Egérkamion. Nyalóka. Aszfaltpattanás. Fityó. Kisfityó. Kispolák. Kispolszki. A szülőföldjén meg egyszerűen csak „Maluch” vagy „Malec” azaz „Kicsi”, illetve „Kicsike”. Naná, hogy a Fiat 126-ról, illetve ahogy mi leginkább ismerjük a Polski Fiat 126p-ről van szó! Az 1972-ben az 500-as Fiat utódjaként megjelenő – ha mondhatunk ilyet az áttervezett karosszériára -, de műszakilag azzal nagy mértékben megegyező megoldásokat tartalmazó autó akkor került be a vasfüggöny mögötti köztudatba, amikor 1973-tól Lengyelországban is elkezdték gyártani. Nem hiszem, hogy bárkinek is be kéne mutatni a léghűtéses, sátáni 24 körüli lóerőt magából kisajtoló, kéthengeres motorral szerelt, farmotoros, kétajtós törpét. Mind a mai napig része az utcaképnek, hiszen 3 300 000 darabot gyártottak Lengyelországban, nagyjából két és félszer annyit, mint Olaszországban, aztán 2000-ben felhagytak a gyártásával. Azt viszont valószínűleg kevesen tudják, hogy a XB GT Ford Falcon Coupe és a roadtrainek hazájában, Ausztráliában is forgalmazták FSM – Niki 650 néven.
Nyalóka különösen kedves a szívemnek, mert ilyen volt az első autóm. Elnézve a fára felcsavarodó boyracerekről a tudósításokat én nem is bánnám, ha ilyennel kéne mindenki másnak is megtenni az első pár tízezer kilométert a jogsi megszerzése után. Azt is állítom, hogy a közlekedési morálnak is jót tenne, mert talán nem mindenkinek menne ki a fejéből ha normális verdát kap a popója alá, hogy milyen ilyet hajtani. Szóval Nyalókára nem tudok rosszakat mondani, mert engem szeretett, de amikor elmentem katonának, azonnal millió és egy baja lett a nagybratyóm kezei között. A vérbeli kispolákosnál mindig van egy fél seprűnyél, hogy a leszakadó indítóbowdent (te jó ég, hogy kell leírni ezt a szót?) pótlandó a motorházfedél kinyitása után egy laza karmozdulattal beindítsa a malmot. A gépezet amúgy a létező legegyszerűbb, talán mintha a facelifttel – műanyag borítású lökhárítók, nagyobb műszerfal, szebb felnik, teljesítményt fokozó széles dekorcsík az ajtókon és hátsóüveg fűtés, hogy ne fázzon a kezed, amikor télen tolod, illetve a hátsó lökhárítóba integrált tolató és ködkövető lámpa, hogy könnyű legyen összetörni őket – együtt generátort is kapott volna a dinamo helyett, meg rendes kulcsos indítást is a bowdenes borzalom helyett. Azért talán, mert nekem még az első verzió volt, az újat tulajdonképpen életemben nem vezettem. Népszerű legenda, hogy a Kispolák belső tere alkalmas teljes értékű nemi aktus lebonyolítására, de erről saját tapasztalatból állíthatom, hogy semmi valóságtartalommal nem bír. Nem véletlen, hogy a Hot Chocolate is azt énekli, hogy a mennyország a Cadillac hátsó ülésén található és nem a Kisfityóén.
Így Matchbox gyűjtés ide vagy oda, amikor a hétvégén rám vetette magát egy a Hong-Kong-i illetőségű Welly előállította Fiat 126, akkor nem haboztam beszerezni, pedig 1:32-es méretarányú. A modellel nem vagyok elégedett, az orra sokkal gömbölyűbb mint az eredetin és az oldaláról hiányzik a ráncfelvarráskor kapott vastag műanyag csík, holott az összes többi részlete a ráncfelvarrás utáni állapotot idézi. Az ajtók nem nyílnak rendesen, csak résnyire és a visszapislogó tükör sem olyan, mint az eredetin volt. Ha ilyen felnik lettek volna bárkinek a Kispolákján anno, akkor azzal biztosan az országutak császára lehetett volna. Viszont mint ahogy Karesz nevű kedves olvasómtól megtudtam - idézem őt - "A változások (díszcsík, és a többi) az utolsó, ELX illetve Elegant változat sajátjai, mely hozzánk már nem jutott el. A "felnik" a valójában dísztárcsák, amilyneket ma is lehet hozzá ilyet kapni." Köszi a pontosításért! A Welly alkalmazta színek teljesen légből kapottak és próbáltam a legkevésbé harsányat választani. Az igazi persze az a gyenge-libafos narancssárgában lenne, amilyenben nekem is volt anno és amiről valamilyen titokzatos oknál fogva a forgalmi azt állította, hogy az „középbarna”.
Lehet, hogy csak nekem van ilyen perverz nosztalgiám, de mit nem adnék Matchbox-közeli arányú, keleti-blokki személyautókat mintázó kisautókért!
15 megjegyzés:
A Polistil/Politoys azt hiszem csinált kisméretű Fiat 126-ot...
A szóellenőrző meg azt íratja be velem, hogy "diliss"... Éltünk már ilyet?
Én is úgy vagyok vele, hogy lehetnének Európai/keleti autók is Matchboxba, vagy más márkába. Pl. lehetne: Ifa, Lada, Zsuk, Volga, Gaz, Zaporozsec...
Bog Zoo: Szerintem nem kell számítani arra, hogy a Matchbox gondol egy merészet és keleti autókat fog gyártani. Más gyártók csinálnak ilyeneket, nekem például van egy Lada Niva rendőrautóm, azt hiszem a Wellytől. Kijevben millió Gazt láttam boltokban minden féle festéssel - Matchbox-ot meg egyet sem.
Üdv! Nem egészen két hete én is szert tettem egy ugyanilyen gyönyörűségre. Az ajtókról: gyárilag elég sorjásra vannak öntve, pont a zsanér belső felénél.Ezért nem nyitható rendesen. Csak szét kell kapni, picit reszelgetni és rögtön be lehet szálni normálisan hátra is:)))) Én is így oldottam meg!
Hali!
pmgabi: Béna vagyok! Lusta vagyok! Úgyis a polcon fog állni - vagy máshol - dobozban és nem fogom nyitogatni az ajtajait! Szóval marad így. 8-)
Tommi: Ilyesmit hol lehet rőfölni?
Hali!
A blogod pl. tök jó s ebből nem az derül ki, h. béna vagy. Mindegy, csak tippként írtam az ajtóról.
A Wellynek volt pár orosz gépe, sajnos idehaza tök ritkák.... :(
Üdv!
u.i.: lustaság fél egészség!
Ja, az igaz. A kézügyesség nem függ össze a blog minőségével. Technika órán is fel voltam mentve fűrészkezelésből, elkerülendő a csonkolásos sérülések okozását. A tippet köszi - sohasem gondolok a közszolgálati jellegre, biztos akad aki így fogja pimpelni a sajátját! 8-)
Joe: Nem tudom, honnan lehet olyat szerezni, de egyszer láttam valahol. Ha találok egynél többet egyszer, szólok, vagy vásárolok, aztán majd eljuttatom hozzád.
A Welly-nek volt Matchbox-méretarányban több (ex)szockó gépe is, leginkább Ladák. Samara, Niva, 2110... Meg volt GAZella személyfurgon is.
A Samara-t már egyszer bemutattam, hogy "Ilyet szeretnék"...
http://tommi.blog.hu/2007/12/04/a_nagy_szivfajdalom
Megnéztem az eBay-en, 1:36-ból van most is fent pár, de BORZALMAS áron és csak új Ladák, amikért egy fillért sem adnék, olyan rondák.
Ide nézzetek el:
http://www.rus-sell.com/catalog164.html?iiap=0
Előtte azonban készüljetek fel arra, hogy egy 1:43-as modellért 27$ is elkérnek.
Szerencsére ez a méretarány hidegen hagy. A Kispolákhoz érzelmi kötődésem van, úgyhogy az kivétel.
Találtam képet a Polistil-féle Fiat 126-ról:
http://homepage.ntlworld.com/carl.taylor7/Car%20pics/fiat-126-yellow-polistil.jpg
Aztán van 124-es Fiat is (majdnem Zsiguli:)):
http://homepage.ntlworld.com/carl.taylor7/Car%20pics/fiat-124.jpg
Amitől meg teljesen eldobtam az agyamat: Tomica gyártmányú Fiat 131 Abarth:
http://homepage.ntlworld.com/carl.taylor7/Car%20pics/fiat-131-white-tomica.JPG
Áááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááá!
AKAROM ŐKET! BRÜHÜHÜHÜHÜHÜŰŰŰŰ!
hali!
A változások (díszcsík, stb) az utolsó, ELX ill. Elegant változat sajátjai, ezt hozzánk már nem jutott el. A "felnik" a valójában dísztárcsák, ma is lehet hozzá ilyet kapni. Nézzetek körül: www.fiat.hu :)
Na igen, a díszcsíkról és dísztárcsáról lásd Karesz hsz-t... Ami a színeket illeti, én eddig láttam fehérben, sárgában, pirosban és zöldben (ez a zöld annyira abszurd, hogy én direkt ezért vettem ilyet...) Viszont a másik három szín helytálló, a fehéret ugye ismerjük mi is, és az ELX széria sárgája és pirosa elég közel állt a Welly színeihez... :)
És ha már a különbségeknél tartunk: az oldalán végigfutó díszítő jellegű törésvonalból már csak egy van, ez is más a hazai kocsikhoz képest. Viszont, amit csodálok, hogy nem vettél észre: az első ajtókban nincs elefántfül!!! Egybeablakosak! És ez sem hiba: ez is az ELX széri jellemzője. És mondjuk, ha nem is ennyivel, kicsivel gömbölydedebb hatású volt az ELX orra, a törésvonal nélküli homlokfalnak köszönhetően. Minden összevetve szerintem ez egy elég jól kivitelezett modell.
Megjegyzés küldése