2024/10/02

Matchbox MB-58 Ruff Trek UPDATE

Az elmúlt hetek erőltetett Holden Pick-Up menetének oka az volt, hogy rátérhessünk a belőle képzett derivátumra, azaz jelen post tárgyára!

A helyzet az, hogy porsche kolléga már alaposan körbejárta a Ruff Trek témát és bemutatta az 1-75 sorozatban MB-58-ként megjelent másik változatot – jelen bejegyzés tárgya meg az egyik. Amivel nem szolgálhatunk, az az 1984-es japán kiadású MB-63, ami ritka, drága, de nekem  – becsszó nem a szőlő savanyú – olyan nagyon nem is tetszik. Ezzel még Rájen szomszéd sem szolgálhat, pedig ő alaposan belecsapott a Holden – Ruff Trek lecsóba, nem véletlenül linkelte porsche is a postját. Egyrészt felvillant pár verziót a – szerintem a – Matchbox történetének legszebb szettjeihez mellékelt Ruff Trekkekből, másrészt bemutat két átalakítását is. Megemelem előtte a kalapom, én is belelátom ebbe az öntvénybe a Mad Max univerzumból szalajtott járművet. Talán egyrészt mert ausztrál, másrészt meg igen hasonlók rohangáltak a méltánytalanul alulértékelt, Mad Max PC-s játékban.

Nomen est...
Amivel viszont adósak maradtunk eddig, az a név magyarázata. A „ruff” a „rough” torzított változata, ami nagyjából úgy keletkezhetett, mint ahogy nálunk a beszélt nyelvben a „bolt”, „bót”, a „miért”, „mé'” lesz, csak az angolok-amerikaiak-ausztrálok nem átallják le is írni az ilyesmit. A jelentése ebben az értelemben „hepehupás, egyenetlen”, amúgy meg többek közt „nyers, faragatlan, goromba” - mely jelentést csak azért említem, hogy egy link erejéig, közszolgálati jelleggel elsüthessem a ZZ Top, örökké zseniális dalát.

A „trek” etimológiája már sokkal összetettebb. A szótárban azt fogjátok róla találni, hogy „hosszú, fáradtságos utazás leginkább, de nem kizárólag gyalogosan”. Nos, van egy másik, igen hasonló jelentése ami a dél-afrikai hollandból érkezett az angol nyelvbe a XIX. században. Abban az értelmében hosszú utazás, de ökrös szekéren. Ebből jön a Star Trek, „Csillagszekerek” (félre)fordítása is, melytől minden Trekkie hajlamos kitépi a haját.

Szóval az én szabadfordításomban olyasmit tesz, hogy „rázós utazás”.

Premiermodell

Fentebb már említettem, hogy a nemzetközi 1-75 szériában összesen két verziója jelent meg. Amit e lapokon láthattok, az 1983-1984-ben regnáló premiermodell. Szerintem ez is egy jó kiállású holmi, de a fentebb már linkelt, 1985-1986-os verzió szebb.

Az igazi szépségek azonban azok, amiket a Motorcity és a Team Matchbox szettekhez mellékeltek, melyekből egyet már láthattatok e lapokon, de a jövőre nézve ígérhetek továbbiakat is!

Ha elütne egy ilyen, nem tudnám megmondani, hogy milyen színű, de szerintem nem egy rossz kiállású holmi!

A Convoy-kerék mindennek jól áll!

Nem ezt sugallja, de rugózása az nincs.

Nyilván nem ezzel a festéssel, de én belelátom a Mad Max univerzumból szalajtott, gyűjtögetésre használt járművet is.

Alapvetően nem szeretem, ha egy pickup, vagy teherautó platójára gyárilag tesznek valamit, de ennek annyira jól áll, hogy megbocsátom neki!

Az én példányommal játszottak, de ez esetben szerintem kifejezetten jól áll neki, a makettezők értik miről beszélek.

Azt hiszem az ötödik, a többihez passzoló kerék dob nagyon sokat a rakományon, azért tetszik igazán.

A jobbkormány és az ausztrál vérvonal sokat tesz ahhoz, hogy belelássam a Mad Max járművet.

Nincsenek megjegyzések: