Ilyet sem csináltam még! Úgy döntöttem, hogy egy olyan Matchboxot, melyet már korábban bemutattunk e lapokon, ismét előveszek, abból az apropóból, hogy lett a korábbinál szebb, attól kicsit különböző példány belőle. De nem kiegészítő frissítés – update – postot készítek róla, hanem egy teljesen újat az alapoktól.
American Motors
Company
A fentebb látható emblémát az AMC 1967 és 1970 közt használta. Azt amelyiket e post tárgya eredetijének születésekor, majd a katalógusban láthatjátok.
AMC Javelin, avagy
minek nevezzelek?
Ez a végleges termék lett az AMC Javelin (dárda, gerely). A cég relatíve kicsinysége és ebből fakadóan a fejlesztésekre fordítható szűkös büdzséje – mely az egyik oka lett a kényszerű végzetüknek – itt is megmutatkozott. Nem volt pénzük külön fastback és lépcsőshátú hardtop – a pony car piacra kellett egy ilyen modell – változatok kifejlesztésére úgy mint mondjuk a Fordnak a Mustang esetében. Ezért egy olyan karosszériát terveztek, amire ha mindenképpen rá kell húznom valamilyen jelzőt, akkor leginkább a hatchback-et használnám és megpróbálnék elugrálni a rám hajigált féltéglák zápora elől. A nehezen beskatulyázható kialakítás egy – szerintem legalábbis – nagyon szép, de az akkor divatosaktól jelentősen eltérő formát adott ki. Azt gondolom, hogy az első generációs Javelin egyszerűen megelőzte a korát. Nagyjából nyolc-tíz évvel később sokkal sikeresebb lehetett volna. Az első generáció három modelléve alatt, azaz 1968-1970 közt 55 125 + 40 675 + (kb.) 28 000, tehát összesen 123 800 példány fogyott belőle. Ahogy mifelénk mondani szokták, „éhen halni sok, megélni belőle kevés”. Csak összehasonlításképp, hogy az AMC milyen szinten volt kicsi és a három nagy mennyire volt nagy az USÁ-ban: A Ford Mustang ugyanebben az időszakban 317 404 + 299 824 + 191 239 = 808 467 eladást produkált.
1969-es, szintén első generációs AMC Javelin SST. Jól látható a hátsó szekció, amire nehéz megfelelő jelzőt találni. Ez a szögletesebb első generáció nekem sokkal jobban tetszik, mint a második. (Kép: Wikipédia)
1971
Az alább elterülő, évjáratpontos katalógusban minden műszaki paraméter megtalálható, köztük a teljesítményadatok is, ami nem volt magától értetődő akkoriban, és felszereltségi szintekre vonatkozóak is, úgyhogy ezek citálásától most eltekintenék. Vannak érdekes dolgok az extralistán, például az „Export Tool kit” fúrja az oldalam, hogy pontosan mi lehetett!
Nem jó, de szép
A kólásüveg forma jellegzetes ívei nem jelennek meg olyan hangsúlyosan ahol és ahogy kéne, a légbeömlő az motorháztetőn egy vicc és talán-talán úgy általában az autó arányaival is van baj. De ennek ellenére szeretem!
Az 1-75 sorozatban a 1972 és 1977 közt szerepel mint MB-09. A legelső változat szakasztott úgy néz ki, mint az amit ebben a postban láthattok, de annak a légbeömlője krómozott. 1973-1975 közt váltja az a verzió, ami e bejegyzés sztárja. Mindkét változat a tudományos nevén „5 spoke square” – kb. ötküllős négyzet(mintás) – kerekeken gördül. 1976-1977-ben egy sötétebb metálzöld kivitel váltja, aminek már „5 arch” – ötboltíves – kerekei vannak. Mindhárom verziónak nyithatóak az ajtajai.
Itt most tudatosan megállnék, mert 1976 és 1981 közt van az AMC Javelin AMX-nek utóélete a Twin Pack-ekben, aminek majd a közeljövőben egy külön postot szánok.
Ez a modell adja az alapját a – megint csak hibásan – AMX Pro-Stocker-nek nevezett Matchboxnak, amivel már korábban behatóbban is foglalkoztunk és amúgy egyike a Magyarországon hivatalosan gyártott Matchboxoknak is. Itt érdemes elkezdeni a visszakattintgatást a története és változatai ügyében.
Csak említésképpen: Az AMC Javelin mint SuperKings is megjelenik a Matchbox kínálatában (K-54). 2024-ben a Moving Parts sorozatban megjelent az 1970-es, tehát az első generáció utolsó évéből való Javelin, illetve idén ugyanez az öntvény a Collectors (sic!) Series-ben is. Nem esküszöm meg rá, de míg a Moving Parts-nak nyitható a motorházteteje, az utóbbinak úgy hiszem nem.
Nos, mint az előbb utaltam rá, a történetnek hamarosan folytatása következik!
Ezeknek a kerekeknek "5 spoke square" a tudományos neve. Az első négy évben, 1972-1975 közt kapott ilyeneket.
A beltér elnagyolt, de ennek ellenére a kormány küllős - igaz olyan, mintha egy Ford T Modellből jött volna.
A műszerfal közös alkatrész-e a légbeömlővel. Sőt a kormánykerék is! Ez azért biztos, mert az első változatokon ez az összes részlet is mind krómozott.
Ha valaki elkezdené ezeket a grafikákat nyomatként árulni, ingem-gatyám rájuk költeném - meg a keretekre!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése