2010/01/30

Matchboxon kívüliek: Maisto Chevrolet Caprice Police

Egyszerűen vannak olyan hiánypótló darabok más gyártóktól mint a Matchbox, amiknek nem tudok ellenállni. Ez is ilyen. A Maisto nagyon szélsőséges minőséget produkál, néha borzasztó dolgokat képes dobozba, meg blisterbe tenni, máskor meg elsül a kezük. Mint nagyjából most is.

Capriccio ami nem is az
A GM kínálatában a Caprice volt a legdrágább és leginkább luxussal telepakolt modell, gyártásának 31 éve alatt. Amerikában ezeket a nagy dögöket „full-size”, azaz teljes méretű autóknak hívják. Igen, ezek azok a sokat emlegetett négykerekű csatacirkálók. A Chevynél amikor leállították a 1996-ban a Caprice – pontosabban a B-body (B-test) platform – gyártását, akkor a teljes céges piacot átengedték a Fordnak. Amerikában a hagyományosan full-size rendőrautók és taxik innentől Crown Victoriák, a limuzinok meg Mercury Grand Marquis-ok, és Lincoln Town Car-ok. (Jó, ez nem teljesen igaz így, mert jópár Chevy Impala rohangál mint rendőrségi autó, meg mint taxi, de az a típus egy jó számmal kisebb, mint a Caprice volt és első kerék hajtású. Nem is nagyon vannak oda érte a zsaruk, meg a taxisok mert jóval szűkebb – főleg hátul, bár ez inkább a taxisokat zavarja.) A Chrysler felismerte ezt a piaci rést és – több-kevesebb sikerrel – rá is rabolt, ezért dobta piacra a Dodge Chargerhez és a Magnumhoz is a rendőrségi csomagot.

96-ban több okból lőtték le a Caprice gyártását. Egyrészt pont a népszerűségük csúcsán vannak a bálna méretű SUV-ok, a cégnek meg kell a gyártókapacitás a Cadillac Escalade, a Chevy Tahoe és a Suburban gyártásához. Szóval egy kevésbé sikeres terméket feláldoztak azért, hogy egy nagyon sikeresen pénzt keressenek. Igen, a negyedik generációs Caprice – mai szeánszunk tárgya – nem igazán sikeres. Addig a Caprice generációk – meg persze a konkurens modellek – elől-hátul olyan szögletesek, hogy a levegőmolekulák csak hosszas habozás után tudják eldönteni, hogy most az autó elejénél vannak éppen, vagy a hátuljánál és hogy ennek megfelelően mi a csudát is csináljanak. 1991-es piacra dobása előtt a GM a gömbölyűbb, aerodinamikus stílusjegyeket próbálta bevezetni a full-size piacon is, egyrészt az éppen aktuális divat okán, másrészt bízott abban, hogy bár a mechanikai elemek zöme a korábbi modellekből jön, képes lesz valamelyest lejjebb szorítani a fogyasztást. A fogadtatás finoman szólva is vegyes volt. Két jelzős szerkezet a formát cikiző kedvenceim közül: „fejjel lefelé fordított fürdőkád”, illetve „partra vetett bálna”.

A rendőrségi 9C1 csomag alapmotorja a 200 lovas, L99 jelű, 265 köbhüvelykes (4,3 litiy) V8. A vicces az, hogy bár a civil változat alapmotorja az a 350 köbhüvelykes (5,7 liter) L1-es V8, ami a Corvetteben is szolgálatot teljesít, a 260 lovasra lebutított – már a 'Vettehez képest lebutított – L1-et lenyomják a kisebb, L99-es motorral szerelt rendőrautók. Gyanítom ebben azért a 9C1 pakkban lévő váltó és differenciálmű is szerepet játszhat.

Az amerikai gyártók legendásan hülye neveket tudnak adni az autóiknak és a Caprice is egyike ezeknek. ("Ford Lincoln Mercury Sable? A personal conveyance named after its inventor, an assassinated ruler, a character from Greco-Roman myth and a small furry mammal." Aki megmondja, hogy melyik filmből van az idézet, az megnyeri egy a lakóhelyéhez közeli személygépkocsi lemosásának a jogát.) Gyanítom a három jelentéséből, amit a szótárból sikerült kitúrni, nem a capriccio (szeszélyes, csapongó, kötetlen stílusú zenemű) és nem is a szeszély az, amire gondoltak, hanem a hirtelen, előre meg nem jósolható változásra – akár időjárásban, akár valakinek a gondolkodásában.

Az idők változnak, a SUV-ok már nem annyira népszerűek – bár magára valamit adó FBI ügynök még mindig Suburbannal rombol minden filmben – úgyhogy a GM bejelentette, hogy a 2011-es modellévben visszatér a Caprice, mint hátsó kerék hajtású, teljes méretű, rendőrségi autó és pletykálnak civil változatról is.

Maisto Caprice
A Caprice számtalan és egy filmben szerepel – az IMCDB 61 oldalon keresztül sorolja őket – úgyhogy filmrajongóknak és az amerikai autók kedvelőinek is kötelező darab. 1:64-közeli méretarányban a Maisto szolgáltatta a negyedik generációs modellt, ami annak ellenére, hogy igencsak olcsó, igazán jól eltalált darab. A rajta megjelenő részletekkel kívül-belül elégedett vagyok. Gyűjtői szemmel a fényhíd egy pöttyet nagyra sikerült, ha viszont a gyerekjátékot nézem benne, akkor viszont tökéletes.


Negyedik generációs Chevy Caprice a Maistótól.
Arra nem találtam bizonyítékot, hogy Springfieldben valaha is festettek így rendőrautókat.
A külső és belső részletekkel is elégedett vagyok. Hozzá még olcsó is.
A fényhíd kicsit nagy, de játékszernek tökéletes. Pici festékkel itt-ott nagyon fel lehetne dobni.

4 megjegyzés:

Tommi írta...

Ilyenem volt nekem is. Aztán az egyik unokaöcsém "lenyúlta", tőle meg a másikhoz vándorolt. Aztán nyoma veszett. :(

RÁJEN írta...

Na csak várj, amíg megjön a Johnny Lighning-verzió! ;)

Viktor írta...

De ez nem rendőr hanem tűzoltó parancsnoki kocsi. egyébként. Nem véletlenül nem találni ilyen festésű rendőrt.

Sam. Joe írta...

Az emblémán ott a Police felirat. Nagyon nehezen kivehető, talán ezen látszik a legjobban:
http://4.bp.blogspot.com/_gGeK_WbzOP0/S2Ge1CBgr4I/AAAAAAAAJFw/U3mEmnb12OY/s1600-h/Maistos+Chevy+Caprice_07.jpg
A jelvény alsó részén, a két elkülönülő rész közt, az arany színű sávban keresd!