2024/11/15

Matchbox Twin Pack TP-09 Field Car és MB-24 Team Matchbox 1978

Szeretem a Matchbox hetvenes-nyolcvanas évekből származó csomagjait. Amit ma mutatok az nem egy teljes ilyen csomag, illetve mégiscsak hogy de, az.

Field Car

Régi, visszatérő vendég nálunk a Field Car, amiről kezdetben azt gondoltam, hogy fantáziaautó, de hamar tisztázódott, hogy nem az. Már láthattátok egy csak Twin Packben előforduló verzióját, egy másik Twin Packból való változatát pedig összehasonlítottuk az illegális magyar másolatával. Mi több, a 2021-ben debütáló újrafeldolgozásának 2024-es változatát is láthattátok már e lapokon.

Amit ebben a postban láttok az csak az 1978-as TP-09 Twin Packben előforduló verzió.

Ebben a színben és ezzel a matricával csak a TP-09-ben fordul elő.

Nagyon tetszik ez a szín!

Ha játszik valaki SnowRunnert, akkor ismeri ennek az eredetijét, az International Scout-ot.

Nagyon klassz kontrasztot ad ki ezzel az árnyalatú tetővel. A kormány sem csak egy pizza. #regenmindenjobbvolt

A pótkerék megmaradt a Regular Wheel változatról a guminak, ami klassz.

A Team Matchbox saga
A korabeli, nyitott pályaversenyautók összes ismertetőjegyét hordozó MB-24 Team Matchbox – azaz Matchbox Csapat, bár nagyjából azt hiszem felesleges volt ezt így kibontani – 1973-ban debütál. Egyes források szerint ez konkrétan a Surtees TS15, Formula 2-es versenyautó modellje, de az eredetit elnézve szerintem annyira hasonlítanak egymásra, mint az egyik narancs a másik vízilabdakapura.

Surtees TS15, Formula 2-es versenyautó. Azt mondják, hogy a Team Matchbox ez után az autó után készült. Hát... Versenyautó, négy kereke van, utcára néző ablakai és mindkettő fedél nélküli, de szerintem ebben ki is merül a hasonlóságuk. (Kép: Wikipédia)

1-75 MB-24
Kezdetben citromsárgánál egy picivel sötétebb árnyalatú, ugyanolyan matricával mint amit a postban szereplőkön is láthattok. Még 73-ban kerül ez a nagyon szép árnyalatú sötétpiros változat, amit a bejegyzésben is láthattok és marad az 1-75 sorban egészen 1977-ig.

G-4 Team Matchbox Superfast Champions' Set
1973-ban kék színű változata bekerül a G-4 Team Matchbox Superfast Champions’ szettbe – lásd a képet alább. Ugyanebben előfordulhatott mellette a már említett sárga és sötétpiros is.


G-4 Team Matchbox Superfast Champions Set, 1973. A fentiekkel szemben ebben milyen színű Team Matchboxok vann? Úgy van, sötétpiros és az elvben szuperritka zöld! Kéne. (Kép: eBay)

GAF View-Master Grand Prix

Létezik egy zöld változata is, ami a GAF View-Master Grand Prix nevű táblás játék tartozéka volt, a fentebb már említett színű verzióival egyetemben. Igyekszem gyorsan kicsomagolni ezt a GAF és View-Master* dolgot. A sztereoszkopikus képnézegető cucc eredetileg a Sawyer's terméke volt. 1939-ben mutatták be, négy évvel a Kodachrome színes film piacra dobása után. A néző berendezésbe – ez lenne a View-Master – egy papírkorongot kellett tenni, ami hét pár, tehát összesen 14 nagy felbontású, színes diát tartalmazott. Ezek a kissé eltérő szögből készült képek a háromdimenziós látvány élményét nyújtották. Persze beszerezhető volt hozzá mindenféle néznivaló, mesék, tájképek, de még filmek és sorozatok képei is, de a népszerű turista célpontok ajándékboltjai is árultak már ilyen korongokat. Jó móka, ott ahol őshonos volt, sokan gyűjtik ezeket. Erősen rémlik, hogy gyerekkoromban láttam ilyet és őrülten tetszett, úgyhogy nagyon valószínű, hogy volt keleti-blokkos (NDK?) koppintása is.

A hosszú történet minket érintő állomásai, hogy 1966-ban a Sawyer's-t megveszi a General Aniline & Film Corporation. Az ő termékük ez a táblás játék. A mellékelt korongokon a belga Franchforchamps pályán zajló F1 verseny képei voltak láthatóak. Hogy a játékot hogyan kellett játszani, mik voltak a szabályai, arról nincs bővebb infóm annál, hogy „a játékmenet erősen a kockadobásokra épített”.

A sors furcsa fintora, hogy egy köztes váltás után 1989-ben a View-Master a Tyco-hoz kerül, amit 1997-ben a Mattel kebelez be. Úgyhogy View-Master Grand Prix-ben szereplő összes termék ma már egy cég kezében van. A napokban olvastam, hogy a Barbie után Matchbox és – kapaszkodjatok – View-Master film is készül!

(*Kétszer nem láttam ugyanúgy leírva, a „Viewmaster”, „ViewMaster” is játszik, én követtem a doboz feliratát.)

A zöld Team Matchbox darabok ezért ritkák és pokoli áron szoktak elkelni. A teljes View-Master Grand Prix szettek – még a lepusztult, hiányos darabok is – pedig egészen elképesztő csillagászati áron.

GAF View-Master Grand Prix táblás játék. Érdekes, hogy ehhez szemlátomást négy diakorong van, holott minden forrás szerint három járt hozzá. Teljesen abszurd áron tudnak elmenni ezek a játékok, még a hiányos, vagy lepusztított darabok is. Ezért a linken látható példányért valaki 210 fontot fizetett - jelen árfolyamon úgy 100 000 forintot -, holott a kisautókat kicserélték bennük, szóval alaposan megkopasztották vele szerencsétlent! (Kép: VectisAuctions)

TP-09 Twin Pack

1978-ban debütál jelen post tárgya. Ez a dupla csomag három dolgot tartalmaz:

  • A csak erre a csomagra jellemző sötétpiros Field Car-t a 44-es rajtszámú matricával,

  • Egy vontató készséget, amit nem neveznék utánfutónak, mert nincs kereke, hanem csak annyit tud, hogy a Field Car mögé lehet akasztni a versanyautót, ami a saját hátsó kerekein gurul.

    Ilyen a vontatóbindzsula, ami az enyémben nincs. Ha akarom újabb bizonyíték, hogy az MB-24 verzió is került a TP-09-be, de mivel egy Ford Cortina mögé van fogva, nem tekintem perdöntő bizonyítéknak.

  •   A sötétpiros Team Matchbox versenyautót. Ez utóbbit hasonló, 44-es rajtszámú matricával bír mint ami a Field Car-on is van.
És itt jön egy halom „de”. A helyzet az, hogy szerintem mi gyűjtők sokkal nagyobb gyártási fegyelmet tételezünk fel a Lesneyről, mint amilyet a valóságban fenntartottak! Gyakori jelenség, hogy Twin Packekbe teljesen véletlenszerűen kerültek balra, vagy jobbra néző állapotukban a kisautók, ha az adott buborék ezt megengedte – néha akkor is, ha nem. Fényképes bizonyíték van arra, hogy olyan TP-09 is létezik, amihez nem mellékeltek vontató bindzsulát! Az ilyen verziók szerintem úgy keletkeznek, hogy a Gyártást Felügyelő Főnök Emberhez odaszaladt Munkavezető Johnny, amikor észlelte az adott problémát – jelen esetben, hogy nincs több vontató bindzsi –, jelentette neki, mire a GyFFE azt a salamoni döntést hozta, hogy „akkor ne tegyetek mellé olyat, John”. Ezzel a probléma meg volt oldva, nekünk meg kész a fejtörés és a gyanú, hogy „akkor most ez legitim verzió, vagy ügyesen manipulált”. Remek példa a fenti G-4 Team Matchbox Superfast Champions Set is. Ki tenne egy elvben hiperritka darabot egy amúgy olcsóbb szettbe?

Vontató bigyó nélküli TP-09. Ezt viszont bizonyítéknak tekintem arra, hogy ilyen változat is létezett. (Kép: eBay)

Ugyanez vonatkozik a rajtszámra is. Említve már láttam, hogy előfordult az MB-24-re jellemző, 8-as rajtszámú matricás TP-09-ben, de erre nem láttam fényképes bizonyítékot. Szóval ha akarom akkor nekem egy teljes TP-09 szettem van, ha nem akarom akkor nem. Én hajlamosabb vagyok azt az álláspontot képviselni, hogy ez nem az.

Picit él bennem a gyanú, hogy az efféle slendriánság sokkal durvábban is előfordult. Túl sok zöld és kék verzió – ebből MB-24 dobozzal is láttam – kering ahhoz képest, hogy elvben mennyire ritkának kéne lenniük. Szerintem az is előfordulhatott – bár nem túl nagy számban – hogy maradék zöld-kék kisautókat raktak dobozba.

A TP-09 sztori vége az, hogy 1982-ben megjelenik egy barnás narancssárga színű verziói is. Nem rossz, de ez a sötétpiros sokkal szebb.

A két MB-24
Mint a mellékelt ábra mutatja, két Team Matchbox verzióm is van, amelyek egészen halvány, árnyalatnyi színkülönbséget mutatnak – és nagyjából egyforma minőségben vannak lepusztítva. Az ilyen eltérések amúgy a halálom, mert egyáltalán nem tudatosak, hanem annak köszönhető, hogy Festékkeverő Johnny – nem rokonok Munkavezető Johnnyval – mennyi Guiness-t fogyasztott előző este és hogy sikerült bekevernie a festéket. Természetesen ha már így alakult, megtartom mindkettőt.

Én nem látom be, hogy ez egy Surtees TS15 akarna lenni.

Se az eleje, se az oldala nem stimmel. A TS15-öt egy négyhengeres, 1,6 literes sornégyes Ford motor hajtotta. Ez meg V8.

A bukócső is teljesen más. Amúgy az öntvényből két változat van. A másikon véknyabb a bukócsövet jelképező kitüremkedés.

A hátsó tengelyek nem csak szélesebbek, de a rajtuk lévő gumik is sokkal nagyobbak, mint az elsőn.

A hátsó szárny még csak-csak hasonlít, de a kipufogók egyáltalán nem. Sem kivitelben, sem mennyiségben.

Nem pizza kormány. #regenmindenjobbvolt

Nagyon nehezen érzékelhető, de egy halvány, árnyalatni színkülönbség van a kettő közt.

Nincsenek megjegyzések: