2025/01/24

Matchbox TP-109 Citroën CX Break Marine Division + MB-09 Boat and Trailer 1985

Hajlamos vagyok azt gondolni, hogy a kombik szeretete a vanitisz előszobája. Így vagy úgy, de a mai napra a Matchbox történetének egyik legmenőbb twin packjét tartogatom.

Big in Japan de hogyhogy angol?
Citroën CX Break típusismertető és a Matchboxos előzmények ügyében erre szíveskedjetek megkezdeni a visszaolvasást – már csak azért is javaslom ezt, mert ebben az írásban azt feltételezem, hogy tisztában vagytok azzal, hogy „mi történt az előző részekben”.

1984-ben dobta piacra a Matchbox a Citroën CX Break-et tartalmazó dupla csomagjai csúcsát, jelen postunk tárgyát a TP-109-et. Világosan emlékszem, hogy az osztálytársaimmal teljesen odáig voltunk érte, de egyikünk sem birtokolt ilyet. A „Police Marine Division” motívumot kivételesen teljesen helyesen értelmeztük és elképesztően menőnek gondoltuk.

Ezzel a festéssel csak a TP-109-be került be, egyetlen kivétellel: 1984-ben, a MB-04-volt Japánban. Az 1985-1987 közt kínált TP-109-be makaói és angol gyártású változatai is kerülhettek, de japán MB-04 csak brit lehet.

Álljunk meg itt egy rövid elmélkedésre! Mint tudjuk, a Lesney 1982-ben csődbe ment, a Hackney gyárat bezárták. A gépeket elszállították, de annyira nem kímélve az épület(eke)t, hogy ahol a daruzáshoz az kellett, áttörték a födémet és a tetőt. Tehát az, hogy 1984-85-ben „Made in England” Matchboxok jelentek meg – és mint a mellékelt ábra mutatja, tényleg megjelentek – két dolgot jelenthet: Vagy le volt gyártva egy nagy halom alkatrész és tényleg őrületes nagy halmot kell elképzelni, mert nem ritkák az ilyen TP-109 verziók. Vagy az eredeti szerszámokkal (is) gyártottak Anglián kívül! A ti tippetek pont annyira jó, mint az enyém, hogy melyik történhetett.

Csónak és tréler
A Twin Pack második járműve(i) az MB-09 Boat and Trailer. Az 1-75 sorban 1967-ben debütál, 1970-ben a tréler megkapja a vékony Superfast kerekeket és 1971 után már csak Twin Packekben szerepel. Ezek mindegyikén a csónak a „világoskék felépítmény, fehér csónaktest” kombinációban szerepel és ugyanolyan világoskék tréleren utazik, mint a csónak. Véletlen, „csak akkor látszik, ha egymás mellé vannak téve” árnyalatkülönbségek persze létezhetnek.

1976-ban még ugyanebben a színkombinációban kerül a TP-5-be ami az egyik legtöbb változatban létező pakk, a vontató jármű nagyon sok minden lehet, VW Golf 1, Ford Escort – több színváltozatban is –, Ford Capri, Vauxhall Guildsman, Porsche 911 Turbo és nem vagyok benne biztos, hogy mindent felsoroltam. A tréler másfajta kereket kap, mint ami az MB-09 verzió alatt volt és nagy valószínűséggel a tréler öntvényén is változtatnak valamelyest.

1982-ben dobják piacra a TP-29-et, ami az első színváltozatát adja a Boat and Trailer-nek. A tréler változatlan, de a csónak felépítménye fekete. Ami pedig vontatja, a Ford Flareside pickupnak ez a színváltozata.

1985-ben kerül piacra jelen post tárgya – bővebben alább – és a TP-105 is. Ez utóbbiban a vontató jármű egy fekete Datsun 280 ZX, a csónak és a tréler pedig az 1-75 változatokéval megegyező színsémájú. Viszont újabb fajta kereket kap és ez marad aztán a későbbi verziók alatt is.

Az öntvény hattyúdala az 1991-es MP-805 Hobby 3 pack, amit nem neveznék különösebben gyakorinak, de porsche kolléga kitűnő postot jegyez róla!

Kardinális kérdés, hogy a kis csónak úszóképes-e vagy sem. Nos, az előbb linkelt postban szerzőtársam empirikus úton tisztázza a kérdést, amiről bizonyítékot is szolgáltat. Kattintsatok, megéri!

TP-109
Gyorsan tisztázzuk: Amit az alábbi képeken bontva láthattok, az nem egy legitim TP-109, hanem egy ilyenből szökött Citroën CX Break – biztos, hogy nem MB-04, mert makaói származású – és egy 1-75 sorból származó MB-09. Hozzá nem is tökéletes darab, a csónak gerincét tartó kis túlnyúlást letörte az előző tulajdonos, ami teljesen érthetetlen, de nem kis munkája lehet benne.

Viszont a bontatlan darabjaim – nyilván – teljesen korrektek! Mostanában többször elmondtam, hogy szerintem a Lesneyről – illetve a későbbi tulajdonosokról – olyan gyártási fegyelmet tételezünk fel, ami nem volt. Szerintem így fordulhatott elő, hogy nem is kevés TP-109-ben a betegszállító (mentő) festésű Citroën CX Break-et találunk! Felnőtt gyűjtőként is azt gondolom, amit gyerekként: Ezek közel sem olyan menők, mint a „Police Marine Division” festésű változat, sőt nehezen magyarázható kombó.

És akkor most adunk a közszolgálati jellegnek: Ha bontott TP-109-et vesztek, akkor csak a narancssárga tréler – csak ebben tér el a tréler színe az MB-09 világoskékjétől, illetve a fentebb linkelt és megcsodálható MP-805-ben, ahol sötétkék –, fehér felépítmény, narancssárga 8-as matricával, kék csónaktest színösszeállítás a legitim!

Őrületesen klassz játékszernek tartom és gyűjtői darabnak is egészen kitűnő!

Szólóban csak japánban forgalmazták ezzel a festéssel, mint MB-04, 1984-ben. Az a verzió angliában készült. "Ő" biztosan TP-109-ből van, mert makaóban született.

Amikor a részletek is öntvényből vannak, nem festékből! #regenmindenjobbvolt

Irtózatosan menőnek láttuk az iskolás pajtikáimmal!

Kivételesen teljesen jól értelmeztük a feliratokat rajta.

8-as egység.

A beltere ugyanaz, mint a civil változaté.

Részletek, részletek, részletek.

A két oldala szimmetrikus, leszámítva az üzemanyagtartály fedelét.

Ő biztosan MB-09 az 1-75 sorozatból. Ez a kerekeiből is látszik.

Hogy a nózija ilyen pisze lett, abban is bőven van munka. Nem akármilyen minőség, hogy kibírta. #regenmindenjobbvolt

Ez a színösszeállítás a leggyakoribb, de nem ebből a pakkból való. A "lebegő székek" megoldás nagyon érdekes.

Ilyen színösszeállításban, ilyen matricával és ilyen kerekekkel való ebbe a pakkba. (Kép: eBay)

Matchbox TP-109 1985 NRFB. Ultramenő!

A Matchbox történelmét ismerve, egy 1985-ös pakkban érdekes és felvet kérdéseket egy brit gyártású kisautó.

A két tréler verzió. A kékről a csónak gerincét alátámasztó és a tatját is rögzítő túlnyúlást letörték, amiben szintén van meló. A twin packban lévő változatról törölték az "No9" feliratot de - ez nem nagyon látszik a fotón - a "Lesney England" felirat is megmaradt, ami megint csak kérdéseket vet fel. A futómű rögzítésének változtatását nem kell magyaráznom, eléggé látványos.

A csomag hátulja. Egyrészt odáig vagyok ezekért a rajzokért, másrészt vegyük észre a fenti szöveg végén a "Matchbox International Limited" feliratot! Ez elég érdekes aspektusba helyezi a "Made in England" és "Lesney" feliratokat az öntvények alján. Az évszámból ne vonjatok le messzemenő következtetéseket, egyszerűen 83-ban készítették el a twin pack egyenkártyákat.

A "nem annyira menő" változatom a mentővel is megvan!

Nyolc.

Nincsenek megjegyzések: