Az a Matchbox amit ebben a postban láthattok, ugyanebben a formában szerepelt az 1-75 sorozatban és egészen biztos, hogy nekem nem lenne ilyenem, ha nem lenne ez a remek készlet!
Kék-fehér
Az
az információ, hogy a Ford Motor Company valaha is gyártott
traktorokat, nekem pont ennek a Matchboxnak a kapcsán „van meg”.
Az, hogy mennyire sikeres volt benne, meg sokkal később tudtam meg.
A Fordson mint márka, 1917-től, 1964-ig létezett. 1964 után a
traktorok is egyszerűen csak a Ford nevet viselték. A Ford T Modell
jelentősége szerintem része az autórajongói általános
műveltségen túl a XX. századi történelemnek is és részletesen
foglalkoztunk a témával egy – atyaég! – tizenkét
évvel ezelőtti bejegyzésben. Nos, a korai Fordson traktorok
ugyanazt jelentették a mezőgazdaság számára, mint a Ford T
modellek az autózás számára: Megfizethető, megbízható,
egyszerűen karbantartható és javítható igáslovakat. A márka
sikeres volt az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban
is és a névváltás után is az maradt.
Amit a Matchbox megmintázott, a Ford 5000-es, közepes méretű sorozata, amit 1964 és 1975 közt gyártottak. Cirka 3,6 méter hosszú, 1,7 méter széles, 1,6 magas (fülke nélkül a kormánykerékig) dimenzióival nagyjából hasonló, egy „számmal” kisebb méretű, mint a mindenki által jól ismert, MTZ-80-as traktorok – némileg hasonlítanak is egymásra.
A Ford 5000-es négyhengeres, 3,8 literes, 69 lóerős, benzin és dízel motorokkal készült. Tudom, hogy furán hangzik, de a két változat paraméterei tökéletesen megegyeznek a katalógus szerint.
1991-ben aztán a Ford eladja a mezőgazdasági gép üzletágat a FIAT-nak, mely az általuk szintén felvásárolt New Holland márkanév alatt hozza forgalomba az ilyen jellegű termékeit.
Sok verzió, minimális
eltérés
1981-ben marad MB-46, de a színe zöldre változik. Ez lehet az oka, hogy a Matchbox változtat az öntvényen. Az orráról eltűnik a Ford felirat, a helyét egy téglalap alakú bumszli veszi át, az alvázról pedig törlik a Ford-ot a Tractor elől. A két oldalán az alvázzal egy alkatrész motorblokkon is változtatnak. Mindkét oldalon eltűnik az alsó egyötöd részén lévő vezetékezés, aminek még csak nem is sejtem az okát. 82-ben nincs traktor, de 83-ra ismét visszatér az eredeti kék színben, de már a módosított öntvénnyel. E változatokhoz mind jár a borona, ami vagy citrom- vagy narancssárga, amiről azt gondolom, hogy nem szándékos. Ami a traktor színeit illeti: Az alváz / motorblokk lehet festetlen és ezüst színű is, a test színében pedig minimális, árnyalatbéli eltérések vannak.
Szintén 78-ban debütál a TP-11 Twin Pack is, amibe szintén bekerül, de nem boronával, hanem egy bálaszállító pótkocsival. A traktor ezekben lehet kék és zöld is, a pótkocsi pedig kék, sárga, vagy piros. 1984-ben TP-108 lesz a TP-11-ből. Ebből én csak kék traktor, piros pótkocsival kombót láttam eddig, de nem kizárt, hogy a fenti színekben is készült.
1987-ben jelenik meg a Convoy CY-205 multipakk – na ilyet szeretnék! Ebben sárga lesz, piros csíkkal az oldalán és halványpiros keréktárcsákkal, piros boronával. Színben hozzá illeszkedő, olyan kombájn kerül mellé, mint amilyen ebben a pakkban is van, illetve egy CY-20-as, Kenworth dömper, illeszkedő dekorral.
1989-ben az MP-107 hármas csomagban bukkan fel, zöldben, pirosas felnikkel, borona nélkül – mellette a már jól ismert kombájn piros-sárgában és zöld-sárgában, fekete szarvasmarhákkal ugyanaz a Dodge Cattle Truck, ami ebben a csomagban is van.
Az utolsó ismert előfordulása a ritka, FM-1xx Farming kiadás. Ebben teljes a káosz, elvben FM-100, de már FM-110, 120, 130 kártyával is láttam. Ezekben sötétkék, gumi (!) kerekei vannak, kap egy emelővillát. A tartozékai is nagyon jópofák, de inkább megmutatom.
Gyerekkoromban az egyik osztálytársamnak volt egy az 1-75 sorból származó traktorja boronával – talán karácsonyi ajándék. Amikor behozta az iskolába, akkor szegényt abszolút kiröhögtük és csúnya kigúnyolást kapott – képzelhetitek miért és mennyire voltunk vele gonoszak.
Nem hiszem, hogy emiatt, de valamiért sohasem vonzott igazán ez a kis gyösz, pedig egyáltalán nem rossz, sőt! Ha nincs ez a szett – aminek ha kíváncsiak vagytok a teljes tartalmára, akkor kattintsatok a címkefelhőben a megfelelő tag-re – akkor nem valószínű, hogy lesz ilyenem.
Az változó, hogy a keréktárcsák sárgák-e, vagy feketék. A borona citrom- vagy narancssárga is tud lenni, de szerintem csak véletlenül.
Mindig hiányoltam a fülkéről az üvegezést. Lehet, hogy ezért sem tetszik igazán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése