Gyerekként valamiért sohasem szerettem az apró teherautókat. Túl kicsik voltak a személyautó Matchboxaimhoz képest. Kilógtak, vagy inkább „kikicsnylettek” – ha lenne ilyen szó – a kedvenc játszós szőnyegem forgalmából. Felnőtt gyűjtőként már más a véleményem.
Egy kezemen meg tudom számolni, hogy gyerekként hány Regular Wheel Matchboxom volt – konkrétan azt hiszem egy, a már hozzám is használtként került MB-12 Land Rover Safari. Úgyhogy sok kötődésem nincs az RW-khez. Tulajdonképpen utólag fedezem fel őket már felnőttként – nem csoda, a gyártásuk befejezése után születtem. Azt hiszem pont ezért találom érdekesnek felfedezni őket.
26 év nem semmiség!
Ha a
szocialista (haszon)gépjárművek kapcsán valaki azon találna
gúnyolódni, hogy a végtelenségig gyártották az elavultnak
számító konstrukciókat, akkor bátran az orruk alá lehet
dörgölni a Bedford TK sorozatot, melyet 1960 és 1986 közt
gyártottak. Sőt, még kicsit tovább is, mert 1988 és 1992 a brit
hadsereg kedvéért rádobtak még négy évet, szóval az a 26 év
az inkább 30. A TK sorozat nagyjából mindenféle kivitelben
készült, amit el tudunk képzelni. Platós, billencs, lószállító,
cseresznyeszedő tűzoltó, különféle katonai kivitelek,
nyergesvontató és a többi. Pont mint egy IFA. (Gonosz vigyor.) A
legnagyobb konkurensekhez hasonlóan nem csak a saját Bedford
motorokkal szerelik, hanem Leyland és Perkins, sornégyes és
sorhatos dízelekkel is. Típusismertető gyanánt egy 1973-as, a
teljes Bedford haszongépjármű palettát bemutató reklámfilmmel
tudok szolgálni.
A teljes palettát bemutató Bedford reklámfilm 1973-ból.
Három év, három
változat
Az
MB-25 Petrol Tanker három éven át regnál, 1965 és 1967 közt.
Kezdetben vala a szürke kerekű verzió British Petrol matricával,
sárga fülkével, fehér tartállyal és zöld alvázzal. A
következő, leggyakoribb verzió ugyanez, csak már fekete
kerekekkel, ezt követi a kék-fehér, Aral verzió. Mind közül a
legritkább az első variáns. Érdekes, hogy az alvázon nincs
nevesítve, csak a szépen kidolgozott fülkén olvasható Bedford
felirat. Apropó fülke! Ez előredönthető, ahogy a vele egy
tengelyen lévő belső tér (kormánykerék+rökámié), hogy
előbukkanjon a sorhatos erőmű. Menő részlet, nekem nagyon
tetszik. A tartályon felül ott vannak a betöltő nyílások, de a
leeresztés akszesszoárjait már nem alakították ki, amiért kár.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése