2014/01/10

Matchbox MB-60 Express Delivery és MB-28 Express P500

Vannak estek, amikor nagyon szeretném pontosan látni a jövőt. Például a lottószelvény kitöltése pont egy ilyen eset. A Matchbox jövőjével való kapcsolatos találgatás annyiban más ettől, hogy ez esetben remélem, hogy nincs igazam, hogy tévedek.

Walk-in delivery, step van, multi-stop truck
Abszolút nem értem, hogy valami, ami ennyire hasznos, annyira nem terjedt el mifelénk, hogy még lefordított neve sincs nálunk, mi több egyenesen magyarázni kell, hogy mi fán terem. (Bár a fene megette ezt a név dolgot, minden zárt áruszállítót hajlamosak vagyunk furgonnak hívni, ami ugye fourgone és a franciából jön.)

Annyira nehéz dolgom van körülírni, hogy az a fajta kis- és közepes áruszállítók hogyan is festenek, hogy sokkal egyszerűbb képeket mutogatni róluk, mert aki már látott amerikai filmet amiben voltak autók, vagy legalábbis utcai jelenet, hétköznapi forgalommal, már látott ilyet.

Dr. Emett Brown, Chevy Step Van-ja, a Vissza a Jövőbe című örökbecsű műből. "24 órás tudományos szolgáltatások"

De a lényeg, hogy jókora, szögletes dobozok, aminek a vezetőfülkéjéből át lehet járni a rakterébe, hogy a vezető felkapjon onnan valamit, az oldalsó, jellemzően tolóajtón kiszállva besétáljon a ház bejáratához ami előtt megállt, leszállítsa azt a valamit, aztán hajtson is tovább néhány háznyit, hogy ott másvalamivel megtegye ugyanezt. Ha jó az idő, még az oldalsó ajtajait sem szokták bezárni... Oké, azt hiszem már tudom, hogy miért nem terjedt el ez a dolog nálunk!

Szóval ez a fajta holmi zseniális a kézbesítési munkákhoz, de a tágas, szögletes dobozforma meg ahhoz, hogy odabent mindenféle polcot, meg tartó alkalmatosságot alakítsanak ki tűzoltó, meg mentőfelszerelésnek, kommunikációs eszközöknek, fegyvereknek és ülőhelyeket az ez legutóbbiakat használó hölgyeknek-uraknak. A létező legigáslovabb igásló, ami csak van.

Egy másik Chevy Step Van, a Rolfe Önkéntes Tűzoltóság szolgálatában.

Azért is hívják ennyiképp, mint az alcímben, mert nem csak a funkcióját próbálták a nevébe foglalni, de annyira elterjedt, hogy a rá használt típusnevek is rajta ragadtak az aktuális gyártótól függetlenül. Olyan ez, mint a „Frigidaire” esete a jégszekrénnyel: Hiába a Step Van a Chevrolet márkaneve eredetileg, egy amerikai pontosan fogja tudni miről beszélsz, ha egy Fordot „sztepvanolsz le” és nem fog hülyének nézni. Merthogy ezt a fajta igáslovat gyártotta és gyártja mindenki, akit fel tudunk sorolni amerikai teherautó ügyben, még olyanok is, akiket nem. Úgyhogy egyezzünk meg abban, hogy mi is step vanként fogjuk emlegetni.
Az Egyesült Államok nagykövetségének volt egy kék Chevrolet Step Van-ja, ami már akkor megvolt nekik, amikor én még kissrác voltam és az nem egészen most volt. Amikor selejtezték, akkor maradt az országban és a tulajdonosa fogadkozott, hogy felújítja – legalábbis úgy 2010 decemberében ezt mondta. Hogy most mi lehet vele, meg a Chevyvel, azt nem tudom. Ezen a videón ez konkrétan az az autó!
Mérsékelten vicces, de remekül megmutatja, hogy milyen puritán is belül egy ilyen szállítóautó!

A step vanok ikonikus felhasználója az Egyesült Államokban a United Parcel Service, azaz „júpiesz” futárszolgálat. Ők egyenesen odáig mentek, hogy teljesen egyedi step vanjaikkal dolgoznak.

Az Egyesült Államok az a hely, ahol a magadról kialakított kép minden. A UPS-nél tudták, hogy hiába a barna-arany logó, hiába dolgoznak jól, esetleg jobban, mint a konkurensek – dunsztom nincs, nem vagyok az ügyfelük –, ők is csak egynek fognak tűnni az átlagos felhasználónak az olyan futárszolgálatok közül, mint a FedEx, TNT, DHL. Ezért – gondolom – megnézték, hogy mi az, amiben eltérnek a többiektől és rágyúrnak arra az imidzsre. Ez meg nem volt más, mint a nagy, barna teherautó. Jól megszponzorálták hát Dale Jarrett-et a 2000-es évek elején, aki már akkor sem volt akárki a NASCAR Sprint Cup sorozatban és e köré építettek egy kampányt egy rakás vicces reklámmal.

 UPS reklámok, a főszerepben Dale Jarrett és a nagy, barna UPS step van. Szerintem viccesek.

Merthogy a klasszikus, nagy, barna UPS teherautó tényleg egyedi, nem más, mint egy General Motors (Chevrolet / GMC) vagy Ford alvázra épített, kéziváltós, izomszervós dög, olyan világi hívságok nélkül, mint rádió, vagy légkondi. Az üvegszálas karosszériájukat még a Grumman Olson, vagy a Union City Body építette és nincs rajtuk semmiféle típusjelzés. Az újabb UPS teherautók már Freightliner, vagy Navistar alvázra épülnek és akár már automata váltójuk, meg szervókormányuk is lehet.

