Muszáj már megint
comingoutolnom: Én kedvelem a BMW-ket és gyanítom, hogy ezzel nem
szorulok kisebbségbe – már hallom is lelki füleimmel, hogy
valaki beküldi, hogy „De, béemvészexuális vagy!” Aztán már
egy jó ideje az is van, hogy nem kisautógyártóért lelkesedem és
vásárolok vakon, hanem az adott megmintázott modell után, úgyhogy
naná, hogy jó régen felkerült már a radaromra a Majorette BMW
felhozatala.
E36
Azt
korábban már tisztáztuk, hogy a tudományos bémevéiológia a
gyári projektkódjuk alapján különbözteti meg a bajor gyártó
modellgenerációit, aminek a formátuma egy E-betű és egy szám.
Ahol az E-bötű a német „Entwicklung” (fejlesztés)
kifejezésből jön, a szám pedig simán egy sorrendet jelöl. DE!
Mikor elérték azt a pontot, hogy az E-után három számjegy
kellett volna hogy álljon, átálltak az F-kódokra. (Mekkora
kiszúrás lenne a BMW-sekkel – gyáriakkal és komálósokkal
egyaránt – ha elhitetnénk velük, hogy ez nem attól van, hogy az
ABC-ben rögtön az F-jön az E-után, hanem mert magyarul az
entwicklung az fejlesztés és mostantól kötelező ezt a kifejezést
mindenkinek tökéletesen, akcentus nélkül elsajátítani
kiejtésre?!) Elkalandoztam!
BMW E36-ok egymás közt. (A forrás a képen.)
Lényeg
a lényeg, hogy eddig e lapokon a hármas szériából a negyedik,
1998 és 2006 közt regnáló generáció (E46) felülreprezentált
volt, hiszen megmintázta kupénak
a Majorette
– még MAGYAR
mentőorvosi változatot is fantáziáltak belőle francia barátaink
–, civil
négyajtósnak (is) meg a Matchbox.
Ezen kívül 3-as BMW ide még nem tette be a kerekét. Mostanáig.
Az
E36 az egyel korábbi, azaz harmadik generáció, mely 1990/1991 –
1990-ben már piacra dobták, mint 1991-es modell, de ilyet már
sokszor láttunk, az amerikai piac sajátosságaként – és 1999
közt tartózkodott a BMW kereskedőknél új autóként. A főbb
jellemzőit tekintve ugyanaz, mint az összes többi 3-as: amerikai
mércével kompakt, motor elől, hátul meg hajt. Karosszéria
verziókat tekintve kabrió, kupé, négyajtós limuzin, kombi
(béemvéül ez a Touring), illetve a 3-as szériában ezzel a
generációval debütáló, háromajtós kompakt. A motorválaszték
zavarba ejtően sok kombinációt ad ki annak függvényében, hogy
földrajzilag hová szánták az adott autót, illetve hogy melyik
karosszériaváltozatról van szó. Ez
ügyben ajánlanám a Wikipédia végtelennek tűnő táblázatait
áttekintésre. Váltóból már egyszerűbb a helyzet, 5-, vagy 6
sebességes manuális, illetve 4-, vagy 5 sebességes automata.
Gyári promóciós videó az E36-ról.
Made in France
Valamiért
én hajlamos vagyok a lépcsőshátú E36-osok formájába belelátni
azt, hogy a vonalaikat baltával
teuton harci szekercével faragták meg – különösen a nem színre
fújt lökhárítós kivitelűeknél érzem ezt. Pontosan tudom, hogy
ez ellentmondás, de ez nem jelenti azt, hogy nem tetszenének!
Valahogy úgy
vagyok én ezzel, mint Csodabogár a Tigris tankkal,
na. Amitől a Majorette értelmezését én remeknek találom, az
pont ez, hogy ez az érzés nekem itt visszajön.
A
katalógusaimat átnézve az első alkalom, amikor a civil verzió
„NEW” kiemeléssel megjelenik az az 1993-as brosúrában van, a
német rendőrségi változat meg 1999-ben bukkan fel először – a
száma mindkettőnek 257.
Akkori
és mai mércével is jók. Fém alváz, rugózó kerekek, sok apró
részlet nem festékből, hanem a karosszéria fémjéből, az első
világítótestek meg a szélvédő műanyagjából kialakítva, az
első szélvédő anyagából van belső visszapillantó tükör is,
és még az első ajtók is nyílnak. A beltér elég gyenguska,
ilyen kormány kivitelezést még életemben nem láttam, egyenesen
röhejes – remélem sikerül majd lefotózni úgy, hogy látszódjon
is – de ez az összes baja. A rendőrségi változat kapott
megkülönböztető jelzést, de olyan módon, amit tán évtizedek
óta nem szokás: a karosszéria anyagából kialakított fém puklit
festették le pirosra. Ezzel lehet, hogy vitatkozni fogtok, de nekem
bejön ez a megoldás – az, hogy golyóálló, az biztos.
„Régen minden jobb
volt”
A
3-as BMW-nél egészen magától értetődő, hogy elbírja a
„Polizei” változatot és őszintén szólva nem is értem,
hogyha valami ennyire egyértelmű, miért nem üti le a labdát
manapság a Mattel istállóba tartozó két cég. Hogy a nagy
gondolatok egyszerre fogalmazódnak meg különböző koponyákban,
mi sem bizonyítja jobban, hogy valamelyik külföldi oldal „mit
kérdeznél a Mattel termékfejlesztőktől” postjához valaki
beküldte a kérdést, hogy vajh' miért
csak rendőrségi változatok készülnek a Subaru Imprezákból,
a kézenfekvő civil, illetve még kézenfekvőbb versenyfestésű
változatok miért nem. Persze ez egy másik történet, és e post
egy teljesen másik gyártóról szól, de azt gondolom, hogy nem
kell feltalálni a spanyolviaszt, elég csak felütni néhány régi
katalógust.
Sok apró részlet a helyén, mind a karosszéria és az alváz anyagából. Az első fényszórók a szélvédő anyagából készültek, mint ahogy a belső visszapillantó tükör is.
Na, mibe hogy ilyen béna kormányt még nem láttatok?! De tényleg ez az egyetlen baja.
Ja és hát persze a lényeg, hogy nyílnak az első ajtók. A civil verzió nem kapott festést a hátsó világítótestekre.
Az viszont tetszik nekem, hogy ha már a rendőrségi verzió tetőpúpját megfestették pirossal, akkor már kaptak a hátsó világítótestek is. Gyerekként valószínűleg megdolgoztam volna kék filccel. Mondtam már mostanában, hogy "támogassuk a fényhíd ipart"?
3 megjegyzés:
Most már értem porsche minapi licitjét :)
Ez a fajta "német rendőr zöld" szerintem jobban sikerült itt, mint egyes matchboxoknál.
pittlaren: Igen, az Joe-nak lesz, felhalmozott belőle már egy pár darabot ;-)
Ne higgyétek egy szavát se! A csávó elvonókúrán volt, titokban lejött a Porschékról és ráállt a BMW-kre! Már a nickjét is átírta, úgy hívják, hogy "A művész akit korábban porschénak hívtak!" 8-]
Megjegyzés küldése