2007/09/26

Matchbox Convoy CY-115 Ford Aeromax

Amit a Convoy sorozatban a Ford Aeromax vontatóról és a Fishbelly vontatmányról el lehetett mondani, azt már megtettem egy korábbi postban. Az ok, amiért elővettem ezt a darabot most, az előző, Land Rover post, amihez ez a szerelvény festésében – a vontatmány matricázásában – kapcsolódik. A Convoy Project CY-115-ként jegyzi és a kerekei alapján 2006-ra datálja ezt a darabot, mely a nekem meglévő példány csomagolásán a J4751 jelzést viseli. NRFB marad, hiszen más CY-115 van már a gyűjteményemben bontva.

Változatok egy témára: Matchbox MB-12 Land Rover Safari és Matchbox MB-55 Land Rover Defender 110 - UPDATED

Régen készítettem ilyen összehasonlító anyagot, ahol különböző modelleket mutatok be egymás mellett, mert vagy ugyanazt a járgányt dolgozta fel a cég újra vagy, mert és önkényesen úgy gondolom, hogy egyenes – vagy éppen „girbegurba” – ági leszármazottai egymásnak. Nos, most több ilyet is ígérhetek, mert szert tettem hozzá „alapanyagra”.
Egy kezem elég ahhoz, hogy megszámláljam, hány regular wheel Matchboxom volt gyerekként. Nem tudom nektek megvan-e a Váci utcában a Marklin bolt, még akkoriból, amikor még nem sétálóutca volt? Ott árultak használt játékokat is és egyszer anyukám adott nekem némi szabadrablást. Onnan lett a már akkor valamelyest megviselt, óriási kedvencem az MB-12 Land Rover Safari, mely megvan mind a mai napig. Persze a gyerekkori, ütött-kopott példányt féltve őrzöm, de beszereztem egy makulátlan példányt is. Igazából csak most tűnt fel, hogy az eredeti darabomat rosszul illesztették össze a Lesney gyárban és a műanyag alváz elől az első lökhárító után nem illeszkedik a helyére. A szegecs azonban stabilan a helyén tartja és a gyári hiba mit sem von le élvezeti értékéből. A regular wheel változat létezik zöldben is – sőt, Areh két zöld árnyalatot is birtokol – de az sohasem tetszett nekem igazán, hiszen a kék a számomra az igazi, amit úgy szerettem gyereknek. A már vékony Superfast kerekű változat arany színét pedig kifejezetten bénának találom. A datálással némileg bajban vagyok, mert az alvázon nincs dátum, nálam az 1966-os katalógusban bukkan fel először, de Areh valamiért 1965-re datálja. Egy szó mint száz, biztos, hogy öregebb mint én. Azt hiszem, egyébként a típust nem kell bemutatni senkinek, ha pedig mégis, akkor a Totalcar cikke kimerítő részletességgel tárgyalja a témát.
Azt hiszem végképp nem kell bizonygatnom, hogy az 1997-es MB-55 Land Rover Defender 110 édes gyermeke a Safari-nak. Érdekes, hogy az MB-55 egészen „fejnehézre” sikeredett, mert a tetőn lévő csomagtartó a rakománnyal is fémből van. Kicsit rontja az összhatást, hogy a hátsó tengely mögött lévő szegecs úgy rögzíti az alvázat a karosszériához, hogy a tetőről fut le egy csap ehhez, ami úgy tűnik, mintha egy oszlop lenne a beltér hátsó felében. Viszont a sok kisebb-nagyobb kiegészítő – az a-oszlop előtti snorkel, a csomagtartó, a hátfalon lévő pótkerék, a hátsó kerekek mögött lévő sárfogó gumik és a többi – nagyon feldobja a modellt. Areh három – és fél, mert a zöldből kétfajta kerékkel is van – változatot jegyez a Defender 110-ből és ebből nekem kettő meg is van. A datálási történet a szokásos, az alvázon 2005 olvasható, az első katalógus a 2006-os amiben szerepel. Viszont az is érdekes, hogy az alvázán az MB-697 jelzés olvasható. Hogy kicsit bonyolultabb legyen a dolog, a fehér festésű változat MB-55 2006-ból, a piros pedig MB-65 idénről, azaz 2007-ből.
MB-12 Land Rover Safari - 1966-ból.
Nem nehéz rájönni, hogy melyik a gyerekkori példány.
A Safari és a Defender 110 egymás mellett.
Legalább 40 év korkülönbség!
MB-65 és MB-55 Land Rover Defender 110.
Részletgazdag modell, mint a Matchbox fénykorában.
Utolsó generációs - "Type F" - Regular Wheel doboz.
Ez még tényleg emlékeztetett gyufásdobozra.
Az MB-55-öt egy nagyobb méretű blisterben van, mint amiket itthon lehet kapni.
A "miénk" az MB-66 csomagolása, ami az egyik hypermarketből van. Azt hiszem, hogy az a hosszabb, díszesebb az aktuális amerikai blister - a hátulján lévő ingyenes poszterajánlat is erre utal -, bár ezt a darabot konkrétan Sanghajban vettem.

2007/09/04

Matchbox MB-56 1956 Ford F-100 Pickup Truck

Nem csináltam soha titkot abból, hogy a gyerekkoromból származó Matchboxokat sokkal többre becsülöm, mint a mostani kínálatukat. Be kell lássam, hogy azért mostanság is bele tudnak nyúlni klassz dolgokba – Cadillac pompakocsi, hogy mást ne említsek. Azt hiszem most is egy ilyet találtam.

Komoly pénzt mernék tenni rá, hogy a Matchbox kínálatában a legtöbbet feldolgozott típus a Ford – de jó lenne tudni ennek az okát –, beleértve az európai és az amerikai verziókat, személyautókat, teherautókat, furgonokat, kamionokat. Ráadásul a számításhoz hozzá sem vettem még a Mercury-t és a Lincoln-t, ami szintén a Ford Motor Company terméke. Ford pickup pedig legalább ötféle van – ha néha nem is annak hívják, mert bigfootnak, kennelkocsinak, miegyébnek nevezik éppen. Az 1950-es évek autóiért mindig oda voltam. Bár a szívem menthetetlenül a 1957-es Chevy Bel Air-é, a tíz legnagyobb kedvenceim között ott az 1955-ös Ford Fairlane és Ranchero, az 1957-es Thunderbird, de az 1955-ös Chevy Cameo Pickup is, no meg persze az 56-os F-100-as Ford Pickup is. A Matchbox kínálatában elvben 1996 óta megtalálható ez a járgány, mint MB-35 – legalábbis az alvázon ez a keltezés olvasható – de az 1-75 guide katalógusgyűjteményében először 1988-ban szerepel – nincs kép, hogy belinkelhessem. Areh-nél döbbenetesen sok változat látható, köztük az, amit én is leltem a minap, mint utolsó darab az egyik hipermarketben. A F-100-as egyébként egészen meglepően sok számmal szerepel az 1-75 sorozatban, érdemes végigkattintgatni Areh gyűjteményét.

Lévén utolsó darab volt, míg be nem szerzek egy ugyanilyen másikat, az enyém marad NFRB. Arehtől ezért elcsórtam a képeit. Ezeken meglehetősen furának, rücskösnek tűnik a festése, az én darabomon meg inkább matt, katonainak tűnő zöld dukkó látszik. A fémig karistolt fényezés – amit természetesen a modellen ezüst színű festékcsíkokkal és pöttyökkel valósítanak meg –, a „Farm Fresh Produce” felirattal zseniális. Mintha nem is egy játékszer, hanem makett lenne! Be kell szereznem egy másodpéldányt ebből valahogy!

Matchbox MB-56 1956 Ford F-100 Pickup Truck
Utolsó darab a madarasteszkóból. Míg nem lesz egy másik, marad NRFB.



A fenti okokból elloptam Areh képeit, hogy látassam a zseniális, "karistolt" dukkózást. Az én példányom inkább kopottas, mintsem ilyen rücskös, mint ez.

2007/09/03

Thunderbirds - Rolls-Royce FAB 1

Lévén pont annyira tudok örülni mások klassz cuccainak, mint a saját vackaimnak, régóta tervezem, hogy ismerősök és barátok gyűjteményéből is csemegézgetek a Matchbox Memories lapjain. Nos, ez logisztikai okokból még eddig nem jött össze, de Rauscher Tamás megkönnyítette a dolgom, „házhoz jött”. (Az oldalát pillanatokon belül ki is teszem a linkek közé, hiszen minél több hazai oldal foglalkozik a Matchboxokkal, annál jobb, másfelől van pár olyan Convoy a gyűjteményében, amitől szép hosszú nyálcsíkot húzok magam után, mint a csiga.) Tamással a Vateráról ismerjük egymást, tőle vettem azt a Code 2 DAF szerelvényt, mely már szerepelt itt régebben. A minap megkeresett azzal, hogy van valamije, ami Matchbox, de fogalma sincs mi ez, nem leli nyomát. Küldött is róla pár fotót – lásd őket alább. Remélem nem tűnők szerénytelennek, de gyakorló eBay látogatóként és sci-fi sorozat kedvelőként én tudom, hogy mi ez!

1965-ben az Egyesült Királyságban a televízió elkezdi vetíteni a Thunderbirds című bábfilmsorozatot. Az, hogy bábfilm ne tévesszen meg senkit, ez egy ifjúsági sci-fi sorozat és nagyjából úgy rabul ejti az akkori gyerkőcöket, mint mondjuk nálunk a Mézga Aladár Különös Kalandjai – hogy a sci-finél maradjunk – és pont annyira kultsorozat is. A kivitelezés amúgy roppant profi, a stílusnak neve is van, „SuperMarionation”. Ha egyszer lesz egy kis pénzem, amivel nem tudok mit kezdeni – azaz soha –, akkor be fogom szerezni a sorozatot DVD-n, mert egyszerűen kíváncsi vagyok rá. A Dire Straits 1991-es, Calling Elvis című dalának videoklipjében vendégszerepelnek a Thunderbirds hősei és járműveik (Thunderbirds 1-4). Minőségi referencia gyanánt beillesztettem a klipet a YouTube-ról. A mi tévés kultúránkhoz jobban köthető érdekessége annyi van még a dolognak, hogy a Thunderbirds a sikeres producerpáros, Gerry és Sylvia Anderson munkája. Őket mi az Alfa Holdbázis (Space: 1999) révén ismerjük.




Nos, ami Tamásnak van, az a sorozat egyik szereplőjének, Lady Penelopé-nak a speciális Rolls-Royce-sza, a Fab 1 (Fabulous – legendás, mesés). Most épp nincs kéznél a Charlie Mack katalógus, így nem tudom ellenőrizni, de az egyik eBay aukción az eladó TB005-ként – gondolom Thunderbirds 5 – hivatkozik rá és 1992-es kiadási dátumot említ, ami egybevág azzal, amit Tamás ír az alvázon olvasható adatokról. Közben Areh-nél is megleltem, tehát a fenti információ korrektnek tekinthető. A Thunderbirds járműveit a Dinky és a Corgi is kiadta elég változatos méretarányokban. A Matchbox a szereplőkről még babákat is készített. Kicsit visszautalnék a Dire Straits klipre, amiben egy pillanatra felbukkan Lady Penelope – csak a Fab 1 nem – akinek maga Sylvia Anderson kölcsönözte a hangját a sorozatban. A Matchbox kínálatában a Thunderbirds járművek kakukktojásként funkcionálnak, mert nem részei egyik ismert sorozatnak sem, de ahogy a Superfast kerekekből elnézem, a Fab 1 eléggé 1-75-höz hasonló léptékű lehet.

Érdekes és mifelénk meglehetősen ritka darab! Köszönöm szépen Tamás, hogy bemutathattam!



Rolls-Royce FAB 1, egyenesen a Thunderbirds sorozatból. Rauscher Tamás képei a gyűjteményéből.

Eredeti csomagolásban így fest - kép az eBay-ről.

2007/09/01

Matchbox Convoy - Kenworth T2000

Jó ideje készülök már erre a postra, a fényképek zöme is elkészült már rég, de mindig halogattam, aminek az lett az eredménye, hogy egy egzotikus verziót is be tudok mutatni a Convoy sorozat egyik viszonylag ritka vontatójából.

A Kenworth T2000 a patinás nevű, tengerentúli gyártó kínálatának zászlóshajója. Kialakításánál igyekeztek az üzemeltetés költségeinek csökkentését a középpontba helyezni. Ezt szolgálja a kompozit anyagokból kialakított pehelykönnyű fülke, melynek olyan formát adtak, hogy végre a levegőmolekuláknak nem kell hosszasan azon gondolkodni, hogy ez most a kamion eleje, vagy vége, amikor találkoznak vele. Annyiból, amit a dologról olvastam, a T2000-et tartják az amerikai kamionosok a jelenleg kapható vontatók csúcsának. Ami a formát illeti, nekem a Volvo VT 880, vagy a Peterbilt Model 387 is igencsak tetszetősnek tűnik.

Ami a Matchbox manifesztálódását illeti, az első katalógus amiben megtalálni, mint MB-13 az 1999-es. (Szokásomtól eltérően nem linkelem be az 1-75 Guide-ot ide, mert nincs róla kép.) Az alvázán azonban – mint ahogy azt már megszoktuk – 1998-as dátum olvasható. Ami a Convoy kiadásokat illeti, összesen kétféle vontatmánnyal tud róla a Convoy Project. Az egyik a rakétahordozó, a másik pedig az unásig ismerős boxtruck. Viszont ide most jön egy halom „de”! A T2000 Collectibles kiviteleihez olyan boxtruckot kapcsoltak, ami köszönő viszonyban sincs a többi Convoy Collectibles Ultra boxtruck-jával! Ez a sima, „játékszer” boxtruckjának feljavított változata, ami annyit tesz, hogy a kerekei mögé egy krómozott lökhárítót illesztettek, ami egy darabot képez a sárvédőkkel, az ajtók zsanérjait lefestették, illetve gumikerekeket kapott. A vontatót is hasonló módon feljavították. Gumikerekei mellé színre fújt visszapillantó tükröket kapott. A hűtőrács is látványos krómkeretet és fekete festést is kapott, illetve számos apró részletet is kiemeltek rajta aprólékos festéssel.

A T2000-es szerelvények a Convoy sorozat egyik legszebb, ugyanakkor legritkább darabjai.


A Kenworth T2000 az 1-75 sorozatban, mint MB-13. Érdekes, hogy a csomagoláson hibásan, T-2000-ként van feltűntetve a neve. Vicces, de tulajdonképpen a fotókról tűnt fel, hogy ez az NRFB darab...


...különbözik ettől a kibontottól pár apró részletben!


McDonald's szerelvények T2000 vontatóval.




Coke Collectible, NRFB. Sajnos a fotók csapnivalóan sikerültek a csillogó blister miatt, de a lényeg, a feljavított részletek azért látszanak.