Korábban ejtettünk már szót arról e lapokon, hogy a Matchboxnak a White Rose Collectibles révén volt köze az NASCAR-hoz. Arról viszont még nem, hogy a kilencvenes években a nagy vízen innen népszerű autóverseny sorozathoz, a Forma 1-hez is. Ebben a postban nem csak erről lesz szó, hanem arról is, hogy hová tűnt Damon Hill!
Williams F1 és a
legalacsonyabb rajtszám
Anno
én úgy tanultam, hogyha felelsz, akkor olyasmiről beszélj, amit
tudsz és ne olyasmiről próbálj amit nem tudsz. A Forma 1 nekem
abszolút terra incognita, valahogy soha nem hoztak lázba a
hétköznapi autóra már csak távolról emlékeztető gépcsodák.
Ezért ebben a postban igyekszem a Matchboxokra koncentrálni majd
lejjebb, mert a „lecke” ezt a részét tudom, a Forma 1 részét
meg puskáznom kell. Ami a Williams csapatot illeti, a
Wikipédia igencsak alapos szócikket jegyez róluk magyarul, úgyhogy
ajánlom a téma iránt érdeklődők figyelmébe.
Hogy
pontosan lássuk, hogy mivel van dolgunk Matchboxban, meg mi ez a 0-s
rajtszám, abban az F1 Zona segít. Az előbb linkelt postjukat idézem az
alapvető információk ügyében: „1974-ben lépett életbe egy új
szisztéma, melynek keretében az 1973-as konstruktőri bajnokság
végeredménye alapján társítottak rajtszámokat az egyes
csapatokhoz. Az 1-es rajtszám a mindenkori világbajnokot illette
meg, melyből kifolyólag csapattársa kapta a 2-es rajtszámot, és
csak úgy változhatott egy csapat által használt rajtszámpáros,
ha megnyerte a bajnokságot, vagy végleg elhagyta a Forma 1-et. […]
Ha az adott évi világbajnok nem indult a következő évben, akkor
adták ki a győztes csapatnak a 0-s rajtszámot. 1992-ben Nigel
Mansel nyert a Williamsnek, de miután a brit visszavonult, az 1-es
rajtszám nem illette meg a helyére érkező Damon Hillt, így a
londoni születésű pilóta kapta a 0-át 1993-ra. 1993-ban Alain
Prost játszotta el ugyanezt, így Hill további egy évre a nullás
számmal állt rajthoz, mígnem Michael Schumacher első világbajnoki
címének köszönhetően ért véget a valaha kiadott legkisebb
rajtszám eddigi pályafutása.” Ez a szabály azóta változott, az előző évi bajnok még mindig 1-essel indulhat de csak ha akar, ha ragaszkodik a saját szerencseszámához nem kötelező, de mindenki más csak a saját választott számával.
Tehát innentől már gyerekjáték kikövetkeztetni, hogy ez a szett Damon Hill, 1993-ban használt versenygépét mintázza – szándékosan nem merülök meg abban, hogy pontosan milyen típust, rögtön kiderül, hogy miért.
Ilyen állat pedig
nincs!
Kezdjük
a nagyobb vassal, hiszen számtalan Team
Convoy, Forma 1-, és más verseny témájú szett alapja a Papa
Truck. Nyilván szó sincs arról, hogy bármely F1, vagy
bármilyen más csapat használt volna ilyen átalakított Kenworth
teherautót, de a Matchboxnál kéznél volt és igencsak látványos
holmi, és ha már volt, hát felhasználták. És milyen jól tették,
hiszen mesés festésű – bár a valóságban sohasem
létezett – versenyjármű szállítókat kreáltak belőle.
A
Matchboxnak volt a tarsolyában akár F1-es versenygépnek is nézhető
kisautója – lásd
ebben a fantasztikus 1989-es szettben – de olyan kis
szerethetően bumfordi holmi, komolyan nehéz venni. Gyanítom a
licenc adók elé nem is álltak oda vele, hanem inkább kreáltak
egy a korszak Forma 1-es autóira sokkal jobban emlékeztető, „egy
méret jó mindenkinek” járgányt. Ez 1988-ban az 1-75 sorba is
bekerült, mint MB-74 Grand Prix Racing Car (Nagydíj Versenyautó),
de az F1 szettekben aztán az volt minden, nem csak Williams, de
Ferrari, Lotus, Sauber is! Igazából szerepelt is már nálunk, az 1993-as Footwork Arrows FA14 Mugen Honda színeiben.
Azt már tisztáztuk, hogy ez a szett bizonyosan 1993-as. 1994-ben a Canon-t a Rothmans váltja szponzorként a Williamsnél és ezzel a festéssel is születik megfelelő szett – lásd alább.
Érdekes, hogy az egészen apró részleteket – értsd: a kicsi szponzorlogókat – nem dolgozták ki, sőt az 1994-es verzióra a dohánygyár Rothmans nem annyira kicsi logója sem került fel – gondolom ez utóbbit okkal nem akarták egy gyerekjátékra feltenni, meg talán már akkor is voltak országok, ahol a dohánytermékek reklámja tiltott volt, viszont az F1-es ajándékokat szerették volna értékesíteni ezekben is. Ugyanakkor a versenyző sisakjának jellemző mintája megvan. Azt gondolom teljesen vállalható kompromisszum ez.
Hogy
1997-ben hová
tűnt Damon Hill, arról gőzöm sincs, de 1993-ból itt van a
vitrinemben, az biztos!
2 megjegyzés:
Nem Cannon, az "ékszerelmére", hanem Canon...
Nem hát, szövegszerkesztő azt hitte hogy angolul van - közben valami buddhista nemtudommi átirata, soha nem értettem mi ez - én meg nem vettem észre! Köszi, javítottam.
Megjegyzés küldése