2024/11/11

Majorette No. 216 Plymouth Fury

Egy Majorette klasszikust ismerhettek meg a mai postból. Szerintem már eleve attól érdekes, hogy a franciák amerikai autót mintáztak meg, ami hozzá még rendőrautó is.

Düh

El nem tudom képzelni, hogy milyen világ lehetett az amikor közel öt és fél méteres csatacirkálók volánja mögül üldözték a bűnt! Illetve valamelyest sejtem a korabeli rendőrsorozatokból, de az közel nem ugyanaz. Márpedig üldözték, mert a Plymouth Fury 1969 és 1973 közt gyártott, ötödik generációja nem egy rendőri szervnél teljesített szolgálatot, amire bizonyíték is van.

A Majorette csak Plymouth Furyként hivatkozik erre a kisautóra, de a hűtőrácsa révén nem volt különösebben nehéz beazonosítani a modellévet és a pontos típust. Tehát dobpergés, fanfárok: ez egy 1971-es Plymouth Fury III 4-door Sedan. Hogy Sedan és nem Hardtop, azt onnan lehet tudni, hogy van B-oszlopa.

Meg tudom mutatni a Plymouth Full Size csatahajók személyautók katalógusát, amiből kibogarászhatóak a műszaki adatok.
















Mint fentebb említettem, bizonyíték van rá, hogy több rendőri szerv is használta pontosan ezt az autót – majd látjátok lent a képeket. Amire elképesztően kicsi az esély, de mégis létezik, hogy Magyarországon is van egy pontosan ilyen autó, ami hozzá még rendőrautó replika is! Ezen a linken lelitek meg az egészen remek képeket róla, ne hagyjátok ki! Érdekes, hogy a neten én nem találtam ilyen festéssel 71-es NYPD Plymoutht, csak a 72-es évjárattól, de ez egyfelől nem jelent a világon semmit, másfelől ez a kék-fehér a kedvenc NYPD festési sémám, szóval ha történetesen mégsem pontos történelmileg attól sem alszom rosszul, mert ez bizony bitang jól néz ki!

A jellegzetes, összetéveszthetetlen LAPD színekben.

NYPD színekben. 1971-es Furyt én csak ilyen festéssel láttam, de ez egyfelől a világon semmit nem jelent, másfelől mit sem von le a fentebb linkelt replika élvezeti értékéből, hogyha esetleg a kedvenc NYPD színsémám nem történelmileg akkurátus ennél az évjáratnál. Vegyük észre a kiegészítő megkülönböztető jelzés lámpasort a tetőn! Szerintem ezt mintázta meg a Majorette! (Fenti két kép: nem jegyeztem fel a forrást - mea culpa, mea maxima culpa - de valószínűleg Flickr.)

1973-1980

A Majorette hét éven át tartotta a kínálatában a Plymouth rendőrautót. Úgy volt rengeteg változata, hogy a különbségeket minimális eltérések adják ki. A 73 és 78 közt kínált változatok abban megegyeztek, hogy kivétel nélkül metálkék fényezésük, világos-borostyánsárga megkülönböztető jelzésük és színezetlen ablakaik voltak. Az előbbi kettő nem feltétlenül az a szín, ami rendőrautóra jellemző, de gyerekként nem lett volna számomra emészthetetlen.

Nos, most jönnek azok a részletek, amik a különbségeket adják ki! A leggyakoribb – nevezzük így – főverzió úgy fest, hogy a motorháztetőn egy sheriff-csillag matrica van, valamilyen számmal a közepén. A számozás egytől kilencig futott, de nyolcast nem említ a Majorette biblia. Zseniálisnak tartom, mert gyerekként mekkora menőség lett volna eltérő számozású járőrautókkal játszani kojakosat, tídzséhúkereset, vagy a tetszőleges, kedvenc jenki rendőrsorozatosat!

Az így matricázott autók oldalán egy feletébb csicsás, engem ici-picit az Egyesült Államok Légierejének azonosító jelére emlékeztető matrica látható. Az én példányomon ez nagyon megviselt, de ha kinagyítjátok az 1978-as, vagy az 1979-es katalógusok megfelelő oldalát, akkor meg tudjátok nézni.

Természetesen van kivétel. Létezett ugyanebben az időszakban olyan verzió, ami az oldalain és a motorháztetején egyszerű Police matricákat visel. Nem néz ki rosszul, én a sheriffcsillag, Police feliratok kombót szeretném a legjobban, de olyan nincs.

A kis Plymoutht háromféle kerékkel szerelhették. A Majorette adatbázisok akkurátusan felsorolják a sheriffcsillag száma és a hozzájuk tartozó kerékváltozatok kiadta verziókat, de történetesen olyan konstellációt, mint amilyen nekem is van, egyik sem említ. Nos, két eset lehetséges! Olyan ritka változatom van, aminek az árából trópusi szigetet is vehetnék, vagy ami sokkal valószínűbb, hogy a háromféle kerék a matricaváltozatok bármelyikével lehet együttállásban.

1979-ben egy sárga alapszínű verziót villant a Majorette. Ennek átlátszatlan piros megkülönböztető jelzése van, az oldalán a már említett Police felirat a motorháztetején pedig valami egészen fura, absztrakt rendőrségi embléma. Gyerekként egészen biztos értékelhetetlennek tartottam volna. 1980 az öntvény hattyúdala. Visszatér a jól bevált kék árnyalat, de azokkal a részletekkel, amiket a 79-esnél említettem, de hozzá inkább sötét, mint világoskék ablakokkal.

Érdekes, hogy francia barátaink valamiféle fényszórósort, vagy hátrafelé néző villogó terelőfénysort terveztek a tetőre a C-oszlop fölé. Az én példányomról ez le van pusztítva, de megértő vagyok az elkövetővel, mert gyerekként számomra is értelmezhetetlen lett volna. Ami hátramaradt a beavatkozás után, az meg olyan mint egy fényhíd. Ugyanakkor utalnék a fentebb látható, NYPD Furyról készült képre. Valószínűleg ezt akarta megmintázni a Majorette.

Sheriff-csillag a motorháztetőn. A Majorette adatbázisok pont ezt a szám-kerékváltozat kombót nem említik.

A hűtőrácsról azonosítható, hogy ez egy 1971-es évjáratú Fury.

Az oldalsó matricát eléggé elpusztította valamelyik korábbi tulajdonos, de megbocsátom neki, mert szörnyen csicsás. A fentebb linkelt katalógusokból kiderül, hogy hogyan fest sértetlenül.

Ezen kívül még kétféle kerékkel szerelték.

A beltérben nem pizza a kormány. #regenmindenjobbvolt

Valamelyik korábbi tulajdonos lepusztította róla a kiegészítő megkülönböztető jelzést. Megbocsátó vagyok, mert gyerekként valószínűleg én is ezt tettem volna.

Mennyire szeretem, amikor a frontend részletei öntvényből vannak és nem festékből! #regnemindenjobbvolt

A maradék meg olyan lett, mint egy fényhíd. Érdekes, hogy a megkülönböztető jelzések és az ablakok két külön alkatrész. Mégis az egészen valószínűtlen borostyánsárgát választották az előbbi színének.

Nincsenek megjegyzések: