2009/01/17

Matchbox J-21 Toyota Celica XX 2600G

Nem átallottam már e lapokon korábban is hangot adni annak, hogy kedvelem a nyolcvanas évek japán autóit. Most egy újabb ilyen következik, aminek modellje azért különleges és ritka mifelénk, mert Japánban készült a japán piacra.

A típus történetével meglehetősen bajban vagyok, mert a különböző források eltérő dolgokat mondanak, ami betudható annak, hogy a Toyota a különböző piacokon más-más névvel illette, szóval óvatos fenntartással kezeljétek amit az eredeti autóról kitúrtam! A Toyota az 1978-as modellévben dobja piacra a második generációs Celicát, rögvest kétféle verzióban, kupé és liftback – ez utóbbit hogy mondják magyarul? A Celicát egy David Stollery nevű úr tervezte, aki mielőtt a GM-nél és a Toyotánál dolgozott volna,mint tervező, sikeres és ismert gyerekszínész volt az USÁ-ban az 1950-es években. 1979 és 1981 között a Griffith Company készített egy SunChaser nevű, targatetős verziót a kupé átalakításával, amit a Toyota kereskedők az anyacég jóváhagyásával értékesítettek az Egyesült Államokban és több mint 2000 darab fogyott belőle.

1978-ban kezdi meg a Toyota az első generációs Supra gyártását Japánban, amit Celica XX-néven dobnak piacra a szigetországban. 1979-ben egyszerre kerül az autó kereskedőkhöz Japánban és az USÁ-ban is. Az amerikai, MA46 karosszériakódú verziót egy 12-szelepes, 110 lovas, 2,6 literes, egy vezérműtengelyes, soros hatos motorral szerelik – kódja 4M-E. Az autó japán változatát, melynek karosszériakódja MA45, egy szintén száztíz lovas, szintén 12-szelepes, szintén SOHC, szintén soros hatos motor hajtja, de ez csak kétliteres és a kódja M-EU. Mindkét motor elektronikus üzemanyag befecskendezővel bírt. Később az autó számos más hengerűrtartalmú, soros négyes motorral is kapható.

A második generációs Celica két további szériára – A és B – osztható. Ezek a megjelenésükben különböznek. Az 1979-ig árusított A szériának kör alakú első lámpái és az alacsonyabb felszereltségű modelleken krómozott lökhárítói voltak, míg a jobban felszerelt változatokon, mint a GT és az amerikai modellek, fekete gumis lökhárítók láthatóak. (Nem vagyok benne teljesen biztos, de úgy tűnik, hogy csak az USÁ-ban volt kör alakú első lámpa a Celicán.) A B szériás Celica amit 1980-81 között kínáltak már szögletes első lámpákat és gumis lökhárítókat kapott. Hogy mely piacon milyen motorokkal volt kapható a Celica abban a különböző forrásoknál teljesen ellentmondó információk látnak napvilágot, de abban mindenki egyetért, hogy a 2,6-os soros hathengeres motort csak az amerikai autókba szerelték.

Ami a Matchboxot illeti, 1979-ben debütál Japánban a J-21, elefántcsont fehér és piros színben. A járgány Japánban készül és – mint a mellékelt ábra mutatja – a Toyota Celica XX 2600G feliratot viseli a dobozán, az alvázán pedig csak Toyota Celica XX-et. Ezzel viszont totálisan homokot szór a Matchbox a Celicáról begyűjtött adataim gépezetébe! Ha egy japán gyártmányú, de csak az amerikai piacon forgalmazott Toyotát mintáztak meg, akkor a 2600-as szám, ami a 2,6-os motorra utal, rendben van. Viszont akkor rossz helyre szerelték a kormányát és a Celica XX név is fals! Nem tudok mit kezdeni a 2600 mögött álló G-vel sem. A Celica neve mögött én csak az ST, GT, ET, LT, ST, SE, XT, GT, GTV és GT Rally karakterkombinációkat leltem, amitől még persze lehetett G-is. A kisautón szögletes első lámpák láthatóak – messze jobban néz ki, mint kör alakú – ami megint csak inkább a japán verzióra utal, úgyhogy elmondhatjuk, hogy „ilyen állat pedig nincs”! Ahogy elnézem a dobozképet és magát a modellt is, hajlamos vagyok azt gondolni, hogy japán belpiacos autó akar ez lenni, mert az eredetiről készült képeken én csak a japán verziók hűtőrácsán látok T alakú krómcsíkot. A Matchbox kidolgozottságával alapvetően elégedett vagyok, nagyon apró részleteket is kidolgoztak a liftback verziót mintázó autón, egyedül a belső tér elnagyolt egy kicsit. A kerekeit viszont túlzottan is kicsinek találom. Olyanok, mint azokon a tuningstílust követő autókon, ahol egészen apró kerekeket szerkesztenek a gépek alá. Teljesen véletlenül találtam egy ilyen módon átalakított autóról szóló oldalt, ami még színben is passzol a Matchboxhoz. (A Google fordítógépével angolra alkalmaztattam az eredeti japán oldalt, de az eredeti linkje is ott van a lefordított lap tetején.)

Hogy valamit elszúrtak a jelöléssel arra utalnak a Celica más piacokon megjelent inkarnációi. 1980-ban Ausztráliában megjelenik az MB-77 Toyota Celica GT. Ez csak piros és Hong Kong-ban készül. (Ha valaki túladna a többi ausztrál kiadású rizskályhán ebből az évből – Mazda Savanna RX, Nissan Fairlady, a többi opcionális, mert gyakorlatilag ezek megvannak – legyen olyan jó és keressen meg!) MB-25 jelzéssel, szintén Celica GT-ként, 1981-ben kijön egy felettébb csúf festésű – világoskék, 78-as rajtszámmal – változat az USÁ-ban. Ugyanezzel a jelzéssel 82-ben is szerepel egy kifejezetten ronda, citromsárga alapszínű, nagyobb hátsó kerekekkel szerelt dragsterszerű valami. Ha lenne a kitűnő „Ezt igazán kár volt...” blognak kisautó szekciója, akkor én bizony ez utóbbit nevezném is ide. Arehnak megvan mind a három előbb említett verzió, nála szemügyre is vehetitek ezeket.


Matchbox J-21 Toyota Celica XX 2600G Japánból.
A kormány a jobb oldalon és a szögletes lámpatestek a japán, belpiacos autóra utalnak.
A 2,6-os motorral viszont nem volt kapható a szigetországban.
A részletekkel teljesen elégedett vagyok...
...de a kerekek túlságosan is aprók.
A nyitható ajtók mögött felbukkanó belső tér...
...eléggé elnagyolt.
Made in Japan. Harminc éves. Jól tartja magát, nem?
Fedezze fel...
...az apró különbségeket a doboz két oldalán!
Nem vagyok igazán dobozszexuális, de...
...ezért a japán dobozért odáig vagyok!
Mi a neve ennek a gokart kerekes tuningstílusnak? Egy picit ilyen a Matchbox.
Amerikai, B-szériás Celica Supra. Jól látszik, hogy nem látszik a T-alakú krómcsík a hűtőrácson.
Van oldala...
...meg hátulja is.

18 megjegyzés:

Ikarus 256 írta...

A kis kerekek tényleg nem mutatnak rajta jól. Ezek a kerekek nekem amúgy sem tetszenek.
Különbségek: egyik oldalon japán Matchbox logo, a másikon az angol verzió, és az egyik oldalon fel van tüntetve a bal alsó sarokban is a méretarány, a másikon nincs. :-)

Sam. Joe írta...

Ja, én ezt a "fedezze fel" dolgot, csak viccből írtam! 8-)

Névtelen írta...

Heló!
Nekem AB Flirt vannak eladó bliszteres,valamint volt egy négy autós változatú nagy bliszter matricákkal,Made In Hong Kong gyártmányú modellek.

Andrew0807 írta...

Szerintem a "liftback" nálunk a coupe-nak felene meg. :)

Sam. Joe írta...

Biztos, hogy csak az teszi, hogy fél tizenegy van, de nem esik le ez az AB Flirt dolog. Fejtsd ki kérlek!

Andrew: Nem, nem a kupé az kétajtós kétszemélyes, vagy kétajtó 2+2 üléses autó. Ebben az esetben, talán a "háromajtós" illik a Celica liftbackre.

Andrew0807 írta...

Ajánlanék egy külföldi kisautós oldalt.

http://www.toycarsmy.com/

Névtelen írta...

Az AB FLIRT névvel volt egy blogom ahová most nem tudtam belépni,így csak névtelenül jelölve írtam neked az eladó bliszterekről.A mondatba írtam be a felhasználónevemet,annyira persze nem ismerhetsz,tudod én kérdeztem egyszer tőled mi is az az N.R.F.B.,tehát a lényeg van bontatlan Hong Kong-i Matchboxom eladó,van négyes kiszerelésben is matricákkal.

Névtelen írta...

Hogy őszinte legyek, szerintem is túl kicsik ezek a kerekek rajta. Viszont nekem ez a fehér és a másik 3 verzió is teteszik. (bár dragster Celica? :O)

Sam. Joe írta...

Kérlek, írj egy kommentet az e-mail címeddel és akkor meg tudjuk beszélni a részleteket. (A kommentet nem teszem publikussá, így csak én tudom meg a címed.) Köszi!

Névtelen írta...

Heló!
Megkaptad az e-mail címet?

Sam. Joe írta...

Igen és írtam is neked, amit szemlátomást nem kaptál meg. 8-( Citromail rulez! 8-(

Névtelen írta...

Probáltad a tegnap elküldött e-mail címeket?
Vagy van Skype lehetőségem is.

Névtelen írta...

Írtam megkaptad?

Sam. Joe írta...

Nem, de még a legutolsó 250 spam között sem landolt. 8-(

Sam. Joe írta...

AB FLIRT: Ez valami tragédia - és röhej - hogy nem tudunk kommunikálni! Figyi, nem tartom jó ötletnek, hogy itt megjelenjen a számod... Az az ötletem, hogy márciusban fussunk össze a börzén. Mit szólsz?

Névtelen írta...

A telefonszámot csak te kapnád meg úgy mint az e-mail címet nem?

Sam. Joe írta...

Basszus, tejesen igazad van! 8-) Figyi, írd már meg kérlek, hogy mid van és mennyit szeretnél érte! Tulajdonképpen ez a lényeg... 8-)

Sam. Joe írta...

Köszi szépen a számot, holnap napközben hívlak!