2025/01/12

Matchbox G-6 Farm Set 1979 Matchbox G-6 Farm Set 1978 MB-46 Ford Tractor and Harrow – Negyedik rész

Az a Matchbox amit ebben a postban láthattok, ugyanebben a formában szerepelt az 1-75 sorozatban és egészen biztos, hogy nekem nem lenne ilyenem, ha nem lenne ez a remek készlet!

Kék-fehér
Az az információ, hogy a Ford Motor Company valaha is gyártott traktorokat, nekem pont ennek a Matchboxnak a kapcsán „van meg”. Az, hogy mennyire sikeres volt benne, meg sokkal később tudtam meg. A Fordson mint márka, 1917-től, 1964-ig létezett. 1964 után a traktorok is egyszerűen csak a Ford nevet viselték. A Ford T Modell jelentősége szerintem része az autórajongói általános műveltségen túl a XX. századi történelemnek is és részletesen foglalkoztunk a témával egy – atyaég! – tizenkét évvel ezelőtti bejegyzésben. Nos, a korai Fordson traktorok ugyanazt jelentették a mezőgazdaság számára, mint a Ford T modellek az autózás számára: Megfizethető, megbízható, egyszerűen karbantartható és javítható igáslovakat. A márka sikeres volt az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is és a névváltás után is az maradt.

Amit a Matchbox megmintázott, a Ford 5000-es, közepes méretű sorozata, amit 1964 és 1975 közt gyártottak. Cirka 3,6 méter hosszú, 1,7 méter széles, 1,6 magas (fülke nélkül a kormánykerékig) dimenzióival nagyjából hasonló, egy „számmal” kisebb méretű, mint a mindenki által jól ismert, MTZ-80-as traktorok – némileg hasonlítanak is egymásra.

A Ford 5000-es négyhengeres, 3,8 literes, 69 lóerős, benzin és dízel motorokkal készült. Tudom, hogy furán hangzik, de a két változat paraméterei tökéletesen megegyeznek a katalógus szerint.

Ford 5000 traktor. Csak ilyen színben készült! (Kép: H&H Auctions)

1991-ben aztán a Ford eladja a mezőgazdasági gép üzletágat a FIAT-nak, mely az általuk szintén felvásárolt New Holland márkanév alatt hozza forgalomba az ilyen jellegű termékeit.


Sok verzió, minimális eltérés

A Ford Traktor és Borona 1978 és 1980 közt volt MB-46 az 1-75 sorban. A Ford traktorok jellegzetessége volt, hogy csak kék-fehér színben készültek így a Matchbox is ezt a színsémát követte, bár a fehér részeket – lásd az eredetiről készült fotót – lecsalták. Ezeknek az orrán ott a Ford felirat és az alvázán a nevük „Ford Tractor”. Az változó, hogy a keréktárcsáik feketék, vagy van rajtuk sárga festés.

1981-ben marad MB-46, de a színe zöldre változik. Ez lehet az oka, hogy a Matchbox változtat az öntvényen. Az orráról eltűnik a Ford felirat, a helyét egy téglalap alakú bumszli veszi át, az alvázról pedig törlik a Ford-ot a Tractor elől. A két oldalán az alvázzal egy alkatrész motorblokkon is változtatnak. Mindkét oldalon eltűnik az alsó egyötöd részén lévő vezetékezés, aminek még csak nem is sejtem az okát. 82-ben nincs traktor, de 83-ra ismét visszatér az eredeti kék színben, de már a módosított öntvénnyel. E változatokhoz mind jár a borona, ami vagy citrom- vagy narancssárga, amiről azt gondolom, hogy nem szándékos. Ami a traktor színeit illeti: Az alváz / motorblokk lehet festetlen és ezüst színű is, a test színében pedig minimális, árnyalatbéli eltérések vannak.

Szintén 78-ban debütál a TP-11 Twin Pack is, amibe szintén bekerül, de nem boronával, hanem egy bálaszállító pótkocsival. A traktor ezekben lehet kék és zöld is, a pótkocsi pedig kék, sárga, vagy piros. 1984-ben TP-108 lesz a TP-11-ből. Ebből én csak kék traktor, piros pótkocsival kombót láttam eddig, de nem kizárt, hogy a fenti színekben is készült.

1987-ben jelenik meg a Convoy CY-205 multipakk – na ilyet szeretnék! Ebben sárga lesz, piros csíkkal az oldalán és halványpiros keréktárcsákkal, piros boronával. Színben hozzá illeszkedő, olyan kombájn kerül mellé, mint amilyen ebben a pakkban is van, illetve egy CY-20-as, Kenworth dömper, illeszkedő dekorral.

1989-ben az MP-107 hármas csomagban bukkan fel, zöldben, pirosas felnikkel, borona nélkül – mellette a már jól ismert kombájn piros-sárgában és zöld-sárgában, fekete szarvasmarhákkal ugyanaz a Dodge Cattle Truck, ami ebben a csomagban is van.

Az utolsó ismert előfordulása a ritka, FM-1xx Farming kiadás. Ebben teljes a káosz, elvben FM-100, de már FM-110, 120, 130 kártyával is láttam. Ezekben sötétkék, gumi (!) kerekei vannak, kap egy emelővillát. A tartozékai is nagyon jópofák, de inkább megmutatom.

Az utolsó ismert előfordulása az FM 1x0 Farm szett. Elég ritka. (Kép: eBay)

Gyerekkoromban az egyik osztálytársamnak volt egy az 1-75 sorból származó traktorja boronával – talán karácsonyi ajándék. Amikor behozta az iskolába, akkor szegényt abszolút kiröhögtük és csúnya kigúnyolást kapott – képzelhetitek miért és mennyire voltunk vele gonoszak.

Nem hiszem, hogy emiatt, de valamiért sohasem vonzott igazán ez a kis gyösz, pedig egyáltalán nem rossz, sőt! Ha nincs ez a szett – aminek ha kíváncsiak vagytok a teljes tartalmára, akkor kattintsatok a címkefelhőben a megfelelő tag-re – akkor nem valószínű, hogy lesz ilyenem.

Az én G-6 szettemben lévő példány megegyezik az 1-75 sorban lévő verzióval, ezért ott az orrán Ford felirat. Amelyiken nincs, a helyén egy téglalap alakú kitüremkedés van.

Az változó, hogy a keréktárcsák sárgák-e, vagy feketék. A borona citrom- vagy narancssárga is tud lenni, de szerintem csak véletlenül.

Ez az a motorblokk változat, aminek az alsó részén ott vannak a vezetékek. Ez az alkatrész - egy darab az alvázzal - lehetne színtelen is.

Mindig hiányoltam a fülkéről az üvegezést. Lehet, hogy ezért sem tetszik igazán.

A motorblokk másik oldala nem szimmetrikus. Erről az oldalról is tud hiányozni a bindzsulák alatti rész. Hogy ezen miért változtattak, amikor eltűntették az alváz "Ford" feliratát, elképzelni sem tudom!

Nincsenek megjegyzések: