Hajlamos vagyok azt gondolni, hogy a kombik szeretete a vanitisz előszobája. Így vagy úgy, de a mai napra a Matchbox történetének egyik legmenőbb twin packjét tartogatom.
Big
in Japan de hogyhogy angol?
Citroën
CX Break típusismertető és a Matchboxos előzmények ügyében
erre
szíveskedjetek megkezdeni a visszaolvasást – már csak azért
is javaslom ezt, mert ebben az írásban azt feltételezem, hogy
tisztában vagytok azzal, hogy „mi történt az előző részekben”.
1984-ben dobta piacra a Matchbox a Citroën CX Break-et tartalmazó dupla csomagjai csúcsát, jelen postunk tárgyát a TP-109-et. Világosan emlékszem, hogy az osztálytársaimmal teljesen odáig voltunk érte, de egyikünk sem birtokolt ilyet. A „Police Marine Division” motívumot kivételesen teljesen helyesen értelmeztük és elképesztően menőnek gondoltuk.
Ezzel a festéssel csak a TP-109-be került be, egyetlen kivétellel: 1984-ben, a MB-04-volt Japánban. Az 1985-1987 közt kínált TP-109-be makaói és angol gyártású változatai is kerülhettek, de japán MB-04 csak brit lehet.
Álljunk meg itt egy rövid elmélkedésre! Mint tudjuk, a Lesney 1982-ben csődbe ment, a Hackney gyárat bezárták. A gépeket elszállították, de annyira nem kímélve az épület(eke)t, hogy ahol a daruzáshoz az kellett, áttörték a födémet és a tetőt. Tehát az, hogy 1984-85-ben „Made in England” Matchboxok jelentek meg – és mint a mellékelt ábra mutatja, tényleg megjelentek – két dolgot jelenthet: Vagy le volt gyártva egy nagy halom alkatrész és tényleg őrületes nagy halmot kell elképzelni, mert nem ritkák az ilyen TP-109 verziók. Vagy az eredeti szerszámokkal (is) gyártottak Anglián kívül! A ti tippetek pont annyira jó, mint az enyém, hogy melyik történhetett.
Csónak és tréler
A
Twin Pack második járműve(i) az MB-09 Boat and Trailer. Az 1-75
sorban 1967-ben debütál, 1970-ben a tréler megkapja a vékony
Superfast kerekeket és 1971 után már csak Twin Packekben szerepel.
Ezek mindegyikén a csónak a „világoskék felépítmény, fehér
csónaktest” kombinációban szerepel és ugyanolyan világoskék
tréleren utazik, mint a csónak. Véletlen, „csak akkor látszik,
ha egymás mellé vannak téve” árnyalatkülönbségek persze
létezhetnek.
1976-ban még ugyanebben a színkombinációban kerül a TP-5-be ami az egyik legtöbb változatban létező pakk, a vontató jármű nagyon sok minden lehet, VW Golf 1, Ford Escort – több színváltozatban is –, Ford Capri, Vauxhall Guildsman, Porsche 911 Turbo és nem vagyok benne biztos, hogy mindent felsoroltam. A tréler másfajta kereket kap, mint ami az MB-09 verzió alatt volt és nagy valószínűséggel a tréler öntvényén is változtatnak valamelyest.
1982-ben dobják piacra a TP-29-et, ami az első színváltozatát adja a Boat and Trailer-nek. A tréler változatlan, de a csónak felépítménye fekete. Ami pedig vontatja, a Ford Flareside pickupnak ez a színváltozata.
1985-ben kerül piacra jelen post tárgya – bővebben alább – és a TP-105 is. Ez utóbbiban a vontató jármű egy fekete Datsun 280 ZX, a csónak és a tréler pedig az 1-75 változatokéval megegyező színsémájú. Viszont újabb fajta kereket kap és ez marad aztán a későbbi verziók alatt is.
Az öntvény hattyúdala az 1991-es MP-805 Hobby 3 pack, amit nem neveznék különösebben gyakorinak, de porsche kolléga kitűnő postot jegyez róla!
Kardinális kérdés, hogy a kis csónak úszóképes-e vagy sem. Nos, az előbb linkelt postban szerzőtársam empirikus úton tisztázza a kérdést, amiről bizonyítékot is szolgáltat. Kattintsatok, megéri!
TP-109
Gyorsan
tisztázzuk: Amit az alábbi képeken bontva láthattok, az nem egy
legitim TP-109, hanem egy ilyenből szökött Citroën CX Break –
biztos, hogy nem MB-04, mert makaói származású – és egy 1-75
sorból származó MB-09. Hozzá nem is tökéletes darab, a csónak
gerincét tartó kis túlnyúlást letörte az előző tulajdonos,
ami teljesen érthetetlen, de nem kis munkája lehet benne.
Viszont a bontatlan darabjaim – nyilván – teljesen korrektek! Mostanában többször elmondtam, hogy szerintem a Lesneyről – illetve a későbbi tulajdonosokról – olyan gyártási fegyelmet tételezünk fel, ami nem volt. Szerintem így fordulhatott elő, hogy nem is kevés TP-109-ben a betegszállító (mentő) festésű Citroën CX Break-et találunk! Felnőtt gyűjtőként is azt gondolom, amit gyerekként: Ezek közel sem olyan menők, mint a „Police Marine Division” festésű változat, sőt nehezen magyarázható kombó.
És akkor most adunk a közszolgálati jellegnek: Ha bontott TP-109-et vesztek, akkor csak a narancssárga tréler – csak ebben tér el a tréler színe az MB-09 világoskékjétől, illetve a fentebb linkelt és megcsodálható MP-805-ben, ahol sötétkék –, fehér felépítmény, narancssárga 8-as matricával, kék csónaktest színösszeállítás a legitim!
Őrületesen klassz játékszernek tartom és gyűjtői darabnak is egészen kitűnő!
Irtózatosan menőnek láttuk az iskolás pajtikáimmal!
Ő biztosan MB-09 az 1-75 sorozatból. Ez a kerekeiből is látszik.
Ez a színösszeállítás a leggyakoribb, de nem ebből a pakkból való. A "lebegő székek" megoldás nagyon érdekes.
Matchbox TP-109 1985 NRFB. Ultramenő!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése