2025/01/19

Matchbox G-6 Farm Set 1979 TP-19 Cattle Truck and Trailer – Ötödik rész

Utolsónak azt a járművet tartogattam, amit ebből a pakkból én a legjobban kedvelek – és mint kiderült – egy bosszantó tulajdonsága is van. Nem is sejtitek, hogy a mai post, eredeti járműről szóló részében mennyi kutatómunka van, úgyhogy ahogy a Kéz mondaná, „Jogos a sikoly és a taps”!

Dodge 500
A brit tehergépjárművekről valami pokoli nehéz információt találni a neten, még akkor is, ha pontosan tudod, hogy mit keresel. De a Matchboxok esetében mikor tudod pontosan? Jelen esetben még az is nehezítette a dolgomat, hogy az összes forrás tévesen, Dodge 300-as sorozatúnak azonosítja, de a Matchbox Memories velük szemben olyan mint a Mennyország Tourist és „Önnek a legjobb szolgáltatást nyújtja!

Tehát a híresztelésekkel szemben amit a Matchbox megmintázott, az a brit Dodge 500-as – később K – sorozata, mely 1964-ben váltja le pont a 300-as szériát. A fülkét a Ghia szabta stílusosra, ami a kor többi tehergépjárművéhez hasonlítva egészen egyedi színfolt. Nekem elsőre eléggé hihetetlennek tűnt, de több forrás is egybehangzóan ezt állítja: A gyár csak alapozó festékkel kente le a fülkéket, a végleges fényezést a megrendelő készíttette el a flottaszíneiben.

A bal- és jobbkormányos kivitelben készülő teherautók két- és háromtengelyes elrendezésben készültek. Az előbbi variációnál 3,5-11 tonna, az utóbbinál 12-16 tonna teherbírással. Ezen kívül készült nyergesvontató kivitele is.

1968-as Dodge 500-as tehergépjármű. A brit teherautókról még akkor sem könnyű adatokat találni a neten, ha tudod mit keresel. Ha meg nem-, vagy éppen rosszul tudod, az határozottan megnehezíti a dolgot! (Kép: Wikipédia)

Az 500-as szériát csak dízelmotorokkal szerelték, de a különböző források eltérő adatokkal szolgálnak. Úgy tűnik, hogy a motorokat is licencszerződés keretében Angliában gyártották, és a Chrysler / Cummins, továbbá a Perkins volt ezek eredeti tervezője. V8-as, V6-os – itt nem egyeznek a források –, talán sorhatos hengerelrendezésű erőművek rendre 130-, 170-, 120 lóerős teljesítményt adtak le, és szintén rendre kb. 336-, 444,- 353 newtonméter forgatónyomatékot. Ötsebességes, manuális váltókkal és opcionálisan kétsebességes hátsó híddal is gyártották az 500-ast, de a 6x4 hajtásképletű, illetve a nyergesvontató kiviteleknél alapáras extra volt, ez utóbbi akszesszoár.

A különböző – számomra teljesen követhetetlen – együttműködések keretében a Dodge 500-as sorozata Commer, De Soto, Fargo és Renault emblémával is kapható volt a különböző piacokon, köztük Ausztráliában is.

TP-19

Tulajdonképpen a G-6 szettben TP-19 Twin Pack-et sütötték el újra, amit már láthattatok e lapokon. A Matchbox már a Regular Wheel korszakban is készített Dodge 500 sorozaton alapuló teherautót, amire valamelyest ki is térek az előbb linkelt postban. Sajnos az 2008 óta nem változott, hogy ilyenem nincs.

A TP-19-ról szóló postban – lévén NRFB – egy csomó részletet nem tudtam megfelelően megmutatni – ezt bepótolom most. Viszont legnagyobb meglepetésemre és mérgemre, a G-6-ban szereplő példányomról hiányzik a vonóhorog! Ez egy egyszerű műanyag alkatrész, ami az 1-75 szériás verziókon nincs rajta. Nyilván nem kizárható, hogy az, akitől vettem kicserélte a csomagban, ugyanakkor egyre inkább azt látom, hogy a Lesneyről mi olyan gyártási fegyelmet tételezünk fel, ami egyszerűen nem volt. Szóval pont annyira lehetséges, hogy egyszerűen elfelejtették felszerelni ezt a plusz alkatrészt. Ez már csak azért is lehetséges, mert a G-6-al egy időben az 1-75 sorban is szerepelt a Dodge Catle Truck, igaz teljesen más színösszeállításban.

Ezzel a posttal a végére értünk a G-6 Farm Set bemutatásának. Ha kíváncsiak vagytok a teljes tartalomra, akkor a címkefelhőben a tag-jére kattintva egy kupacba rendezve kapjátok meg a róla szóló bejegyzéseket.

A teljes szerelvény.

Olyan változata is van, amin a lámpák és a hűtőrács közt folytonossági hiányosság van a fülke anyagában. Nem tudom melyik a gyakoribb, de határozottan és egyértelműen ez a szebb!

A fülkét a Ghia dizájnolta meg. Akkoriban merőben szokatlan volt az ilyesmi a haszongépjárművek körében.

Szólóban is remek játékszer a rakomány okán.

A plató oldalfalak és a rakomány is elég sok színben létezik a különböző verziókhoz igazítva.

Az öntvénynek az a része ami ezen piros, tud hátul nyitott lenni, mint itt, illetve zárt. Hogy mit is kell nézni: A sárvédő leffentyűk határolta rész lehetne egy teljesen összefüggő.

Legnagyobb meglepetésemre és mérgemre, az én példányomról hiányzik egy igen fontos alkatrész: A vonóhorog! Gyártási hibának gondolom, egyszerűen csak kifelejthették a műanyag alkatrészt. Vagy elfogyott.

Az utánfutót nem bonyolították túl: A fülke mögött elvágták az öntvényt, kapott egy masszív "nyelet" és horgot, kész.

A plató oldalfala is ugyanaz az alkatrész, mint a teherautón.

Azért annyira voltak igényesek, hogy a féklevegő és az üzemanyag tartályokat eltüntették.

Természetesen a rakomány is megegyezik.

Ezt próbáltam fentebb elmagyarázni: ilyen az, amikor zárt hátul az öntvény.

A rakomány. Persze a leggyakrabban ezek vesznek el először az ilyen játékok mellől, de...

...pont az tesz kitűnő játékszerré valamit, hogy eredetileg vannak hozzá! A játék megkezdése előtt némi szétszerelést igényel. Mint látható, velük nem játszottak még - csak én egy kicsit amikor fotóztam.

Lévén ez az utolsó post a szettről, végezetül álljon itt újra a kép a teljes tartalomról! Gyűjteményes link a címkefelhőben!

Nincsenek megjegyzések: