2023/07/05

Matchbox MB-53 Jeep CJ6

Nem is kevés olyan autó van, amiről jó eséllyel sohasem hallunk, ha nem mintázza meg a Matchbox, mert a mi földrajzi koordinátáinkon nagyon-nagyon valószínűtlen, hogy szembe jöjjön velünk egy. Ez a civil Jeep is pont ilyen.

1955-1981
1953-ban debütál az M170 jelű (nevű?) katonai Jeep, melynek a civil változata az 1955-ben, 1956-os modellként debütáló CJ-6. (A Matchboxnál következetesen, hibásan kötőjel nélkül írják a nevét.) Igazából a civil CJ-5 hosszított tengelytávú változata, mely számtalan és egy konfigurációt tett lehetővé a megrendelő számára, például második üléssort is.

Számos motorral kínálják az 1981-ig tartó gyártása során, melyek közt csak egyetlen dízel található mutatóba:

  • 2,2 literes Willys Hurricane sornégyes (nyilván a Willy's gyártotta verzióban)

  • 3,7 literes Dauntless V6, (GM Buick)

  • 2,5 literes GM Iron Duke sornégy

  • 3,8 literes AMC sorhat

  • 4,2 literes AMC sorhat

  • 5,0 literes AMC V8

  • 3,1 literes Perkins sornégyes dízel.


Egy 1967-es, Dauntles V6-ossal szerelt, 3 sebességes váltós CJ-6-ot járnak körbe alaposan ebben a videóban. Igen részletes, de sajnos csak statikus a bemutató.

Az Egyesült Államokban sohasem volt igazán népszerű, bár a U. S. Forest Service (Szövetségi Erdészeti Szolgálat) használta őket. Meglepő módon a legtöbbet Svédországba és dél-Amerikába adták el. Dél-Afrikában a Volkswagen helyi üzeme szerelte össze őket, míg Izraelben a Kaiser. Összesen 50 172 példány készült belőle a gyártás 1981-es befejezéséig úgy, hogy az USA-ban 1975-ben megszűnt az értékesítése a CJ-7 piacra dobásával.

Angliából szeretettel
A CJ-6 1977-ben debütál a Matchboxnál, mint MB-53 – ez a számozás marad is egész pályafutása során –, pirosban. Az eredeti autó sem túl részletes, így szükségszerűen a kisautó sem az, de minden lényeges részlet meglelhető rajta és a korszellemhez híven nem festékből, hanem a karosszéria és az alváz anyagából kiöntve. Kivételesen masszív, mert a műanyag ponyvatető alatt, a karosszériával egy alkatrészt képző négy oszlop és köztük jókora X-alakú merevítés búvik meg. FRISSÍTÉS: Teljesen kiment a fejemből, hogy porsche kolléga felújított anno egy CJ-6-ost és az ő képei közt van egy olyan, ami feltárja a szerkezet rejtelmeit! Jó, hát 14 éve volt... A beltér jóformán jelképes, de az eredetin is olyan, amit egy slaggal le lehet mosni.

A piros szín egészen 1980-ig marad, majd 1981-ben váltja a zöld. Ugyanebben az évben az amerikai piacon egy nehezen azonosítható – valamiféle átmenet a krémszín és a halványsárga közt – alapszínű, sötétbarna ponyvás, dekorcsíkos, „CJ-6” feliratú – ott jól írták – verziója regnál. Elég ritka én csak képen láttam eddig, de nem vágyom rá különösebben, nekem gyerekként a piros „égett be” a Matchbox katalógus – a gyerekember Playboya – nyálazása közben. Mindhárom változata Angliában készül – hiszen nem sokkal a Lesney csődbe menetele előtt vagyunk.

Az én példányaimmal szemlátomást játszottak, még a tengelyeik sem igazán egyenesek, de mindez nem sokat von le az élvezeti értékükből.

A Jeep CJ-6 története a Matchboxnál itt még nem ér véget, de ez már egy másik történet lesz.

Az eredetin sincs túl sok részlet, de ami igen, azt itt alaposan kidolgozták. Az orrán csörlővel.

Ez az 1977-es premierváltozat.
 
A ponyvát nem lehet levenni, de cserébe elhagyni sem.

Sokszor derülünk a Matchbox vonóhorog elhelyezésén, de itt teljesen indokolt!

Mennyire zseniális az alváz és a karosszéria egymáshoz rögzítése! Nem teljesen hihető, mint hátsó lámpa?

A beltérre ráfoghatnánk, hogy elnagyolt, de az eredetin sem sokkal több minden van, amit meg lehetne mintázni.

1981-ből származó, zöld testvérkéjével. Az szegény rendesen kapott kiképzést!

A fényezést leszámítva tökéletesen azonosak.

Vajh' mi lehetett rájuk írva eredetileg? Helyesen "CJ-6" lenne.

Nincsenek megjegyzések: