1973-ban a Matchbox piacra dobta a Skybusters sorozatot, mely 16 civil és katonai repülőgép miniatúrájából állt. Gyerekként nem nagyon érdekeltek, mert rém bénának találtam, hogy az apró gépek zöme alá az 1-75 sorozat regular wheel-jeit szerkesztették, aztán egy Matchbox katalógusban – amiről tudvalevő, hogy a gyerekember Playboya – szembetaláltam magam a sorozat helikoptereivel. Akkoriban az 1-75 sorozatban egyetlen csoffadt helikopter volt csak, amik meg később bekerültek azok sem tetszettek igazán. (Ez így nem teljesen pontos és igaz, de egyszer majd foglalkozom az 1-75 helikoptereivel is.) Ellenben az SB-20 néven futó helikopter meg annál inkább. Bár nem tűnik egyetlen igazi gép másolatának sem, hasonló méretű volt az 1-75 sorozat tagjaihoz, amikhez nekem nagyon hiányzott egy helikopter, amikor még a szőnyegen tologattam őket. Mit sem tudtam én még akkor arról, hogy a Matchbox a népszerű Dinky repülőgépek konkurenseként hozta létre a sorozatot, mely a gyenge népszerűsítése és annak okán, hogy a Matchbox termékfejlesztési üzletága nem igazán foglalkozott vele, népszerűtlenségbe fulladt.
Találtam egy Skybusters összefoglaló oldalt, melyet fel is tettem a linkek közé, itt nagy részükről kép is látható és valamennyi információ is olvasható róluk. Érdekesség, hogy emlékeim szerint több Skybusternek is készült teljesen illegális, viszont felettébb jó minőségű hazai koppintása is. Az SB-8 Spitfire rémlik, az SB-9 Cessna 402-re határozottan emlékszem, hogy létezett, míg az SB-17 Ram Rod-ban is 90 százalékig biztos vagyok, hogy nem kerülte el a hazai kisipari másolást. (Ha valaki lel ezek közül a ládafiában, nagyon örülnék nekik, mint ahogy minden Matchbox cuccnak.)
Viszont örömmel jelenthetem, hogy EG-nek köszönhetően – aki nem habozott harcba bocsátkozni tulajdon testvéröccsével emiatt –, szert tettem a hőn áhított SB-20 egy példányára. Ez úton is hálás köszi neki. Az SB-20 – természetesen számos festésvariáción túl – létezett kerekekkel és négytollú forgószárnnyal is, mely változatokra változatlanul fáj a fogam.
Minden amerikai akciófilm sztárjából, a Bell Jet Ranger-ből is készült Skybusters feldolgozás. Az SB-33-ból egy gyönyörűséges, dobozos darab van a birtokomban. Nem is lenne vele semmi bajom, ha gyerekkoromból nem maradt volna meg egy abszolút névtelen, kínai gagyigyártótól származó darab, ami egy pár járgányból álló rendőrségi készlet tagja volt. Ez a kínai értelmezés pedig sokkal korrektebbnek tűnik, mint a Matchbox-é – attól az apróságtól eltekintve, hogy a súlypontja túl hátul van és a farkára huppan, nem áll meg a lábán. Érdemes a két változat forgószárnyát – pontosabban annak tengelyét – az eredetihez hasonlítani. Ezen kívül az arányai sokkal jobban eltaláltnak tűnnek, a szerelési minőségéről már nem is beszélve, mert a Matchbox két fém része között gyakorlatilag átlátni.
Találtam egy Skybusters összefoglaló oldalt, melyet fel is tettem a linkek közé, itt nagy részükről kép is látható és valamennyi információ is olvasható róluk. Érdekesség, hogy emlékeim szerint több Skybusternek is készült teljesen illegális, viszont felettébb jó minőségű hazai koppintása is. Az SB-8 Spitfire rémlik, az SB-9 Cessna 402-re határozottan emlékszem, hogy létezett, míg az SB-17 Ram Rod-ban is 90 százalékig biztos vagyok, hogy nem kerülte el a hazai kisipari másolást. (Ha valaki lel ezek közül a ládafiában, nagyon örülnék nekik, mint ahogy minden Matchbox cuccnak.)
Viszont örömmel jelenthetem, hogy EG-nek köszönhetően – aki nem habozott harcba bocsátkozni tulajdon testvéröccsével emiatt –, szert tettem a hőn áhított SB-20 egy példányára. Ez úton is hálás köszi neki. Az SB-20 – természetesen számos festésvariáción túl – létezett kerekekkel és négytollú forgószárnnyal is, mely változatokra változatlanul fáj a fogam.
Minden amerikai akciófilm sztárjából, a Bell Jet Ranger-ből is készült Skybusters feldolgozás. Az SB-33-ból egy gyönyörűséges, dobozos darab van a birtokomban. Nem is lenne vele semmi bajom, ha gyerekkoromból nem maradt volna meg egy abszolút névtelen, kínai gagyigyártótól származó darab, ami egy pár járgányból álló rendőrségi készlet tagja volt. Ez a kínai értelmezés pedig sokkal korrektebbnek tűnik, mint a Matchbox-é – attól az apróságtól eltekintve, hogy a súlypontja túl hátul van és a farkára huppan, nem áll meg a lábán. Érdemes a két változat forgószárnyát – pontosabban annak tengelyét – az eredetihez hasonlítani. Ezen kívül az arányai sokkal jobban eltaláltnak tűnnek, a szerelési minőségéről már nem is beszélve, mert a Matchbox két fém része között gyakorlatilag átlátni.
Skybusters SB-33 Bell Jet Ranger. A doboz már nem a premier pilótafejjel ékesített változata, de még nem is a Mattel féle blister.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése