyon mondja meg, ha nem nagy szakértő.
"Ten-four Pigpen, what's your twenty?"
Akkor én is beszállok: "Ezer, koponyánként!"
Tipikus olcsó kínai gyártmány, és megvan a maga bája, de a gyatra minőség így is felülírja azt.
Hasonló, vagy pont ugyanilyen GMC-m van nekem is a Shinseitől, méghozzá kettő is, egy tankeres és egy dobozos szerelvény, és mit ad isten mindkettő dupla pótos (félpót+pót). Hasonló van Majorette-ből is, csak ott Ford a vontató. Azoknál dollyval van kiegészítve a második félpót, és a képen is több, mint valószínű ilyen szerelvény látható.
Amúgy manapság is van többpótos szerelvény Amiban, csak nem minden államban engedélyezett, a képen szereplő hárompótosok például Oregonban engedélyezve vannak, de mint ott is látható ezek csak ilyen rövidebb pótkocsik lehetnek.
Kanadában cifrább kamionok futnak, mint az USÁ-ban de nyilván az északi határhoz közeli államokban engedélyezve van a közlekedésük a logisztika miatt, ezért lehet arrafelé, Oregonban, Michigan-ben stb. találkozni velük.
Mindenesetre szeretem a régi, ilyen korú kamionokat, emiatt is örülök, ha sikerül találni, persze picit jobb kivitelben.:)
Ja, amúgy a triplapótos szerelvény tényleg dolly-s félpótokból áll, hisz mindegyiken ott vannak a kitámasztólábak.:)
Nem rossz kamion ez de egy kis festés és kerék csere mondjuk MB konvoy kerék mindenhol és nagyon jó kis a kamion lehet belőle. De így se rossz. Van hasonló kialakitásu Zöld Mercedes kamionom. Annak is ugyanilyen a pótkocsija. Én egyébként Én csináltam road train-t egy Scania T142 es összekapcsolva az M9 major pack 3 és dollyjával. pótkocsijával.
"Breaker 1-9!"
Örülök, hogy tetszik. Tudtam, hogy Nálad jobb helye lesz, mint nálam. :-)
Megjegyzés küldése