2007/10/03

Az esélytelenek nyugalmával szerzett Royal Mail kollekció

Aki életében valaha is vásárolt már valamilyen online aukciós oldalon, tudja milyen érzés az, amikor az esélytelenek nyugalmával licitál valamire, mondván „úgyis túl fognak licitálni”, nem is figyeli az aukció végét, aztán megdöbbenve konstatálja, hogy „jé, nyertem!” Pontosan így jártam ezzel a pakkal.

Az egész onnan indult, hogy egy néni, akinek amúgy zéró köze a Matchboxokhoz, számtalan bolhapiacról zsákmányolt tárgy közt árult pár Royal Mail festésű Matchbox dolgot az eBay-en. Én az MB-72 Dodge Delivery Truck miatt leltem rá az aukcióira, melyről már kifejtettem a múltban, hogy tulajdonképpen érdektelen, semmi extra, aztán azon vettem észre magam, hogy elkezdtem felhalmozni a különböző festésű változatait. Tiszta mázli, hogy nem vagyok függő! Azért vicces! Szerintem ebből a Dodge teherautóból a valóságban közel nem fogyhatott el annyi, mint a Matchbox manifesztációjából.

A Skybusters SB-1 Lear Jet-et – lévén én nem vagyok Trauka –, félművelt műkedvelőként hajlamos vagyok LJ23-ként azonosítani. Igazándiból sokat nem tudok hozzáfűzni azokhoz a linkekhez, melyeket beiktattam, hiszen a Skybusters témát már kimerítettem egy korábbi postban. Nem érdekel különösebben ez a mérsékelt sikerű sorozat, de ha már az enyém lett, megamarad a gyűjtemény „egyéb Matchbox” szekciójában. Viszont lelkesen lefotóztam a dobozát minden izgalmas szögből. Nem kifejezetten NRFB, hiszen minden további nélkül ki lehet venni a dobozból, de kétség kívül ebben mutat jól a „Datapost” és „A Royal Mail Service” feliratokat viselő vereslő gép.

Az MB-38 Ford A Model Van is szerepelt már e lapokon egy gyenge átkötéssel a Motor City Online kapcsán. Nem állítom, hogy nekiláttam őket úgy gyűjteni, mint a fentebb már citált Dodge Delivery Truck-ot, de ha szembe jön egy, nem is hajítom el sikítva. Az Isle of Man festésű darab már csak a Man szigeti híres-hírhedt motorverseny miatt is érdekes, de ettől függetlenül, nekem tetszik a festése. A „Collectors Modells” - hé emberek! Nem helyesírási hiba ez? Nem „Collector's Modells”-nek kéne lennie? Azaz „Gyűjtők Modellek” helyett „Gyűjtőké Modellek”? - blisterben lévő A Model érdekessége, hogy arany színű a hűtőmaszkja, első lökhárítója és reflektorai vannak.

A blister közepén trónoló MB-46 Group C Racer viszont végre valami olyasmi, ami még nem szerepelt itt! Fogalmam sincs, hogy mi van az alvázára írva és ez így is marad, mert ez a blister NRFB, de az első katalógus, amiben megleltem, az az 1985-ös, ahol Sauber-ként emlegetik. Viszont ezen az oldalon megtaláltam az eredeti Swiftair Ecosse versenyautót, tökéletesen ugyanolyan festéssel, mint a Matchbox! Itt azt mondják róla, hogy „Ford Cosworth DFL V8/90° 4v 3300cc”, azaz 3300 köbcentis, 90 fokos, hengerenkénti négyszelepes V8-as hajtja. Teljes egészében járatlan vagyok a pályaversenyek világában, nem tudom, hogy ez valóban egy Sauber versenygép, vagy sem, de azt kell mondjam, hogy a Matchbox nyilvánvalóan szebb, mint a valódi jármű, amit mintáz! Hasonlítsátok össze az eredetivel, kép alább! Ebből is jó sok festésűt készített a Matchbox, Areh mester is jegyez több mint egy tucatot.

Azt hiszem, hogy az MB-60 Ford Transit sem olyan valami, amit be kell mutatni bárkinek – már ami az eredeti szállítójárművet illeti. A fentebb már vázolt okokból lövésem sincs, hogy mi van az alvázán, de az első katalógus, amiben nyomát láttam az az 1987-es. A világ egyik legnépszerűbb furgonjából egyébként számtalan és egy festésűt készített a Matchbox, Areh-nél is tíznél több verziót találni.

Ez a blister megérdemel még pár szót. Azon túl, hogy szerintem a felirata hibás, az is érdekes, hogy mi van a hátulján. Bár az 1-75 sorozat jelöléseit pontosan felsorolja, gondosan kerüli a típusjelzéseket. Ehelyett olyanokat mond, hogy „a tipikus 160 köblábas furgon”. Bizonyára mindenféle névhasználati jogokkal kapcsolatos okai vannak ennek, de akkor is érdekes.

Annyit bizonyosan tudok, hogy Royal Mail festéssel létezik még legalább egy Matchbox! Tamás az oldalán a Convoyok közt felvonultat egy ilyen kivitelű DAF Space Cab 3300 szerelvényt (CY-25).

Miatta van az egész! A Dodge Commando Delivery Truckot akartam igazándiból megszerezni az egész adagból és valahogy jött vele a többi is.
Postás Skybuster Lear Jet. Csak a dobozában mutat ilyen jól és nem is igazán foglalkoztat ez a sorozat, de ha már az enyém lett, marad!
Isle of Man - azaz Man szigeti - festésű Ford Model A.
NRFB - szerintem - helyesírási hibával. A hátulján jól látszik, hogy nem használtak típusneveket és márkákat.
Ez az igazi Swiftair Ecosse. Matchboxnak jobban tetszik.

Nincsenek megjegyzések: