2008/01/04

Matchbox Twin Pack kamionok – már majdnem Convoy – Első rész TP-22

Visszatérő látogatóim kétségkívül tisztában vannak vele, hogy minden Matchboxok közül a Convoy sorozat a kedvencem. Már írtam olyan korábbi Matchboxokról, melyeket a sorozat közvetett előfutárának tartok – Major Pack M9 – Inter-State Double Freighter, MB-1 és MB-2 Mercedes szerelvény –, egyáltalán nem írtam még olyan Major Pack-ekről, melyeket szintén ide sorolok, azon egyszerű ok folytán, hogy ilyenjeim nincsenek. Viszont elkövettem azt a hibát, hogy többször is belekaptam a Convoyok közvetlen előfutárába, a Twin Pack sorozat részeként megjelent nyergesvontatókba – itt meg itt –, anélkül hogy teljes és átfogó képet adtam volna a teljes sorozatról, mely csupán pár változatot tartalmaz. Ezt a hiányosságot pótolnám most.

Első körben tisztázzuk azt, hogy mi a csuda is az a Twin Pack! Eredetileg 1976-ban debütált a sorozat Two Pack (kettes csomag) néven. Mint azt a nevéből nem nehéz kisütni, a csomagokban kettesével lehetett járműveket találni, például valamilyen személyautót és egy hozzá társított utánfutót, de gyakran két különböző, de valamilyen módon mégis egy témát lefedő járgányt. Az is előfordult, hogy például egy-egy darab csak, mint Twin Pack jelent meg. Az idő előrehaladtával a sorozatot sokféleképp hívták – 900 Series, Hitch ’N Haul – míg végül 1984-ben Twin Pack lett a sorozat neve.

1979-ben éppen 900 Series, amikor a csőrös Peterbilt szerelvények debütáltak, de még 1981-ben is így hívták, amikor a Leyland vontatók is bekerültek. A Twin Pack-ek számozása nem követi az időrendet, ami alapján viszont én ésszerűbbnek tartottam rendezni őket.

Az első a sorban a TP-22, konténerszállító 1979-ből. Charlie Mack 10 különböző változatot említ ebből a szerelvényből. Ami nekem megvan, az a legelső, leggyakoribb premierváltozat. További hat csak a rajta lévő konténerek árnyalataiban, illetve a vontató színében – nem bronz, hanem vörös – különbözik. A maradék négyen már más feliratú – NYK, Sealand – és színű – vörös, világoskék – konténerek vannak, illetve a vontatóik is sötétzöldek vagy vörösek, az áruk, pedig felér egy testi sértéssel.

A TP sorozat csőrös Peterbilt vontatói csak hasonlítanak a későbbi Convoy szériában szereplőkre. A valóságban egyetlen alkatrészük sem közös. A Convoyok háromtengelyesek, Superfast kerekek helyett a nagyobb, Convoy-ra jellemző kerekeik vannak. A TP-ken nincsenek látványos, krómozott kémény-kipufogók, mint ahogy alvófülke sem. Viszont a tetejükön ott egy hatalmas légkürt, ami szerintem a Major Pack M9-ről származik. Ha tüzetesebben szemügyre vesszük a kétféle vontatót – lásd a mellékelt képeket – akkor jól látszik, hogy bizony minden kis részletükben van eltérés, talán csak a hűtőrács és az első lökhárító azonos. A TP-k Peterbiltjein egyébként nincs is rajta a típusjelzés, vagy a név. Az alvázon „Long Haul” (Szó szerinti fordításban "Hosszú Vontató" de ez pont akkora sületlenség, mint aminek hangzik.) szerepel, és jól látszik, hogy egy már elkészült öntőformát módosítottak, hogy az eredetileg ott szereplő feliratot felülírják ezzel. Lehet, hogy nem tudtak megállapodni a Peterbilttel a névhasználatban? A felett, hogy igazából melyik változat hasonlít jobban az eredetire, lehetetlen pálcát törni, hiszen mindkettő autentikusnak tekinthető. A kéttengelyes változatot inkább rövidtávú szállításhoz használják, míg a háromtengelyes, hálófülkés változatokat – melyekből lényegesen hosszabb, nagyobb hálófülkével és abban is kialakított rakodóhellyel bírók is léteznek – pedig a nagytávolságú, akár parttól-partig fuvaroknál.

Az utána kötött vontatmányon az Articulated Trailer felirat olvasható. A síkplatós tréler egészen minimális részletekben különbözik a Convoy változattól. A kerekek itt még nyilvánvalóan Superfastok, illetve még nincsenek kitámasztó lábai, így a vontatóról lecsatolva nemes egyszerűséggel pofára esik a pótkocsi. Különbözik még a vonószem is, az egyszerű függőleges pöcök végén van egy vízszintes „keresztvas”. Ezért a régi vontatmányok nem csatlakoztathatóak a Convoy vontatóihoz – fordítva egyébként működik a dolog.

Az első Twin Pack Long Haul kamion, a TP-22, mint a 900-as sorozat része NRFB. A konténereket rögzítő befőttesgumik (maradványai) gyári tartozékok!
A TP22-ből a leggyakoribb változat. A konténerek nem nyithatóak.
Csinos minden szögből a Charlie Mack szerint "Double Container Truck" szerelvény.
Talán az egyetlen alkatrész, ami változatlan a későbbi Convoy Peterbilttel a hűtőrács és a lökhárító.
Se sleeper cab, se kipufogók, se harmadik tengely, de lépcsők és az üzemanyagtank is más. Viszont van két jókora légkürt.
Jól látszik, hogy a vonószemet fogadó nyereg is eltér. A TP utánfutói nem kompatibilisek a Convoy vontatóival.

3 megjegyzés:

Tommi írta...

Szerintem rá tudnád tenni a Convoy-ra, ha az a vízszintes pöcök párhuzamos lenne a Convoy-n lévő lyukkal. Csak aztán győzd szétszedni őket...

Sam. Joe írta...

Tudod ki akarja tönkrevágni?! 8-)

Tommi írta...

ja, igaz...