2007/05/29

Matchbox Dragsters Part 1. - Dragon Wheels és Dodge Dragster - UPDATE

A Matchbox mindig is előszeretettel dobott piacra dragstereket, úgyhogy már csak ezért is visszatérő lesz a téma e lapokon. Ez a két darab azért is emlékezetes számomra, mert voltak ilyenjeim kölyökként – sőt, a gyerekkori, jócskán megviselt Dragon Wheels az valahol meg is van egy doboz mélyén. Ha már elhangzott a neve, akkor haladjunk sorban! Amennyire én értek hozzá, ez a két csoda Funny Car. A zöld Dragon Wheels-ről nyilvánvaló, hogy Bogárhátú VW, amiről többen tudják, hogy mi is az, mint a pápaság intézményéről. A történet a szokásos, az MB-43 az alvázon 1972-es keltezést visel, az első katalógus amiben nyoma van az 1973-as. A rózsaszínű csodát a katalógus Dodge Dragsternek emlegeti és az 1968-as,Charger-ről mintázhatták. Azért pont erről, mert az első hűtőrács nincs osztva, mint a 69-es modellévből származó modellen, illetve kör alakú hátsó lámpái vannak, ami meg a 70-es modellévből való darabokra nem jellemző. (Vizsgáljátok meg Székely Attila hozzászólását a posthoz, - akinek ez úton is köszi a javítást - igencsak érdekes dolgot ír!) A történet itt is a szokásos, az MB-70 az alvázán 71-es a keltezés, az első katalógus, amiben előfordul, az 1972-es.


Dragon Wheel, VW Bogár alapokon.


Dodge Charger dragster és az eredeti.
Van hátuljuk is.

2007/05/27

Nem is olyan érdektelen? Dodge Delivery Truck - UPDATE

Egy korábbi postban tulajdonképtelen érdektelennek tituláltam szegény Dodge Delivery Truckot. Erre egyre újabb változataiba botlok az MB-72-nek és nekem egyre érdekesebb a már említett változatos festése miatt. Arra viszont egyáltalán nem számítottam, hogy egy ennyire szokatlan felépítménnyel ellátott változatába botlok. A Circus Circus feliratot viselő apróság ugyanis ketrecet hordoz, amiben két oroszlán tartózkodik. A színük miatt a nőstény és hím oroszlán akár csokiból is lehetne. Ezt a felépítményt én idáig nem láttam máson, mint a Volvo platós teherautón – van ebből is, és majd egyszer sorra is kerül –, ami nem jelent sokat, de hogy Areh sem látott még ilyet, azért az valami.





2007/05/23

Matchboxon kívüliek: Maisto Trabant

Változatlanul vallom, hogy a Matchbox az igazi, de néha-néha, be-becsúszik egy-egy „Matchboxon Kívüli” darab is a gyűjteménybe. Jobbára azért, mert része valami csomagnak, amit valamelyik online aukciós oldalon kótyavetyél el valaki, aztán már nincs lelkem megválni tőle, mert tulajdonképpen tetszik. De ez a darab kivétel. Csonti főnöktől kaptam ezt a mütyürt – azt tőle kéne megkérdezni, hogy mi vitte rá őt erre a gesztusra, de isten tartsa meg a jó szokását! 8-) Ez úton is köszönöm neki!
A gyártó Maisto-ról eddig annyit tudtam, hogy létezik. Elnéztem a cég weboldalára, ami egy csicsás, használhatatlan trágyadomb. Viszont a Wikipédia már annál használhatóbb adatokkal szolgált. A Maisto kaliforniai cég, mely – milyen meglepő – Kínában és Thaiföldön gyártatja termékeit. 2005-ben felvásárolták a csődbe ment Bburago-t.
A Wikipédia dicséri a cég kitűnő ár-érték arányú modelljeit, melyet ebből az egy példányból nem tudok megítélni, de azt merem állítani, hogy ennek a darabnak a minősége simán lepipálja a jelenlegi Matchbox modellekét. Érzetre is van benne anyag, sokkal nehezebb, mint a jelenlegi Matchboxok, idézi kedvenceimnek, a 70-es 80-as évek 1-75 Matchbox sorozatának minőségét. Viszont az alváza műanyag, de ezt minden további nélkül meg tudom bocsátani neki. Tetszik, hogy egyes részleteket külön is lefestettek. Ami pedig a kerekeit illeti, azok nagyon hasonlítanak egy Matchbox Superfast változatra.
Ami a Trabant trabantságát illeti: engem határozottan emlékeztet a jó öreg bűzbomba Papírjaguárra! A Trabant bemutatásától – ez alkalommal – eltekintenék, mert aki képes magyarul olvasni e-sorokat és nem dobozban töltötte eddigi napjait, az pontosan tudja, hogy a szerkezet mi fán is terem.

A Trabantságát nem érheti szó ...
... és a minősége is igencsak meggyőző a Maisto modellnek.
Állítom, hogy még a doboza is nagyon jól néz ki!

2007/05/22

Matchbox MB-09 AMC Javelin AMX

Talán már gyerekként is azért tetszettek annyira a Matchboxok, mert bár játékszernek készültek, meglepően részletgazdag, csodás kidolgozású kisautókat kínáltak mikor én kölyök voltam. Viszont – be kell lássam –, hogy ez nem minden esetben volt igaz. Valahogy az amerikai izomautók nem sikerültek túl jól a cégnek. Foglalkoztam már ezzel a kérdéssel az MB-1 Dodge Challenger esetében is, mely szerintem köszönő viszonyban sincs az eredetivel. Hogy a Matchbox sem tévedhetetlen, arra jó példa volt a Lamborghini Marzal esete is, melynek nevét először az 1971-es katalógusban sikerült jól leírni, holott akkor már gyártották egy ideje. Nos, az AMC Javelin AMX maga az állatorvosi ló. Az 1972-ben debütáló – azaz velem pont egyidős – MB-9-ben csak erős fantáziával sikerül meglátni az eredeti autót. A „nagy háromtól” független amerikai gyártó története már magában megér egy misét, amit az AMX Files oldal lelkesen celebrál is. Részletesen foglalkoznak a cég történetével és modelljeivel is. Innen világosan kiderül, hogy bizony a Matchbox teljesen hibásan nevezi „AMX Javelin”-nek ezt a járgányt. A valóságban az AMX a Javelin-hez rendelhető teljesítményfokozó dekorcsík-csomag volt, tehát helyesen a gépezetet AMC Javelin AMX-nek kellene hívni. A birtokomban lévő példány a Gerelyből – a Javelin ugyanis ezt jelenti – az első, 1972-es premier sorozatból származik. Kár, hogy kissé ütött-kopott. Az ajtajai képesek pontosan csukódni – csak a fotózáskor nem figyeltem rá, hogy ne álljanak csálén. Azt, hogy az alvázon olvasható 1972-es keltezéshez képest mikor szerepel először katalógusban, azt kár is találgatni, mert sohasem fogjátok kitalálni! 1972-ben! LOL!


Tágra nyílnak az ajtajai.
Ha kézzel beállítom, akkor nem is lógnak úgy az ajtajai, mint a képen. De megbocsátható neki, lévén 35 éves.

Lehetséges, hogy csak az én szememmel van a baj, de szerintem nem hasonlítanak túlzottan egymásra az eredetivel, pedig azonos évjáratból valók.

Ez pedig itt rendőr egyenruhába bújt.

Szolgálati közlemény - V1.02 és számláló

Felhorgadt bennem a kíváncsiság, hogy vajon hányan látogathatják a Matchbox Memories-t – rajtam kívül. Így elhelyeztem ide is egy számlálót, amivel meghirdetem az 1.02-es változatot. Kicsit pofozgattam a linkeken is, mert pontosításra szorultak.

2007/05/20

Motor City Online tribute - Part 2.5

Lévén bővült a Ford A készlet egy új festési verzióval, a Motor City Online előtti tisztelgés két és feledik részével jelentkezem – amúgy frissítésképp. Itt vannak a közvetlen linkek az első és második rész megtalálását megkönnyítendő.
MB-73 Ford Model A. A keréktartó nélküli, gyakoribb verzió.
Az úgynevezett "ötablakos" Ford A-t mintázza.

Matchbox Super G.T.-k

Charlie Mack zseniális Matchbox játékok enciklopédiája ismét nagy segítségemre volt abban, hogy azonosítsam az 1-75 sorozat egy vadhajtását.

A nyolcvanas évek közepén a Matchboxnál úgy döntöttek, hogy előveszik a láda fiából pár 1970-es években kiadott autó öntőformáit, és elkezdik őket újra gyártani, hogy egy olcsó sorozatot dobjanak piacra. Ezek lettek a Super G.T.-k. Az olcsóság érdekében az összes Super G.T. ablaka átlátszatlan, a belső terüket teljesen kihagyták, az eredeti modelleken nyíló ajtókat „lehegesztették”, az alvázuk fém helyett műanyagból készült és természetesen mindegyik megkapta az aktuális Superfast kerekeket. Hogy vonzóak legyenek a gyerkőcök számára, a Super G.T.-k mindegyike feltűnő, színes festést, rallye-csíkokat, rajtszámot és hasonlókat kapott. A sorozatot 1985-ben dobták piacra és egészen 1988-ig gyártották. Az utolsó évben átszínezték őket, majd 1990-ben ismét elővettek egyes darabokat, hogy neon színezéssel újra piacra dobják őket. E sorozat lett a „Neon Racers”. Mivel a Super G.T.-ket eredetileg Budget Range néven akarták piacra dobni, a sorozat jelölése BR. Egyébként az alvázról az eredeti típusnevek eltűntek és csak a Super G.T. felirat és a BR szám olvasható rajtuk. Charlie Mack eléggé pontosan követi a különböző változatokat, amiből rengeteg van, így követtem az ő megjelöléseit. Legnagyobb meglepetésemre a Lamborghini Marzal változatomat nem említi, bár ez könnyedén fakadhat abból, hogy nekem csak a második kiadás van meg, a legfrissebb változat pedig a harmadik. Ott elképzelhető, hogy említi.

Charlie könyve abban is segítségemre volt, hogy rájöjjek, hogy az egyik Chevy Corvette példány, ami a birtokomban van és Super G.T.-nek gondoltam, nincs benne a húsz tagot számláló sorozatban. Valami furcsa oknál fogva egyszerűen csak átlátszatlan fehér ablakai vannak az MB-62-nek 1979-ből.

BR 1/2-01. A Super G.T. legelső tagja a legelső festéssel. Született Iso Grifo.

BR 1/2-08. Egy másik változat Iso Grifo-ra. Charlie Mack ebből összesen 19 verziót említ.


BR 39/40-01, született De Tomaso Pantera. Charlie szerint ebből összesen három változat van. További érdekessége, hogy ebből - mármint az eredeti 1-75-ből - is készült itthon koppintás az "átkosban".




Az biztos, hogy BR 27/28, de az alváltozatot nem említi Charlie. Egyébként született Lamborghini Marzal, ami egy koncepcióautó a hetvenes évekből. További érdekesség, hogy a Matchbox katalógusok következetesen rosszul, Marzel-nek írják a nevét. Helyesen Marzal, ami kiderül a Lamborghini oldaláról. Az eredeti 1-75 modellhez képest az ajtó alján lévő ablakot is "leburkolták".


Első látásra Super G.T.-nek gondoltam, de csak egyszerű MB-62 az 1-75 sorozatból. A vicces az, hogy bár a Corvette ablakai átlátszatlanok, a belső tere ott figyel bent.

2007/05/18

Matchbox Rolls-Royce Silver Shadow I-II.

Teljesen véletlen egybeesés, de kapóra jön nekem, hogy a TotalCar mostanában emlékezett meg a Rolls-Royce Silver Shadow-ról és annak két generációjáról. Amit arról az autóról tudni lehet és érdemes, amiről a Matchboxokat mintázták, az ott van, tessenek fogyasztani!

Ami a Matchboxokat illeti, az a különleges és ritka esett állott elő, hogy három kivitel is megvan a Silver Shadow I-II-ből – de nem az összes színvariáció, amikre nem is szoktam gyúrni egyébként. Érdekes nyomon követni az evolúciót. Az első Silver Shadow, Regular Wheel kiadásnak nyitható a csomagtartója. Ez a szolgáltatás nem változott a fastwheel 1970-es bevezetésével sem. Viszont Areh oldalán nyomon követhető, hogy létezett keskeny és normál fastwheel kiadás is – nekem a normál van. Az 1-75 guide szerint egészen 1972-ig gyártják az MB-24-et, mely Areh szerint 1967-ben debütált, de én már a 66-os katalógusban is megleltem. (Tudjuk mennyire következetlen ebben a cég, mindkét dátum egyformán jó lehet.) Az MB-39 Silver Shadow II Areh és az alvázon lévő évszám szerint 1979-ben debütál, az első katalógus amiben viszont nyoma van az 1980-as. Ennek a csomagtartója már nem nyitható, viszont az első ajtajai igen. Kíváncsi lennék, hogy vajon mi lehet az ilyen döntések mögött.

Egymás mellé állítva őket a Regular Wheel egyenesen low-ridernek tűnik a többihez képest. Az MB-39 pedig jól láthatóan hosszabb mint elődei és valamivel szélesebb is. Változott még a jellegzetes hűtőmaszk és a lökhárító is, az MB-39 két szögletes, alsó kitüremkedést is kapott rá, amiket hajlamos vagyok ködlámpáknak gondolni. További érdekesség, hogy az MB-24-ek alján „Rolls Royce” felirat szerepel, így kötőjel nélkül, hibásan. Ezt az apróságot az MB-39-en már korrigálták.

Sajnos a példányaim eléggé viharvert állapotúak, a legnagyobb jóindulattal is csak „B”-s minőségűek.

Matchbox MB-24 Rolls-Royce Silver Shadow, Regular Wheel
Matchbox MB-24 Rolls-Royce Silver Shadow-k egymás közt. Jól látszik, hogy a jobb oldali Regular Wheel szinte lowrider a fastwheel változathoz képest.
Ugyanezek hátulról. Itt még nyílik a csomagtartó.
Az MB-39-en - ami már Silver Shadow Mark II - meg az ajtók nyílnak.
Fedezze fel az apró különbségeket! Az előtérben a Mark II, a háttérben a fastwheel Mark I.
Az 1966-os katalógusban debütált a Silver Shadow.

2007/05/15

Matchbox Collectibles – 1956 Mack B-61 Tractor Trailer „Coca-Cola Pause and Refresh”

Turkáltam a neten és aranyat leltem. Ráadásul kétszer is! Egyrészt sikerült kicsit többet kideríteni a Matchbox Collectibles modellekről, másrészt jelen sorok tárgyáról is!

A 87thScale.info oldaláról derült ki számomra, hogy a Matchbox Collectibles sorozattal a cég a postán rendelhető modellek piacára akart betörni úgy, hogy először speciális kiadását jelentette meg a már létező játékaiknak, persze igényesebb festéssel, kiegészítőkkel, egyértelműen a gyűjtők vitrinjeibe és nem a gyerekek kezébe. A sikeres debütálás után pedig saját, csak ebben a sorozatban megjelenő modelleket is készítettek. Hogy az élet egyszerű legyen, a játékoknak szánt sorozatban is jelentek meg „Collectibles” nevű darabok.

Az első sorozat, ami ez alatt a név alatt megjelent a sörszállító sorozat volt, a Mack CH600, a kétféle Kenworth – ebből megvan a csőrös is, csak még a dobozában lapul fotózatlan –, Ford Aeromax és Peterbilt vontatókkal. (A jó hír az, hogy ezekből jó pár meg is van.) Ennek második sorozatába bekerült a Scania és a DAF vontató „Collectibles” változata is, azaz a játék Convoy sorozat feljavított – gumikerekekkel, visszapillantó tükrökkel, speciális festéssel ellátott – összes vontatója. Ezután hat különböző Harely Davidson festésű szerelvény következett – bevallom, amiket én láttam belőlük, azok kifejezetten csúfak, a sörös sorozat sokkal szebb.

1988-ban következett egy hattagú tartálykocsi sorozat, Citigo, BP, Sunoco, Mobil, Shell és Texaco festéssel. Ebből is megvan pár, de mint fent, a dobozukban várják, hogy lencse elé kerüljenek.

1999-ben látott napvilágot két teljesen új kiadású, oldtimer vontató a sorozatban a már tárgyalt 1939-es Peterbilt és jelen sorok tárgya az 1956-os Mack B-61.

A másik arany a Mack oldalán a cég 1950-1956 közötti történelméről szóló rész. Innen az derül ki, hogy a B sorozatot 1949-ben mutatták be és a Mack egyik legsikeresebb terméket, melyet 1965-ig gyártottak és 127 786 darabból melyet építettek, még mindig van aktív szolgálatot teljesítő. Sajnos az oldal nem jeleskedik a nagyfelbontású fotókban, így sajnos egy roncstelepen pihenő Mack B-ről sikerült értékelhető méretű képet találnom, de ezen legalább jól látszik a cég emblémája és a B-sorozat dísze, a hűtősapkán is megjelenő buldog, melyet a modellen is próbáltak reprodukálni.




Az első három kép magáért beszél - szerintem a modell nagyon részletes és szép. A legutolsó, a szomorú roncs viszont jól megmutatja a hűtőn trónoló embléma buldogot.