Amikor ti gyerekek voltatok, akkor is divat volt megemelni a Matchboxok elejét vagy hátulját pár milliméterre és figyelni, ahogy pattog és konstatálni, hogy jó, vagy rossz-e a rugózása? Mert amikor én kölyök voltam akkor igen. Ez a darab biztosan nagyon jól szerepelt volna, mert valami egészen döbbenetes utat képesek bejárni a kerekei – mint azt a mellékelt ábra és egy kábelszorító bilincsből kölcsönzött készség bizonyítja.
Ez a darab amúgy újabb epizódja az „üvölt róla, hogy milyen típus, de nincs ráírva” történetnek, mint ahogy az MB-38 Camper, MB-73 TV News Truck, vagy az MB-20 Police Patrol is. Ez bizony egy Ford F150-es, aminek ékes bizonyítéka az MB-57 Wild Life Truck, meg az MB-6 Ford Pickup is – a hasonlóság szembeötlő. Nem fotóztam eléggé szembe a járgányt ahhoz, hogy jól látható legyen – de ha megtettem is volna, akkor is eltakarná a tehénfogó –, hogy ez már a szögletes reflektorokat hordja az orrán, tehát az 1980-86 között gyártott F-100-as sorozat hetedik generációjába tartozik, amit a hangsúlyos övvonal és a lapos motorháztető tesz teljesen egyértelművé. Faji meghatározását tekintve ez is stepside, amire nyelvújítóként az „oldalfellépős” kifejezést honosítottam meg még a múltkoriban, a már említett MB-6 kapcsán. A felfüggesztésről, a platón lévő bukócsőről és a fülke alatti brutális kipufogó konfigurációról azt gondoltam, hogy nagyjából annyira gyári extra, mint az 1200-as Ladán a dupla Koppány és a bólogató kutya, de az ajtó előtti „F150” felirat feletti „Custom” egy pöttyet elbizonytalanított az ügyben. Túrtam picit a netet és a mellékelt ábrákon látható kék szörnyeteget találtam, ami szinte kiköpött a Matchbox, szóval akár még gyári kivitel is lehet ez a szörny, bár a Wikipédia a Custom-ot csak egy felszereltségi szintnek írja le. (Ha valaki többet tud az ügyről, kérem bátran használja a kommentezés lehetőségét!)
Ami a Matchoboxot illeti, az MB-53 Flareside Pick Up először az 1982-es katalógusban jelenik meg, sötétkékben és kicsit más festéssel, mint az én narancssárga példányom. Elemezzük az előző mondatban olvashatókat! Az első és legfontosabb, hogy remek példáját látjuk itt annak, hogy a Matchbox képtelen ugyanazt a szót kétszer ugyanúgy leírni két helyen. A járgány alján Pick-Up kötőjellel, a katalógusban meg mint ahogy fentebb látszik. Az alvázon lévő dátum, csodák-csodájára találkozik azzal az évvel, amikor valóban megjelenik az első katalógusban – tehát 1982! (Taps, zsivaj, örömujjongás.) Továbbá itt az ideje, hogy magunkévá tegyük a „flareside” kifejezést, ami a Ford saját, külön bejáratú kifejezése a „stepside-íves sárvédő a kerék felett-plató” kombóra és újabb jele annak, hogy ez bizony Ford, csak hát ugye nem írták rá. 1983 az év, amikor az én narancssárgában pompázó MB-53-am megjelenik a katalógusban. A katalógust készítő valaki gordiuszi szintre vitte a Pick Up – Pick-Up kérdést: egyszerűen Flareside-nak hívja és ezzel a maga részéről el is intézte a dolgot. Az én példányom bizonyosan 83-ból származik, mert a későbbi példányokon krómozott a hűtőrács-belsőtér-bukócső, ami annak tudható be, hogy egyetlen darab műanyag adja ezeket. Ha jobban belegondolok a fehér hűtőrács kevésbé béna, mint a krómmal nyakon öntött belső tér. A példányommal szemlátomást játszottak, de ez a „Baja Bouncer” feliratból és a rajtszámból következő versenyautó mi volt mellé még felfogható versenysérülésnek is. Rövid kitérő „Baja” – ejtsd: baha – ügyben: ez a Kaliforniai félsziget a híres autóversennyel és nem pedig a város Dél-Magyarországon. „Bouncer” ügyben is egy rövid kanyar: nehezen lefordítható szójáték azzal, hogy a „bounce” pattogást jelent, ami utal a járgány rugózására, míg a „bouncer” jelent kérkedőt és kidobó legényt is. Rakjátok össze!
Az én példányomról az előző tulajdonos lecsippentette a kifelé kanyarodó kipufogóvégeket, de őszintén szólva nem bánom, valószínűleg gyereknek én is ugyanígy műtöttem volna meg. Kicsit viseletes, de a szívemnek kedves darab.
9 megjegyzés:
pont ugyan ilyen járgányom van nekem is, csak fel kell újítani. majd teszek fel róla bejegyzést
nekem ilyen van:
http://indafoto.hu/tommi/image/1590261-e0b3b0e1
remélem, meg tudod nézni, mert valami van az indafotóval és én nem tudtam...
Meg, ha Charlie Mack tesz róla említést, az érdekelne, szóval ha lehetne kérni, akkor egy eMailt majd írsz? Azért kérem, mert se a Matchboxfórumon, se sehol nem találtam semmit róla... Areh sem ír semmi érdemlegeset...
"Az én példányom bizonyosan 82-ből származik, mert a későbbi példányokon krómozott a hűtőrács-belsőtér-bukócső, ami annak tudható be,..."
Kicsit ez felett azt írtad, hogy a 82-es kék volt, és az volt a premier, a tied pedig 1983-as.
A kék ovális márkával kapcsolatban utána kellene nézni, mert nagyon úgy tűnik, hogy igazad van ez ügyben. :-) Nekem ez csak jó hír lenne, mert szeretem a Fordokat. Lassan külön polc kell nekik a vitrinben. :-D
Bog Zoo: Hajrá, hajrá!
Tommi: Konkrétan erről a változatról gondolod?
Ikarus 256: Hát persze, hogy elszabtam! Köszi, javítom! Amúgy szerintem simán a Fordé az első hely és még csak csalni sem kell azzal, hogy ide számítjuk a Mercury-t, meg a Lincoln-t.
Arról, amit linkeltem... Ezüst színű, lila lángnyelvekkel...
http://www.areh.de/HTML/Vers1501.html
Erről érdekelne pár infó...
OK, megvan!
24. (alváltozat) Ezüstszürke test, krómozott alváz, lila belső tér, átlátszó ablakok, versenygumik, lila és levendula lángok festés, kínai gyártás, érték 1-2 dollár.
Hát, nem lettünk okosabbak tőle.
Tommi: A Matchbox Forum-on találtam, hogy 1996-os Off Road 5Pack-ben volt.
Ezen a linken odatalálsz a 5Pack katalógushoz. Értelemszerűen 1996-ra állítsd. 4. szett lesz a sorban.
Köszönöm a segítséget mindkettőtöknek!
köszi Joe
Megjegyzés küldése