2023/11/01

Matchbox MB-22 Blaze Buster

Nagyon elfogult vagyok ezzel a darabbal, mert gyerekkorom egyik legkedvesebb játékszere, pedig fantázia szülte, nem valódi járművet mintáz.

Ki leszek röhögve
Arra világosan emlékszem, hogy karácsonyi ajándékként kaptam meg a Blaze Busterem, de azt már nem tudnám megmondani, hogy mennyi idős lehettem a birtokbavételkor. Az is nagyon emlékezetes, hogy azon kevés alkalmak egyike volt, amikor apám hajlandó volt tudomást venni rólam és foglalkozni velem. Iszonyúan tetszett a kis tűzoltóautó, de mivel fél életemben egy tűzoltóállomással szemben laktunk, nem tudtam azzal mit kezdeni, hogy sárga megkülönböztető jelzései vannak és nem kékek, mint az igaziaknak, amiket minden nap láttam. Az akkor még mindenttudónak gondolt apámhoz fordultam információért, hogy ez hogy lehet. Valamit mondott is rá, amibe én belenyugodtam, de hogy mit, azt már nem tudom felidézni. Egy dologra viszont nagyon is élénken emlékeszem – na most fogtok röhögni: a szagára! Azt mind a mai napig fel tudom idézni. Festék, műanyag és valamiféle kenőanyag szaga keveredett rajta. Pgyuri barátom erősített meg abban, hogy nem estem a fejemre, igenis van ilyen, hogy „matchboxszag”. Vagy ha nincs, akkor mind a ketten a fejünkre estünk – amiben akár lehet is valami, mert ő például állítja, hogy minden jó háztartásba kell legalább egy flippergép.

Verziók
A Blaze Buster – az én fordításomban „Lángpusztító” – egészen sokáig, 1975-től 1983-ig szerepel az 1-75 sorozatban. Valószínűleg én valamikor az utolsó 4-5 évében lettem egy példányának a tulajdonosa. A vicces az, hogy legalább 15 verziója* van úgy, hogy alig különböznek egymástól. (*Csak az Angliában gyártott darabokat értem ez alatt. Bolgár barátaink is gyártották, tőlük bármilyen színű alkatrész is kikerülhetett, bármilyen konstellációban.) Tessenek kapaszkodni, sorolom a verziókat!

  • A kerék kétféle lehet – négy és ötküllős –, illetve a fő részegységek különböző színvariációi, illetve ezek együttállása adja ki a változatokat.

  • A test mindig piros, de Charlie Mack háromféle színárnyalatot különböztet meg belőle. Amúgy ez nekem pont a halálom: amikor festékkeverő Johnny véralkoholszintje okán van valamiből „verzió”, ami csak úgy észlelhető érzékszervi úton, ha egymás mellé kerülnek a modellek. DE! Az öntvény bal oldalán lévő ajtókon vagy van kilincs vagy nincs, ez véletlenszerű.

  • A szélvédő elvben borostyánsárga, de ebből is vannak szinte érzékelhetetlen árnyalati eltérések.

  • A beltér és az ezzel a motorblokk, a két oldalsó redőny és a mögötte-felette lévő nem tudom mi, valamint a hátfal lehet krómszínű és fehér.

  • A létra lehet fehér, fekete és sárga – na, kitaláljátok – ez utóbbiból is van több árnyalat.

  • Az alváz lehet festetlen, szürke, fekete, „faszénszínű” – nem, ezeket esküszöm nem én találom ki – és szürkésbarna.

  • A matrica a legtöbbön sárga alapon pirossal „Fire” és egy kis fekete pajzs két kalapáccsal, de a gyártás vége felé piros alapon sárgával írt „No. 32” matrica került rájuk. Van nekem egy mesésen szép, 1979-es G-7 Emergency szettem, abban is ilyen van, majd egyszer megmutatom.

Tudom, hogy nagyon elfogult vagyok, de gyerekkorom egyik meghatározó Matchboxsza ez a kis tűzoltóautó.

Gyerekként odáig voltam érte és ma is nagyon jóképűnek tartom. Sokáig az egyetlen tűzoltóautóm volt.


Ez az az oldala, amelyen az övvonal alatti, a nagy felhúzókulcs mögötti három kis ajtón vagy van nyitó gomb - úgy is ismert mint kilincs - vagy nincs. Ezen van.

A létrája - akármilyen színű is - mindegyiken felnyitható.

Pillantás a beltérbe és a valószínűtlen helyen lévő motorblokkra.

A felületes szemlélő azt gondolná, hogy szimmetrikus a két oldala, de ez nincs így! Más méretű felhúzókulcs van az első kerék mögött. A matrica feletti dologról sohasem tudtam eldönteni, hogy mi akar lenni. Ötletek?

A hátfalon műszerek, csatlakozók, bazirgák, bigyók és bindzsulák. A némiképp viseletes másodpéldányom mintha egy árnyalattal sötétebb lenne. Akkor most ez változat? Egyikőjük sem a gyerekkori példányom.

Többféle szettbe is bekerült. Az én 1979-es G7 pakkomban lévő példányon "No. 32" matrica van. (Kép: eBay)

1 megjegyzés:

Trolleybus írta...

Nekem is pont ez volt az egyik első Matcboxom, és arra is emlékszem, hogy piros zárt dobozban volt, nem ablakosban. A doboz gyorsan leamortizálódott és kidobásra került, a kocsi viszont sokáig megmaradt, mert nem annyira kedveltem a tűzoltóautókat, így sokat nem játszottam vele – az se tetszett, hogy csak előlről lehet létrázni, mert forogni nem tud, micsoda nonszensz! Azóta persze nosztalgiából vettem egy ugyanolyan dobozosat.