Érdekes, hogy az UPS nem adja el a használt járműveit. Jellemzően 20-25 év szolgálat után, egészen pontosan mikor már „a strukturális integritásuk veszélyeztetve van” – Kalifornia egy olyan hely, hogy előfordulhat, hogy egy-egy teherautó sohasem lát havat, ezért ott nem kizárt a hosszabb szolgálati idő –, leszerelnek róla minden még használható alkatrészt, eltüntetik róluk a céges jelzéseket és bezúzatják őket úgy, hogy jelen van egy UPS alkalmazott, aki meggyőződik arról, hogy tényleg megsemmisült a jármű.

Okkal tértem ki amúgy ilyen mélységben a UPS dolgaira, alább majd kiderül, hogy miért.

A jó...
Az köztudott, hogy a Matchbox Memories stábjának van ez a vanitisz nevű csúnya betegsége. Amikor 2010-ben, MB-60 jelzéssel, Express Delivery néven debütált ez a step van nem haboztam megvenni. Tetszett a nyitva lévő oldalajtaja, az áttetsző „üveg” teteje, a nyitható rakodóajtaja és ez egyszer az is, hogy a beltere egészen eltnagyolt, puritán. Az igazi step van-ok is ilyenek, arra szánták őket, hogy ütve-vágva lesznek egész életükben, azt meg nem lehet „kellemes tapintású puha műanyagokból” megoldani, ahhoz fém kell. Plusz a Matchbox újkori történelmének egyik legjobb kereke van alatta, ami minden autónak jól áll.

A rossz...
2011-ben ismét MB-60 a járgány, de az a világoskék alapú minta, amit kapott, nekem nem tetszett, így nem is tűnt fel, hogy alapvetően megváltozott ekkor. Nem csupán az oldalajtók „záródtak be”, de az addig fém felépítményt műanyagra cserélték – az addig műanyag alvázat meg fémre. Számomra mindaddig nem derült ki a váltás, míg meg nem vettem a 2013-as, MB-28-at, amit valamilyen rejtélyes oknál fogva Express P500-nak hívnak már. Az előző „apróságot” leszámítva megmaradt minden más tulajdonsága, így a nehezen, de nyitható hátsó ajtó is.

Nem akarok beleesni a „régen minden jobb volt” szajkózásának hibájába, de egyáltalán nem örülök annak a tendenciának, hogy mostanság minden olyan Matchbox, amely teste valamelyest nagyobbacska fémdarabból kéne álljon, műanyagból van. Említhetném itt baljós előjelként az egyik ilyen első fecske Ice Cream Cruiser-t 2010-ből, a szintén tavalyi 4x4 Scrambulance-t, ami határeset, ha nem emlékeztet annyira Unimogra biztos nem veszem meg, míg a Ford E-350 mentőt is amit már 2009 óta nem veszem meg, mert műanyag és még csak fényhídja sincs.

Afféle extraként az apró betűs feliratot a Keallahan's cégjelzés alatt is sikerült elrontani, az „On-Time Deliverables Guaranteed” ha még nem is ekkora gáz, mint ez itt, de legalább akkora, mint a „szolgálati mink csak”. Először azt gondoltam, hogy csak én nem ismerem a „deliverables” egy jelentését, de a Stretcha Fetcha kapcsán is már abuzált szakértő barátom Armitage megerősített, hogy itt valóban a „deliveries” lenne a helyes megfejtés.

Akkor ez most mi is?
Tény, hogy a step vanok egy kaptafára készülnek és az Express Delivery / Express P500 nagyon sok mindenre hasonlít, meg jó dolog nem fizetni licencdíjat egy-egy márka használatáért, ilyet láttunk már nem egyszer a múltban. De felhorgadt bennem a gyanú, hogy véletlenségből ez a modell eredetileg nem kifejezetten UPS van-nak készült-e, és csak az van a háttérben, hogy mégsem egyeztek meg végül? Merthogy mind közül amit mondjuk a Google képkeresője kiköp a step van kifejezés beírására, a nagy, barna UPS teherautókra hasonlít a leginkább. Aztán még az Express P500 név is gyanús, mert a UPS rendre P-500-nak, P-600-nak és P-800-nak hívja a járműveit. (Hogy ezek az elnevezések pontosan mit takarnak, sajnos nem sikerült kiderítenem.)

Nagyon örülök, hogy anno 2010-ben megkaparintottam a korai, fémkarosszériás verziót, merthogy a műanyagból nem fogok venni többet az nagyon valószínű – kivéve ha jön valamilyen átütő festésű verzió. Ne legyen igazam a Matchbox jövőjét tekintve, de nekem az a félelmem, hogy jön az „elműanyagosodás” kora.

 Nevesítve nincs, már csak a felépítménye miatt is az összes step van-ra emlékeztet, én mégis hajlamos vagyok belelátni a nagy, barna, UPS teherautót.
A nyitott oldalajtók biztos jelei annak, hogy ez a felépítmény még fémből van. Ezen kívül még egy fém változat létezik - ha minden igaz -, egy zöld egy 10-es pakkból.
 Nekem kifejezetten tetszenek az ezen szereplő feladatok, mert hangulatosak, de a "How is my driving?" telefonszám nélkül nettó hülyeség. Jól látszik, hogy mi tartja kinyitott állapotban a hátsó ajtót.
Persze a valóságban ezek az ajtók rolósak, de ne legyünk telhetetlenek, ma már szinte csodaszámba megy egy ilyen működő részlet.
Mögöttem az utódom. Erről a képről senki sem mondja meg, hogy az már bizony alapvetően műanyagból van. Meg a blisteren keresztül sem...
 Ez tulajdonképpen egy szép, részletes kisautó, de műanyag! Nektek belefér?
A csukott oldalajtó a műanyag felépítmény biztos jele. A felirat el van baszcsizva.

Nincsenek megjegyzések: