2010/04/02

Matchbox MB-63 Mercedes-Benz 430ML

A mai napra egy olyan kisautót tartogatok, ami a tipikus példája annak, hogy mennyire relatív az ember ítélet alkotása. Ha valamit egymagában látunk, akkor hajlamosak vagyunk azt kifogástalannak megítélni, míg ha van amellett a valami mellett valami viszonyítási alap, akkor máris változik a megítélésünk. (Régi trükk, hogy az elektronikai áruházakban azon tévék demódarajait, amikből bőven van készlet és szeretnék őket kiszórni, melegebb színekre állítják be, míg a többit hidegebbre, máris jobban fogynak. Érdekes módon ez nálunk és a déli országokban is működik. Ezzel szemben Németországban, meg a skandináv országokban pont fordítva kell ezt csinálni, ott a hidegebb színekkel működik ugyanez. Elkalandoztam, bocs.) A csattanót a végére tartogatom.

Aszfaltterepjáró csillaggal
Talán az elkötelezett Mercedes-Benz hívők sem haragudnak meg rám akkor, ha az 1997-ben mint 1998-as modelll debütáló M-osztályt az alcímben szereplő jelzővel illetem. Ez nem kőkemény, terepre termett gép, mint a bátran legendásnak titulálható G-Klasse. Az autó célcsoportja kimondva-kimondatlanul a középosztálybeli amerikai család, mely előszeretettel fogyasztja a közepes méretű luxusterepjárókat. Ezen a piacon a célzás tökéletes, a Motor Trend magazin megválasztja „Truck of the Year”-nek 1998-ban, illetve ugyanebben az évben az ML320 megkapja a „North American Truck of the Year” kitüntető címet a „North American International Auto Show” alkalmából Detroitban. (Ennyit erről, hogy Amerikában a „truck” nagyjából bármi lehet félúton a púpos teve és a bendzsó közt.) Az utóbbi díjra – miszerint az Év Észak-amerikai teherautója – az érdemesíti, hogy a Mercedes zsargonban, a gyári azonosító szám alapján W163-nak hívott, első generációs M osztályt Amerikában szerlik össze, közelebbről Alabamában. Az összeszerelés helye rá is nyomja a bélyegét a minőségre, az amúgy sem a visszafogottságáról híres Jeremy Clarkson alaposan le is szedi a keresztvizet az autóról a Top Gear-ben. (Kb. 4:28-nál, aztán úgy 6:38-nál újra, a hangminőségért én kérek elnézést.) Az ellenlábas brit tévéműsorban, a 5th Gear-ben pedig Tiff Needell – akitől én személy szerint hidegrázást kapok az affektáló előadásmódja miatt – egyszer valamikor szúr is egyet ezért Jezzán mondván, hogy nekik van a családban egy ilyen autójuk és az ég egy adta világon semmi baja nincs vele. Az igazság valahol a kettő közt lehet, de az biztos, hogy a Daimler-Chrysler valami 600 millió dollárt borít bele az alabamai gyárba, hogy javítson a minőségen.


A Land Rover Freelanderrel egy kategóriába helyezhető autót egyetlen helyen veszik komolyan, mint terepjárót, az pedig a Jurrasic Park második része, amikor Spielbergék előszériás autókat szerepeltetnek a filmben, alaposan megmorcosítva. (Ennek jelentősége van Matchbox szempontból, majd egy jövőbeni postban térek vissza részleteiben a kérdésre.) Ez azért mókás, mert a film előbb jelenik meg, mint ahogy az autó debütálna. A W163 az első olyan luxus SUV, amit stabilitást javító elektronikával szerelnek. Ez is azoknak a vásárlóknak szól, akik képtelenek felfogni, hogy egy SUV attól, hogy belül személyautónak érződik és a kezelőszervei is személyautósak, még sokkal nehezebb és teljesen máshol van a súlypontja. (Ezek amúgy ugyanazok, akik az ellentmondásos Ford Explorer ügyben is főszereplők, de erről majd bővebben egyszer akkor, ha kezembe kerül 1:6x körüli méretarányú ilyen. Matchboxban nincs, azt tudom.) A két tonna feletti súlyú autóhoz széles a motorválaszték, a 2,3 literes, 150 lovas benzines sornégytől kezdve – ezzel iszonyúan alulmotorizált lehet, valószínűleg nem véletlen, hogy csak kézi váltóval szállították ezt az erőművet –, a 2,7 literes, sorötös dízelen át, a benzines V6-os (3,2-, 3,7 liter) és V8-as (4,3-, 5-, 5,4 liter) blokkokig. Apropó váltó! Az autóhoz ötfokozatú kézi, vagy automata volt rendelhető. A hajtás alapvetően hátsókerekes, az összkerékhajtás kapcsolható. Természetesen ráncfelvarrásokkal, de az autót egészen 2005-ig gyártják. Alapvetően szeretem ezt az autót a formája miatt és ebbéli nézetemben a fiókgengszterek leharcolta imidzse sem képes megingatni.

Van jobb
A Matchboxnál az M-osztály 1999-ben debütál, meglepő módon Németországban. Még meglepőbb, hogy régi szokás szerint nem a legmagasabb felszereltségi fokot jelentő számozást kapja meg, hiszen az ML430 felett még ott az ML500, meg az ML55 AMG is. (Persze az is lehet, hogy ezek később kerültek a piacra, bevallom nem néztem utána.) Viszont építenek rá fellépőt és napfénytetőt is, ami szokatlan módon nincs „beüvegezve”, nemes egyszerűséggel egy lyuk csupán a tetőn. Az autó részleteivel egészen addig elégedett az ember, míg el nem kezdi összehasonlítani az eredetiről készült fotókkal – bár ha jobban belegondolok, ha fellépőt sikerült rá biggyeszteni, akkor két visszapillantó tükör is elfért volna –, vagy mint ahogy Rájen tette egy másik gyártó, nevezetesen a kínai Realtoy értelmezésével. (Mindig mondom, hogy érdemes figyelni a kínai gyártót, időnként iszonyatosan el tud sülni a kezük, közben meg ez ugyanaz a cég, aki a G-osztálynak a karikatúráját produkálta.) Nehéz pontosan körbehatárolni, hogy mi a baj a Matchbox ML-értelmezésével, de Rájen képei leleplezik a dolgot, hogy mi a baj az arányaival. Tessék hozzá átfáradni és érzékszervi vizsgálat alá venni a fotókat!

A zöld színű ML ismét csak abból az 1999-es „Car Wash” készletből származik, mint az 1957-es Chevy Bel Air, illetve harmadik generációs Ford Mustang, ezért a címben szereplő MB-63 megjelölés egyáltalán nem helytálló, az egy bordó autó. Ennek konkrétan nincs száma.

Előröl rendben, kifestett világítótestek, és szépen csillog a csillag.
Nyitott napfénytető, jé!
Fellépő - gyárilag ilyen, nem én vertem le - és a tükör helye.
Valahogy a vertikális arányai nem jók...
... a kerekei azonban erősen emlékeztetnek az eredetin lévőkre.

4 megjegyzés:

Charlie Brown írta...

Nyelvtannáci ON: Klasse lesz inkább az a Classe :)

Sam. Joe írta...

Hát vagy Class, vagy Klasse. Én sikerrel összevontam a két nyelvet. 8-) Ráadásul nem végeztem félmunkát, az összes eddigi Mercis postban így volt! Javítottam, köszi.

Névtelen írta...

Ez a járgány a Jurassic Park folytatásában, Az elveszett világban debütált, amikor még nem is lehetett kapni, persze átépített, expedíciós változatban, mivel két ilyennel közlekedtek a dinók földjén. (Bár a kocsikat hamar hazavágta két t-rex!) S hogy miért mondom el mindezt? Mert a Matchboxnak volt ilyen Elveszett világ-os sorozata, benne a túlélő-Mercikkel, a filmhez hasonlóan legalább kétféle változatban! Persze itthon anno hiába is kereste őket az ember, azokat pont nem lehetett kapni! Ajánlom figyelmedbe azokat is!

Sam. Joe írta...

Teljesen helytálló, amit írsz, de tessék elkönyvelni egy ejnye-bejnyét! Nem olvastad el a postom! Nézd csak mit írtam: "A Land Rover Freelanderrel egy kategóriába helyezhető autót egyetlen helyen veszik komolyan, mint terepjárót, az pedig a Jurrasic Park második része, amikor Spielbergék előszériás autókat szerepeltetnek a filmben, alaposan megmorcosítva. (Ennek jelentősége van Matchbox szempontból, majd egy jövőbeni postban térek vissza részleteiben a kérdésre.) Ez azért mókás, mert a film előbb jelenik meg, mint ahogy az autó debütálna."