2009/01/04

Matchbox MB-09 Chevrolet Corvette ZR1

Pár hete megvettem életem első Hot Wheels kisautóját. El kell szomorítsam azokat, akik most valami jó kis Hot Wheels vs. Matchbox flame-et várnak, mert nem fognak ilyet olvasni. Egyszerűen arról van szó, hogy nekem a Hot Wheels gyerekként kimaradt, nem köt hozzá semmi. Mindig megnézem őket a hipermarketek polcain és konstatálom, hogy oda is beütött a csicsakorszak, egy csomó modelljüket agyonvágják ocsmány festéssel, bling-bling diszkófelnkikkel és idétlen ültetéssel, ugyanakkor számos olyan modell van a kínálatban, ami beindítja a nyálelválasztásom. Viszont az anyagi és tárolási korlátok miatt mindig ismételni kell magamnak a boltban állva, hogy „nem veszünk Hot Wheels-t!” Most mégis megszegtem ezt a szabályt, mert a Mattel mindkét kisautómárkájában megjelent ugyanaz a jármű és fúrta az oldalam, hogy mennyire plagizál a cég saját magától.

A Corvette legenda kezdeteiről már értekeztem az első generáció utolsó modellévében megjelent változat kapcsán. Hogy jó nagyot ugorjunk időben, rögvest az aktuális Corvette generáció, 2009-es modellévben debütáló csúcsmodelljére váltunk, a ZR1-re. (Egy kis háttérinfó: az amerikai autógyártók modellévei nincsenek összhangban a naptári évvel. Tehát a 2009-es modellév 2008 harmadik negyedévében kezdődik csakúgy, mint az amerikai pénzügyi év is, de ennek miértjeibe ne menjünk bele, egyrészt unalmas, másrészt számunkra érdektelen is.) A Corvette generációit egyszerűen különbözteti meg a szakzsargon, az első, 1953-1962 között gyártott széria a C1, az éppen aktuális, 2005-től gyártott a C6. Állítólag 2012-ben várható majd az új, C7 széria, szóval a C6 még pár évig velünk marad. A Corvette-nek mindig megvolt az a vonzó tulajdonsága, hogy a konkurens sport és szupersport autókhoz képest olcsóbb volt, miközben azokkal teljes mértékben vetekedő teljesítményt és szolgáltatást nyújtott. Persze, egy hétköznapi autó árától messze északra tanyázott a szám a Corvette árcetlijén, de még mindig közelebb hozzá, mint a konkurensekén. Az évek során a különböző generációkon belül kialakított speciális kiadások alaposan el tudtak rugaszkodni ettől az alapelvtől. Az alap Corvette-ek is bőségesen elegendő teljesítményt nyújtanak ahhoz, hogy a tulajdonosuk kinyírja magát bennük és komoly károkat okozzanak a környezetükben is. 2005-ben az első C6 a hatliteres, LS2-es V8-as motorral 400 pacit produkált, a 2008-as modellévre megkapta az LS3-as, 6,2 literes, 430 lovas V8-ast. Jelenleg ennek a szörnynek az alapváltozatát 49 415 amerikai dollárra taksálja a GM. 2006-ban debütál a Z06, ami megkapja az LS7 kódnevű, 7008 köbcentis, 505 lóerős small block V8-at – small, muhahahahahahahahaha. A Z06 nem csupán motorikusan tér el az alap C6-tól, számos elemét könnyű, ugyanakkor nagy szilárdságú anyagokra cserélték, alumíniumra, magnézium ötvözetekre, titániumra, de bevetettek szénszálas műanyagot is. Ennek következtében az autó jelentősen könnyebb lett, mint az alap C6. A különleges anyagok okán is egy pöttyet drágább lett: az alapkivitelű Z06-ra 77 520 dolláros végfelhasználói árat javasol a GM – bár gyanítom most a válság okán ebből lehet alkudni a kereskedőnél.

Ezzel el is érkeztünk a General Motors által jelenleg kínált csúcs Corvette-hez, mai szeánszunk tárgyához a ZR1-hez. Ebben az LS9 kódnevű, 6,2 literes alumínium V8-as dolgozik, melyet megfejeltek egy Eaton-kompresszorral. Így hivatalosan 638 lóerőt présel ki magából. A ZR1-es ugyan nehezebbre sikerült – a kompresszor miatt –, mint a Z06 és a súlyelosztása is változott, 52-48 százalékos megoszlással lett orrnehéz, ami azért még mindig nagyon közel áll a tökéletes 50-50 százalékos eloszláshoz, kapott pár olyan fejlesztést, amitől a műértők hajlamosak hosszú nyálcsíkot húzni maguk után, mint egy felturbózott csiga. A karosszériaelemek szénszál-erősítésű műanyagokra cserélődtek és némelyik új is a külsőre tejesen azonos alap C6 és ZR1-hez képest. Köztük van az orron lévő, bokalemetsző spoiler, kompresszort megmutató, ablakos motorháztető – ami szerintem állati gagyi. Sokkal érdekesebb az elektromágneses elven működő aktív, szabályozható felfüggesztés, vagy az opcionális, kerámia fékek. Ezektől a csecsebecséktől az ár is elindult a csillagok felé, az alap ZR1 106 520 zöldhasút kóstál, több mint dupláját annak amennyit a C6-ért kérnek. A ZR1 olyan szuper-sportautókkal konkurál, mint a Porsche GT3 (javasolt végfelhasználói ár: 107 500 – 124 900 dollár), a Lamborghini Murcielago (369 200 dollár), vagy a Ferrari 599 GTB (264 034 – 273 845 dollár).

A 2008-as modellév végén jelenik meg az MB-09 Corvette ZR1, ezért látható a sokat mondó leponyvázott kép a katalógusban. Erős a gyanúm, hogy ez később változni fog, de jelenleg két színverzióról tudunk, az alábbi képeken is látható sötétkékről és egy mélyvörösről, mely utóbbi még csak az Egyesült Államokban kapható. A Hot Wheels verzió megjelenéséről mit sem tudok, és lévén nem kívánok rendszert csinálni a Hot Wheels vásárlásokból, talán megbocsátható nekem, hogy nem ástam bele magam a megjelenés mikorjába és hogyanjába. (Ismételném magam, nem Commodore vs. Sinclair, Fradi vs. Újpest, Japánautós vs. Németautós utálkozásról van szó, egyszerűen nincs pénzem és helyem a Hot Wheels-ek felhalmozására. Egy-egy elcsábulás belefér, de ennyi.) Egyetlen dolog vezetett a vásárlásnál, kíváncsi voltam, hogy eltérő modellek-e a méretarányban megegyező, ugyanannál a tulajdonosnál – Mattel – lévő két márkánál vannak-e átfedések. Nos, a két ZR1-et elnézve egyértelműen kijelenthetjük: A kettőnek semmi köze egymáshoz. Mindkét verziónak vannak erényei és gyengéi, de úgy érzem, hogy mindkettő hozza azt, amit ebben a méretarányban elvárhatunk. Az orr szerintem a Matchboxon sikerült jobban, a kerekek viszont egyiken sincsenek köszönő viszonyban sem azokkal, amelyek az eredeti ZR1-ről készült fotókon láthatóak. A Matchboxé jobban emlékeztet ezekre a vékonyküllős felnikre, de a hangsúly az „emlékeztet” szócskán van. Oldalról és felülről szemlélve őket, szerintem mindkettő rendben van, de a Matchbox a visszapillantó tükrökkel orrhosszal nyeri ezt a számot. Hátulról viszont a Hot Wheels a nyerő a jobban látható kipufogóvégekkel és tolatólámpákkal. Hogy nektek melyik tetszik jobban, arról kifejezhetitek a véleményeteket a szavazás segítségével is.

Matchbox MB-09 Corvette ZR1 balról, Hot Wheels '09 Corvette ZR1 jobbról. Elölről nekem a Matchbox tetszik jobban. Már ebből a szögből is jól látszik, hogy a két modell különböző.
A Hot Wheels-en jobban látszanak a kipufogóvégek és a tolatólámpák. A Hot Wheels-en a rendszámtábla tartónak álcázott fül rögzíti az alvázat a karosszériához. Újabb árulkodó jel, hogy két különböző modellel van dolgunk.
A Matchboxnak vannak tükrei és jobban emlékeztetnek a kerekei az eredeti felnijeire.
A Matchboxból az USÁ-ban már van piros is. A Hot Wheels színváltozatairól mit sem tudok.
Tulajdonképpen mindkét verzió tetszetős. A motorháztető ablaka is eltérő méretű. Ezen a Matchboxon öntéshibás ez a részlet.
Az alvázuk is teljesen különböző.
MB-09 Corvette ZR1 NRFB.
Hot Wheels '09 Corvette ZR1 NRFB. Bocs a pocsék képért.
Ilyen az eredeti ZR1 hátulról-oldalról...
...illetve előről-oldalról.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Azt figyeled, hogy a Matchbox teteje karbon-hatású műanyag? :)

Sam. Joe írta...

Ha nagyon meresztgetem a szemem, akkor észre lehet venni, amúgy nem tűnt fel. 8-) Azt viszont nem tudom eldönteni, hogy a magasabb Matchbox tető az élethűbb-e, vagy a laposabb Hot Wheels.

AndrewBoy írta...

Nekem a HW jobban tetszik... Ja és a HW edisönből már van itthon mindkét színben (piros meg a kék)

Névtelen írta...

Hogy őszinte legyek, nekem mind a 2 verzó tetszik, de a szívem a Matchbox felé húz....

Névtelen írta...

Azt én sem tudom, melyik tető a jobb, de a Matchbox alapjában véve realisztikusabb, mint a Hot Wheels.

Ikarus 256 írta...

Ciki lett volna, ha saját maguktól lopnának. Az meg szánalmas, ha ugyanazt adnák el két külön márkánál. Ezt azért még a Mattel sem csinálná meg. :-)

Sam. Joe írta...

8-) Muhahaha, ha szabad megjegyeznem! Emlékezz erre, a megjegyzésedre! Holnap kezdődik a munka, de előre veszek valamit, hogy bebizonyítsam, hogy a Matchbox a története során egyáltalán nem habozott khm... újrahasznosítani bizonyos dolgokat!!! 8-)

Ikarus 256 írta...

Hajjajj! Már várom, hogy mit hozol össze.:-D
Két hétig megint nem leszek jelen a neten, csak mint leskelődő. Addig ugyanis szivatás lesz az egyetemen. Holnap kezdek vállalati gazdaságtan vizsgával. :-S