2007/07/30

Matchbox Motorcity 50 piece Carry Pack

Nem kis doboz mosópor, hanem egy ajándékcsomag a 1992-ből. Az eredeti zárószalagot - bálázóhuzal - én vágtam le róla.
Abból jön össze az 50 darabos tartalom. 25 kisautó, 23 műanyag kiegészítő - jelzőtáblák, benzinkút, terelőbóják - egy autó-kilövő, és egy terep "szőnyeg".
A különböző cuccok elkülönítésével nem törődtek sokat. Legfelül a játékszőnyeg.
Egy darab vékony, nyomtatott nylonfólia. A hajtások miatt nem igazán használható - bár valószínű, hogy az összehajtva töltött 15 év nem használt neki.

A jelzőtáblák és egyéb kiegészítők...

...és valami ilyesmi lesz belőlük, ha ráragasztjuk a mellékelt matricákat.

A kilövő és a mellé csomagolt terelőbóják.




A 25 járgány. A zömük a már korábban tárgyalt Super G.T. Állítólag ezeket a csomagokat arra használták, hogy raktáron maradt, de vadonatúj modelleken túladjanak.



Az 1992-es katalógusból a Motor City oldalak - köztük ez a pakk is. Így már világos, hogy a tábláknak miért van olyan furcsa kis fülük. Ezekkel lehet beakasztani őket a Motor City pályák oldalába.

2007/07/22

Matchbox CY-19 Convoy Peterbilt Box Car - UPDATED

Jó egy hónapja, hogy utoljára Convoyról írtam – az M-9 nem ér –, úgyhogy épp itt az ideje, hogy megint a kedvenc sorozatommal foglalkozzak.

A Convoy premiersorozatban már létező Peterbilt vontatók már szerepeltek e-lapokon nem is egyszer, ezért nem vesztegetnék rá több szót. Ezzel ellentétben ez a vontatmány újdonság itt.

A Convoy Project (CP) elég tisztességes, bár ici-picit hiányos listát vezet a vontatmányokról. Az ő terminológusukat követve a Low Boy utánfutó sok másik vontatmány alapjaként szolgál, ilyen vagy olyan kiegészítésekkel. A Tracking Trailer-nek és Super Star Transporter-nek nevezett darabokkal már foglalkoztam itt és továbbiak is ülnek még dobozok mélyén, várva hogy objektív elé kerüljenek. A leggyakoribb Low Boy mutáció, a Transporter azonban csak most kerül kamera elé. A legelső katalógus, melyben nyomát leltem a CY-19 Peterbilt Box Car-nak, az 1986-os. A vontatmány alját – a fentiek után nem kell hozzá nagy ész, hogy kitaláljuk – a Low Boy adja, melyhez alul két ponton fogatták hozzá a műanyag felépítményt a kerekek mögött, míg elől pedig egy kis fül tarja a helyén. A hátsó ajtók nyithatóak, de belül igazándiból nincs semmi – na, nem mintha aranyrudakat vártam volna – kivéve a hátsó fertályban egy keresztmerevítést. Az oldalsó rakodónyílások persze csak jelzésértékűek, nem nyithatók.

Pechem van ezzel a CY-19-cel, mert a dobozos példányom nem a korrekt dobozában van és az egyik oldala be van sárgulva – mintha sokat ült volna egy kirakatban – míg a másik oldalán el van mázolódva az Ansett Wridgways felirat – mintha az a kirakat jó forró lett volna. A doboz nélküli változat pedig be van sárgulva és meg az egyik hátsó ajtaja is hiányzik.

Sikerült információt találnom a cégről is, melynek színeit viseli a járgány: Az Ansett Wridgways egy ausztráliai költöztető cég volt. Nem, ők nem mentek csődbe, csak a nevük változott meg: Wridgways Australia Limited (ASX:WWA). Érdemes megnézni a linket, az új logójuk eléggé árulkodó az örökségről.

Transporter vontatmány, a Low Boy leggyakoribb mutációja.
A régi dobozok bezzeg még visszazárhatóak - talán ennek is köszönhető, hogy nem a saját dobozában van.

Matchbox Dodge Delivery Truck - UPDATE II.

Na jó, be kell ismerjem, hogy nekem ez a cucc egyre jobban tetszik és ezért elkezdtem begyűjteni őket. Az előző posthoz egy kiegészítéssel kezdem. Az oroszlános változat egy szetthez tartozik, amiről találtam képet.

Ennek a szettnek a része a ketreces MB-72

Az újdonságokat összeraktam egy képre. A Kit-Kat-ról és a Pepsiről mindenki tudja mi, de a Yorkie-ról elképzelésem sincs. (Közben lett még ezekhez képes is új, csak azok még fotózásra várnak.)

Amennyire tudom, a Pepsi volt a premiermodell az MB-72 Dodge Commando Delivery Truckból.

Végül NRFB jegyében egy Team Matchbox Twin Pack. A festés a vissza-visszatérő cirkuszos, a vontatmány pedig az a Mercedes Trailer, ami először 1967-ben debütált, mint MB-2. (Erről bővebben majd egyszer később.) Érdekes, hogy a normál MB-72-nek nincs vonószeme és tulajdonképpen ennek sincs. Az aljára biggyesztettek egy kis bütyköt, amibe gyanítom, hogy beleakad, de hogy játék közben mennyire maradnak egyben, az jó kérdés. Sohasem fog kiderülni, mert ezt sem szándékozom felbontani.

Twin Pack: Dodge Commando ás Mercedes Trailer, NRFB

A képen talán kivehető a vonószem pótló pöcök

2007/07/17

Warman's Matchbox Field Guide

Az én Trau cimbim – kinek blogja egyrészt folyamatos linket birtokol a Vízlépcsőn, másrészt fájdalmasan hosszú ideje szünetel műszaki okok miatt – az Egybesült Állatokban járt családi okokból. Egy könyvesboltban a fenti című és alábbi megjelenésű gyűjtői zsebkönyv ugrott elé. Nem bírta megállni és megvásárolta a számomra, amiért nem győzök elég hálás lenni neki. Az útmutató tanácsokkal kezd a gyűjtők számára és legnagyobb meglepetésemre az NRFB dolgokra – mi több, a roncsolás nélkül nyithatatlan blisterekre is – azt a tanácsot adja, hogy bátran nyissuk ki, lévén „nem sokat csökkent az értékükön, ha kinyitjuk”. Érdekes, mert én ezt meg pont ellenkezőleg gondolom. Sok minden értékét eléggé alul lövi, de érdekes módon, bizonyos dolgokét pedig nagyon felértékeli. Lévén amerikai kiadású, nem csodálkozom, gyanítom más piac. Trauka, köszi!

2007/07/14

NRFB – Never Removed From Box

Tisztáznom kell egy „szakkifejezést”!

Ha létezik olyan homo sapiens aki nem ismeri a Dexter’s Lab sorozatot, az villámgyorsan pótolja, mert zseniális! A huszonhetedik epizódban (Unconventional) zseniális paródiáját láthatjuk a Star Trek-nek és a Barbie babák – meg úgy általában minden – gyűjtésének. Ott hangzik egy az „NRFB” szakkifejezés, amit – meglepő módon – azóta az Acronymfinder.com is jegyez. Jelentése: Never Removed From Box, azaz sohasem vették ki a dobozból.

Állandó dilemmám, hogy azzal, hogy kibontok valamit, sikerül az értékét a töredékére redukálnom, viszont rendesen lefotózni a szokásos háttérben kibontva jó valamit. Ezért a jelenleg futó Matchbox sorozatból rögvest kettőt szoktam venni – egyet kibontani és fotózni, egyet pedig dobozban eltenni. De régebbi dolgokkal mit csináljon az ember? Inkább nem molesztálom őket és hagyom őket dobozban és nekiállok mostantól dobozt is fotózni, az NRFB jegyében.

Ja, amúgy ebben a részben elhangzik egy másik szakkifejezés is: MNB - nem, nem a Magyar Nemzeti Bank - azaz Mint condition No Box, szóval Kitűnő állapotban Doboz Nélkül. Én ezeket többre becsülöm az előbbieknél.

2007/07/11

Matchbox Major Pack M-9 – Inter-State Double Freighter

Régen készülök már arra, hogy bemutassam gyűjteményem kétség kívül legértékesebb – de közel sem legkedvesebb – darabját, melyet minden Convoy kamion atyjának tartok.
Kezdjük a Matchbox részével a dolognak! A Major Pack sorozat közel sem olyan jól dokumentált, mint az 1-75 sorozat, de Charlie Mack-nek köszönhetően sokkal okosabb vagyok. A Major Pack sorozatot 1957-ben – úristen, ötven éve! – mutatták be az 1-75 széria mellett, nagyobb léptékben, részletesebb kidolgozással. Miután három évvel később útnak indították a King-Size sorozatot, a Major Pack-et szépen lassan kifuttatták, egyes tagjait pedig beolvasztották a King-Size-ba. A sorozat utoljára 1967-ben jelent meg. A tagjai javarészt munkagépek, nehéz teherautók és vontatók. Érdekes, hogy a lépték, amit használtak meglehetősen változatos. Jelen bejegyzés tárgya az M-9 Inter-State Double Freighter 1962-ben – nálam pont tíz évvel korábban – látott napvilágot.
A modell teljes egészében fémből készült, a kerekeket és a vezetőfülke kék műanyag ablakait kivéve. Érdekes, hogy a vontatmány illesztései pont inverzei a jelenleg a Convoy-sorozatban használatos megoldásnak. A kereszthornyos vonószem a vontatón van, a vontatmányon pedig csak egy lyuk neki. Ausztráliában az ilyen szerelvényeket Road Train-nek hívják és az előtt, hogy ezt láttam volna, nekem fogalmam sem volt arról, hogy az Egyesült Államok útjait is rótta ekkora dög. Hogy lehetett ezzel fordulni? Vagy leginkább sehogy? A vontatóról annyit lehet tudni, hogy „Hendrickson Tractor” és ezt is a – szintén fém – alvázról. A hűtőjén „Relay” felirat olvasható. A vontatmányon – az első és a hátsó kocsi tökéletesen azonos – Inter-State Double Freighter felirat olvasható. A két vontatmányt egy kéttengelyes készség köti össze, aminek elképzelésem sincs a nevéről. Lévén méreteiben nagyon hasonlatos a Convoy sorozat arányaihoz, ezt a darabot tartom minden Convoy és Twin-Pack – ezekről majd egyszer később – kamion előfutárának.
Ami az értékét illeti... Nos, messze az ésszerűség határain túl fizettem érte – igaz nem mostanság –, de a már citált Charlie Mack katalógus alapján azt kell, hogy mondjam, hogy egyáltalán nem vettem rosszul. A 99 százalékban tökéletes állapotú – a vontatmányok tetején látható némi kopás – dobozos darabomon kívül van még egy fél szerelvényem, ami szegény nagyon ütött-kopott és a matricázása is hiányos.
Nem vagyok nagy dobozgyűjtő, de érdekes, hogy az én dobozverziómat nem láttam viszont sehol, de más változatokat meg annál többet.
Hogy a valóságban hogy festett egy ilyen szerelvény, illetve, hogy egyáltalán mi is ez, arról nagyon keveset sikerült kitúrnom az interneten, de azt is nagyon fáradtságos munka árán. Hank fantasztikus, teherautók képeit felsorakoztató oldalán bukkantam rá az alább látható képre, ami olyan mintha kifejezetten nekem készítették volna illusztrációnak, de persze ehhez időgép kellett volna. Bár Hank külön oldalt tart fent a Hendrickson teherautóknak nem ezek között, hanem itt találtam rá – az oldal közepe táján, a színes képek felett.
A Hendricksonról magáról semmit sem sikerült megtudnom, bár találtam egy ilyen nevű céget, mely témába vágó termékekkel – felfüggesztésekkel, rúgókkal, teherautó busz és hasonló nehézjárművek alkatrészeivel – foglalkozik. Hogy a kettő azonos-e, azt sajnos nem tudom.
A Cooper-Jarrett-ről annyit sikerült megtudnom, hogy szállítmányozó cég volt. A New York Times 1982-es híre ugyanis arról szól, hogy csődeljárás folyik a cég ellen. Azt, hogy egy kis New Jersey-ben jegyzet cégről van szó, azt pedig erről az oldalról, szintén a patinás lap archívumából. Érdekes, hogy az M-9 oldalán még Chichago-t említ a felirat.
Matchbox Major Pack M-9 Inter-State Double Freighter. Minden Convoyok atyja.

Hendrickson Tractor. Hogy a hűtőn a "Relay" mit jelent rejtély. A kereszthornyos vonószem a vontatón van és nem a vontatmányon.

A vontatmány. Teljes egészében fém, kivéve a kerekeit.

Ez a bigyó köti össze az első és a hátsó vontatmányokat, melyek amúgy tökéletesen azonosak.

Nagyon hasonló méretű és ugyanolyan léptékű, mint a Convoyok.




Dobozváltozatok. A legfelső az enyém.

A kétféle embléma változatból a másik.

Az igazi Cooper-Jarrett Inter-State Double Freighter, Hank fentebb már említett oldaláról. Jól látszik, hogy mennyire részletes a Matchbox modellje.

2007/07/10

Matchbox Vonatok Part I. – Megy a gőzös

Az amúgy is fotóháttérnek meg terepasztalnak befogott PS-1 konténerkikötő most kifejezetten kapóra jön, hiszen síneket is rajzoltak rá, így élethűen tudom lefotózni az MB-43 0-4-0 Steam Loco-t és az MB-44 Passenger Coach-t. Nem véletlen, hogy mindkettőnek az alvázán 1978-as dátum található, hiszen logikus volt egyszerre piacra dobni őket. A történet a szokásos az első katalógus, amiben szerepelnek, az 1979-es, az utolsó amiben a személykocsi az 1982-es, amiben a gőzös az 1985-ös. Természetesen több változatuk is létezik – Areh is felsorol mindkettőből párat – de a nekem meglévő kivitelben debütáltak. Ha kicsit csalnék, akkor rájuk foghatnám, hogy ez egy TP-104 Twin Pack, de azért nem lenne igaz, mert a TP-104-ben ablak nélküli változatban szerepelt az MB-44 és más számozással. Gyerekként nem vágytam ezekre a vonatokra, mert bénának találtam, hogy nincs sín hozzájuk, de így a PS-1-en fotózva kifejezetten jól mutatnak.

Erre a fotóra büszke vagyok! Teljesen véletlenül sikerült elatlálni azt a szöget, ahol a rajzolt tereptárgyak, háromdimenziós objektum látszatát keltik. MB-43 és MB-44.

Így, sínre téve egészen pofásak.
Ha TP-104 lenne, akkor így nézne ki. A személykocsinak nincs ablaka és mintha más műanyagból is lenne - de lehet, hogy csak a szín teszi.

2007/07/09

Elhunyt Jack Odell

87 éves korában elhunyt John William "Jack" Odell a Lesney Products első számú alkalmazotja! Béke poraira! Leslie Smith - az egyik alapító, aki a cég nevéhez a Les-t adta - 2005 májusában távozott békésen, álmában.
John William Odell (balra) és Leslie Smith (jobbra) egy régi felvételen.

2007/07/07

A Matchbox 1-75 sorozat helikopterei, Part I. – MB-57 Mission Helicopter

Egy régebbi postban a Skybusters helikopterek kapcsán már említettem, hogy az 1-75 sorozatban is léteztek helikopterek, de ezeket én valamiért sohasem szerettem. Nos, az egyetlen kivétellel kezdeném ezek ismertetését, azzal ami mindig is nagyon tetszett, a Mission Helicopterrel.

A történet a szokásos: Az alvázom 1985-ös dátum látható, de először az 1986-os katalógusban bukkan fel az MB-57. A legutolsó, amiben megtaláltam, az pedig az 1998-as, tehát legalább 12 évig gyártották – attól függően, hogy melyik évszámot fogadjuk el a gyártás valódi kezdetének – ami azért nem semmi. Areh több mint harminc változatot jegyez ebből a darabból, a legkülönbözőbb és a leghülyébb – most komolyan, kinek volt az ötlete, hogy „Rescue”, meg „Sheriff” felirattal lásson el egy harci helikoptert? – festésekkel. Érdekessége, hogy a farok betolható a törzsébe és a forgószárnyak összehajthatóak, de nem azért, hogy helikopterhordózón üzemeltetőset lehessen vele játszani, hanem, hogy beférjen az 1-75-ös sorozat dobozába.

A vak is látja, hogy a Mission Helicopter nagyon erősen emlékeztet a Blue Thunder című filmben szereplő madárra. A mai harmincas hímeknek a film bizonyosan emlékezetes, de akik még nem hallottak róla, a fenti IMDB-s linken kívül tájékozódhatnak még itt (ez az oldal amúgy döbbenetes) és itt is. Személyes összeesküvés-elméletem szerint, licencelni akarhatták a Kék Villámot – amiről mi persze tudjuk, hogy valójában Kék Mennydörgés, csak hát ugye nem ez az első ilyen fordítás a filmes történelemben – de aztán az utolsó pillanatban, amikor már kész voltak a méregdrága szerszámok az előállításához, nem jött össze a dolog, így lett Mission Helicopter.

Ami nekem megvan, az a kék - fehér - narancssárga színű premierfestés, illetve egy újabb katonai festésű darab a Commando sorozatból, mely véletlenül megint a Strike Team-hez tartozik.

Az MB-57 premierfestése, 1985, vagy 86-ból.
Commando Strike Team festés. Van még legalább 28.
Össze lehet csukni a forgószárnyakat és be lehet tolni a farkát a törzsébe, de csak azért, hogy beleférjen az 1-75 dobozba.
Képek a Kék Villámról.
Csak nekem tűnnek hasonlónak?

2007/07/04

Matchboxon kívüliek: Corgi Juniors U.S. Van - UPDATE

Ez a cím úgy sikeredett, mintha lenyeltem volna egy zsák kötőjelet. A lényeg hasonló mint az előbb az Audi esetében, találtam egy olyan U.S. Van-t, amilyet még eddig nem is láttam. Na, persze nem mintha olyan nagy tapasztalatom lenne Corgi ügyekben. Az eredeti post itt olvasható, az új szerzemény meg alább vehető szemügyre.

U.S. Van a Hertz autókölcsönző szolgálatában
Ilyen ovális ablakokat inkább az oldalára szoktak tenni

ur-Quattro Extravaganza - UPDATE

Most olyan leszek, mint a Norbi, csupa update-et zúdítok rátok! Örömmel jelenthetem, hogy beértem Areh-et és immáron nálam is teljes az ur-Quattro létszám! Persze nekem sajna nem olyan szép állapotúak a verdáim mint neki. Az eredeti post itt, az új szerzeményről a képek meg alább.