2012/08/23

Átalakítás: Matchbox Scammell Snow Plough

Nem a pár napja mutatott Scammel volt az első példány a birtokomban, ugyanis korábban Andrew adott nekem egyet. Vagyis egy felet. Ugyanis se hótoló, se billencs, de még hátsó tengelye sem volt! Andristól már kapott egy kis rozsda kezelést, amitől még jobban megtetszett a típus, de sokáig nem tudtam vele mit kezdeni kerekek hiányában. Szerencsémre egy lepusztult Matchbox MB-12 Land Rover Safari vásárlásakor kaptam mellé még kettőt darabokban, azokhoz megvoltak a kerekek is, amik átmérőben stimmeltek hozzá. Ráadásul a mennyiség adta magát, hogy háromtengelyes kivitel legyen belőle

De mi legyen a felépítménye? Ez a kérdés bujkált bennem, számos variáción végigfuttottan, míg végül a már korábban rendbe tett Mercedes teherautó lett a befutó. Mivel annál nem sikerült jól megoldanom a tengelyek rendes visszatételét, így szívfájdalom nélkül vagdostam szét, mivel úgy találtam, a platója pont jól fog menni a Scammelhez. Kivágtam, odamértem, láttam, hogy jó lesz, már csak faragni kellett. Közben jött az érzés, hogy valami lökhárító vagy lámpa csak kéne a fülke elejére - ekkor még nem tudtam, hogy hogyan is néz ki egy igazi -, így turkáltam egy kicsit, majd a Chevy K-1500-hoz felhasznált Car Transporter lökhárítója jónak bizonyult - még szerencse, hogy semmit sem dobok ki -, így azt oda is szabtam.

A plató rögzítéséhez pár csavaranyát is igénybe kellett vennem, hogy legyen megfelelő méretű csatlakozási felület a ragasztáshoz, főleg a hátsó tengelynél, ahol a Merci eredeti felfüggesztését helyeztem vissza. Utóbbi nem is volt olyan egyszerű, hogy minden pozícióból jó legyen, de végül az is összejött. A hátsó traktusnál tátongó űrt és illesztési nyomokat pasztázással tüntettem el, de ekkor még nem tudtam, hogy mi legyen a vonóhoroggal. Bevallom, nekem ez így nem nagyon tetszett, így lenyestem, és újra lökhárító után túrtam. Először egy fémrudat akartam csak odatenni, de eszembe jutott, hogy az autószállító még meg van, így akár kivághatnám belőle a hátsó részét lökhárítónak, így a rendszám is stimmelne! Úgy is lett, nagyon is jól illett oda, így annak felragasztása után már mehetett is a fényezőbe.

Az alváz és a plató maradt szürke, de a fülkét kékre fújtam, hogy ne legyen annyira egysíkú. Extra kifestést szándékosan nem követtem el rajta, próbáltam az eredeti stílusában meghagyni, ahogy a Matchbox is kiadta volna a hatvanas években. Ebben a szellemben - a korábbi terveimmel ellentétben - szélvédőt és belteret sem varázsoltam a fülkébe.

A végére maradt a legnehezebb dolog, a tengelyek lezárása, hogy ne essenek le róla kerekek. Végül valahogy kipattant a fejemből a megoldás. A régi tengelyeket átmérőben - majdnem - passzoló popszegeccsel váltottam ki. Csináltam hat darab féltengelyt, aminek meg van. az az előnye, hogy mindkét oldalt szép fényes félkör felniközép látszik. A rögzítést pedig a popszegecs alumínium részével oldattam meg. Méretre vágás után bekentem belülről ragasztóval, majd abba dugtam bele a tengelyeket. Alulról nézve nem a legszebb megoldás, de mivel amúgy nem látszik, így elégedett vagyok a végeredménnyel. Ezután már csak a fülke visszaragasztása, majd a fotózás maradt hátra.

 Ezt kaptam Andrew-tól, ez volt a kiindulási alap
 A tervezési fázis
 Ez jó lenne lökösnek
 Kész volt a terv
 Platósítva lett egy csavaranya közbeíktatásával
 Két tengellyel is megáll a lábán
 Előkészítve a terep a harmadik tengely fogadására
 Egy kis ponthegesztés ragasztás után
 Még kicsit nyers, de már három tengelye van
 A lökhárító is a helyére került
 Egy kis pasztázás az egységesebb arculat nevében
 Ilyen lett a végeredmény
 "Kicsit" hosszabb lett a gyárinál
 Továbbra is dupla kerekes maradt hátul
 Hátulra is kapott lökhárítót
Az alváz régen és most

7 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

"Szó bennszakad, hang fennakad,
Lehelet megszegik."

somytomy írta...

Hűha, szép munka. Afelújítás előtt tök úgy néz ki, mint a kert végében rohadó roncsok szoktak. A Merci fülkéjét mire fogod rátenni?

Jacob Singer írta...

Nagyon szép lett, nekem erről a kivitelezésről A félelem bére című film jut az eszembe. Állati.

Andrew0807 írta...

Respect!

porsche írta...

somytomy: Köszi. A Merci fülkével egyenlőre még nincs terv, várja sorsát.

Jacob Singer: Örülök, hogy tetszik. Részben az a film adta az ihletet ;-)

Andrew: Nélküled mindez nem jöhetett volna létre.

RÁJEN írta...

Csatlakozom, riszpekk! A vatin láttam, 1-2 száz forintokért vannak nagyon romos lesney superfastok, rájuk kéne menned...

Névtelen írta...

Klassz, de én a vonóhorgot rajtahagytam volna, hátha valamilyen vontatmánnyal is elboldogul.