2007/05/22

Matchbox MB-09 AMC Javelin AMX

Talán már gyerekként is azért tetszettek annyira a Matchboxok, mert bár játékszernek készültek, meglepően részletgazdag, csodás kidolgozású kisautókat kínáltak mikor én kölyök voltam. Viszont – be kell lássam –, hogy ez nem minden esetben volt igaz. Valahogy az amerikai izomautók nem sikerültek túl jól a cégnek. Foglalkoztam már ezzel a kérdéssel az MB-1 Dodge Challenger esetében is, mely szerintem köszönő viszonyban sincs az eredetivel. Hogy a Matchbox sem tévedhetetlen, arra jó példa volt a Lamborghini Marzal esete is, melynek nevét először az 1971-es katalógusban sikerült jól leírni, holott akkor már gyártották egy ideje. Nos, az AMC Javelin AMX maga az állatorvosi ló. Az 1972-ben debütáló – azaz velem pont egyidős – MB-9-ben csak erős fantáziával sikerül meglátni az eredeti autót. A „nagy háromtól” független amerikai gyártó története már magában megér egy misét, amit az AMX Files oldal lelkesen celebrál is. Részletesen foglalkoznak a cég történetével és modelljeivel is. Innen világosan kiderül, hogy bizony a Matchbox teljesen hibásan nevezi „AMX Javelin”-nek ezt a járgányt. A valóságban az AMX a Javelin-hez rendelhető teljesítményfokozó dekorcsík-csomag volt, tehát helyesen a gépezetet AMC Javelin AMX-nek kellene hívni. A birtokomban lévő példány a Gerelyből – a Javelin ugyanis ezt jelenti – az első, 1972-es premier sorozatból származik. Kár, hogy kissé ütött-kopott. Az ajtajai képesek pontosan csukódni – csak a fotózáskor nem figyeltem rá, hogy ne álljanak csálén. Azt, hogy az alvázon olvasható 1972-es keltezéshez képest mikor szerepel először katalógusban, azt kár is találgatni, mert sohasem fogjátok kitalálni! 1972-ben! LOL!

Tágra nyílnak az ajtajai.
Ha kézzel beállítom, akkor nem is lógnak úgy az ajtajai, mint a képen. De megbocsátható neki, lévén 35 éves.
Lehetséges, hogy csak az én szememmel van a baj, de szerintem nem hasonlítanak túlzottan egymásra az eredetivel, pedig azonos évjáratból valók.
Ez pedig itt rendőr egyenruhába bújt.

Nincsenek megjegyzések: