2025/09/20

Matchbox MB-09 AMC Javelin AMX 1971 - Reboot

Ilyet sem csináltam még! Úgy döntöttem, hogy egy olyan Matchboxot, melyet már korábban bemutattunk e lapokon, ismét előveszek, abból az apropóból, hogy lett a korábbinál szebb, attól kicsit különböző példány belőle. De nem kiegészítő frissítés – update – postot készítek róla, hanem egy teljesen újat az alapoktól.

American Motors Company

Az AMC-t, melyet a rövidítésmániás jenkik hajlamosak csak Amercian Motorsként emlegetni, 1954-ben alapították. A Nash-Kelvinator Corporation és a Hudson Motor Car Company – az ő termékük ismerős lehet a Miss Daisy Sofőrje és a Verdák című filmekből – folytatták közösen e név alatt. A cég sokáig tudott működni azon taktika mentén, hogy a három nagy (Ford, General Motors, Chrysler) által nem lefedett piaci szegmenseket szolgálta ki. De számos okból ez a stratégia nem működhetett örökké. Először 1979-ben a Renault szerzett a cégben komoly részesedést, akiknek az volt a tervük vele, hogy az AMC segítségével vetik meg a lábukat az Egyesült Államok zsíros piacán. Végül 1987-ben a Chrysler kebelezte be a céget, akiknek pedig a Jeep miatt fájt rájuk a foga – ne feledjük a legendás Cherooke bizony-bizony az AMC égisze alatt született!

A fentebb látható emblémát az AMC 1967 és 1970 közt használta. Azt amelyiket e post tárgya eredetijének születésekor, majd a katalógusban láthatjátok.

AMC Javelin, avagy minek nevezzelek?

Mindenekelőtt tegyük rendbe az elnevezés körüli katyvaszt! Úgy tapasztalom, hogy nem csak a Matchbox, hanem úgy általában mindenki össze-vissza mindennek hívja ezt az autót. Szerintem onnan fújhat a szél, hogy 1966-ban az AMC két prototípus autót mutatott be, melyeket AMX-nek, illetve AMX II-nek hívtak. Ezekkel, pontosabban az ezek alapján készült végleges termékkel az AMC szerette volna levetni a „megfizethető autókat gyártó cég” imidzsét és megvetni a lábát a pony car és ha már ott vannak, akkor a muscle car piacon is.

Ez a végleges termék lett az AMC Javelin (dárda, gerely). A cég relatíve kicsinysége és ebből fakadóan a fejlesztésekre fordítható szűkös büdzséje – mely az egyik oka lett a kényszerű végzetüknek – itt is megmutatkozott. Nem volt pénzük külön fastback és lépcsőshátú hardtop – a pony car piacra kellett egy ilyen modell – változatok kifejlesztésére úgy mint mondjuk a Fordnak a Mustang esetében. Ezért egy olyan karosszériát terveztek, amire ha mindenképpen rá kell húznom valamilyen jelzőt, akkor leginkább a hatchback-et használnám és megpróbálnék elugrálni a rám hajigált féltéglák zápora elől. A nehezen beskatulyázható kialakítás egy – szerintem legalábbis – nagyon szép, de az akkor divatosaktól jelentősen eltérő formát adott ki. Azt gondolom, hogy az első generációs Javelin egyszerűen megelőzte a korát. Nagyjából nyolc-tíz évvel később sokkal sikeresebb lehetett volna. Az első generáció három modelléve alatt, azaz 1968-1970 közt 55 125 + 40 675 + (kb.) 28 000, tehát összesen 123 800 példány fogyott belőle. Ahogy mifelénk mondani szokták, „éhen halni sok, megélni belőle kevés”. Csak összehasonlításképp, hogy az AMC milyen szinten volt kicsi és a három nagy mennyire volt nagy az USÁ-ban: A Ford Mustang ugyanebben az időszakban 317 404 + 299 824 + 191 239 = 808 467 eladást produkált.

1968-as, első generációs AMC Javelin alapmodell - azért az extralistán pipázgatott még ezt-azt, aki anno megrendelte. (Kép: Wikipédia)

1969-es, szintén első generációs AMC Javelin SST. Jól látható a hátsó szekció, amire nehéz megfelelő jelzőt találni. Ez a szögletesebb első generáció nekem sokkal jobban tetszik, mint a második. (Kép: Wikipédia)

1971

1971-ben mutatják be a Javelin második generációját, melyet végül 1974-ig gyártanak. Hosszas nyomozás és képek összehasonlítgatása után én ki merem jelenteni, hogy amit a Matchbox megmintázott, az ez az évjárat volt. Visszakanyarodva az elnevezési katyvaszhoz: A Javelin három felszereltségi szinttel készült. Az alapmodellt egyszerűen csak Javelinnek hívták, efelett állt a Javelin SST és a csúcson az AMX. Tehát a Matchboxot úgy kellene hívni, mint ahogy az a címben is olvasható: AMC Javelin AMX 1971!

Az alább elterülő, évjáratpontos katalógusban minden műszaki paraméter megtalálható, köztük a teljesítményadatok is, ami nem volt magától értetődő akkoriban, és felszereltségi szintekre vonatkozóak is, úgyhogy ezek citálásától most eltekintenék. Vannak érdekes dolgok az extralistán, például az „Export Tool kit” fúrja az oldalam, hogy pontosan mi lehetett!





Nem jó, de szép

Vannak Matchboxok, amelyeket annak ellenére szeretek, hogy nem sikerültek jól. Akkor voltam gyerek, amikor ezek szerepeltek a Matchbox kínálatában és ettől már kaptak egy klasszikus státuszt – minden hibájuk ellenére. Arról már nem is beszélve, hogy akkoriban fogalmunk sem volt, hogy hogyan nézhetnek ki az eredeti járművek amiket mintáznak. Az AMC Javelin AMX is ilyen. Ugyan közel nem olyan elnagyolt, mint a BMW 3.0 CSL, ugyanakkor nem tartom egy az arányokat és részleteket jól visszaadó öntvénynek.

A kólásüveg forma jellegzetes ívei nem jelennek meg olyan hangsúlyosan ahol és ahogy kéne, a légbeömlő az motorháztetőn egy vicc és talán-talán úgy általában az autó arányaival is van baj. De ennek ellenére szeretem!

Az 1-75 sorozatban a 1972 és 1977 közt szerepel mint MB-09. A legelső változat szakasztott úgy néz ki, mint az amit ebben a postban láthattok, de annak a légbeömlője krómozott. 1973-1975 közt váltja az a verzió, ami e bejegyzés sztárja. Mindkét változat a tudományos nevén „5 spoke square” – kb. ötküllős négyzet(mintás) – kerekeken gördül. 1976-1977-ben egy sötétebb metálzöld kivitel váltja, aminek már „5 arch” – ötboltíves – kerekei vannak. Mindhárom verziónak nyithatóak az ajtajai.

Itt most tudatosan megállnék, mert 1976 és 1981 közt van az AMC Javelin AMX-nek utóélete a Twin Pack-ekben, aminek majd a közeljövőben egy külön postot szánok.

Ez a modell adja az alapját a – megint csak hibásan – AMX Pro-Stocker-nek nevezett Matchboxnak, amivel már korábban behatóbban is foglalkoztunk és amúgy egyike a Magyarországon hivatalosan gyártott Matchboxoknak is. Itt érdemes elkezdeni a visszakattintgatást a története és változatai ügyében.

Csak említésképpen: Az AMC Javelin mint SuperKings is megjelenik a Matchbox kínálatában (K-54). 2024-ben a Moving Parts sorozatban megjelent az 1970-es, tehát az első generáció utolsó évéből való Javelin, illetve idén ugyanez az öntvény a Collectors (sic!) Series-ben is. Nem esküszöm meg rá, de míg a Moving Parts-nak nyitható a motorházteteje, az utóbbinak úgy hiszem nem.

Nos, mint az előbb utaltam rá, a történetnek hamarosan folytatása következik!

A hűtőrács osztottsága miatt gondolom azt, hogy ez a második generációs Javelinből az első, 1971-es verzió. A Matchbox 1972-ben debütál, ami alátámasztja ezt.

A hatalmas légszipoltyú az elején egy vicc! Ha 1972-es kiadású lenne, akkor krómozva lenne ez az alkatrész.

Ezeknek a kerekeknek "5 spoke square" a tudományos neve. Az első négy évben, 1972-1975 közt kapott ilyeneket.

Minden az 1-75 szériában megjelent változatának nyithatóak az ajtajai. #regenmindenjobbvolt

A beltér elnagyolt, de ennek ellenére a kormány küllős - igaz olyan, mintha egy Ford T Modellből jött volna.

Igen, ez az a korszak, amikor minden Matchboxnak volt vonóhorga.

A műszerfal közös alkatrész-e a légbeömlővel. Sőt a kormánykerék is! Ez azért biztos, mert az első változatokon ez az összes részlet is mind krómozott.

Szép, de nem jó.

A jenkik imádják ezt a színt. Rengeteg kortárs autón megjelent akkoriban.

Mögöttem a dobozom.

Type D Superfast doboz, a barn find dobozkollekcióból.

Még jó, hogy van nekünk tudományos értekezésünk a Matchbox dobozok piktogramjairól, különben csak találgathatnánk, hogy mit jelent a felborult lakókocsi és a behavazott vasaló!

Ha valaki elkezdené ezeket a grafikákat nyomatként árulni, ingem-gatyám rájuk költeném - meg a keretekre!

Nincsenek megjegyzések: