2025/09/11

Majorette No. 293 Jaguar XJ6

A közelmúltban foglalkoztunk a Matchbox Jaguar XJ6 értelmezéseivel. A Majorette is elkészítette a saját verzióját, nagyjából ugyanakkor és ők is remek munkát végeztek!

Uralkodói
Az eredeti autóról szóló részhez csak egy linket kell szolgáltatnom, hiszen a Matchboxok kapcsán kimerítően foglalkoztunk a témával – egészen pontosan nem mi, hanem Bolla Gyuri, aki elvégezte helyettem a munkát. Már mentegetődztem egy sort az ügyben, hogy fordított lett a logikai sorrend, de az összehasonlítást megkönnyítendő, álljon itt a civil Matchbox verzióra is egy link.

Tehát az első hiperhivatkozással elérhető postban látható katalógus alapján bizton állíthatjuk, hogy a Majorette a csúcsragadozót, a „kockalámpás” Sovereign felszereltséget mintázta meg. Osztom Bolla Gyuri véleményét, a négy ikerfényszórós sokkal szebb, de akkoriban ezek már nem voltak menők, a „kockalámpa” – téglatest az inkább – volt az aktuális divat. A szó számos jelentése közül szerintem az „uralkodói” és „legmagasabb” lehet a helyes megfejtés – találó egy luxusautó a csúcsot jelentő felszereltségének.

1989-es Jaguar XJ40 Sovereign (Kép: Wikipédia)

1990-1997

A Majorette szinte ugyanakkor készítette el a saját XJ6-osát és azt kell mondjam, hogy simán felveszi a versenyt a Matchbox értelmezéssel. Négyféle színben készült az évek alatt, az én ezüst színűm csak a gyártás legutolsó évében 1997-ben. A megelőző, fekete, sötét metálzöld, világos metálzöld sem rossz, de valahogy sikerült olyan árnyalatokat választani, hogy közel sem olyan elegánsak mint ez. Ha már „dobozlámpa”, akkor legalább a szélvédő anyagából képezték ki, ami mindig nagyon szép részlet. A legelső fekete verziónak világos-borostyánszínű a szélvédője és így a lámpája is, az összes későbbié olyan színtelen mint ez is. Ez utóbbit tartom szebbnek. A hátsó lámpák pedig a beltér anyagából kerültek kialakításra, ami nem túl gyakori, de annál klasszabb részlet! Ez okból a létező összes változatának piros a beltere. Érdekes, hogy a franciák is „nyolclyukú felnit” választottak és nyitható első ajtókat kreáltak az XJ6-osra, mint a Britek, úgyhogy még ezek a részletek is igencsak kompetitívvé teszik a két értelmezést.

Az már csak hab a tortán, hogy a Majorette is elkészítette a rendőrségi verziót, ami bár 205-ös szám alatt futott 1994 és 2003 közt, annyira ezen a civilen alapult, hogy a 293-as alvázával szerelték és annak a száma volt feltüntetve az alkatrészen. A rendőrségi verziók ajtajai nyithatóak, de létezik belőle megkülönböztető jelzéses és anélküli verzió is. A Matchbox fényhíddal operált, a Majorette két olyannal amit a rendőrök is cicinek becéznek. A dekor mindegyik változatán ugyanolyan, a brit rendőrségi színeket mímelő. Kivéve a 94-95-ös, megkülönböztető jelzés nélküli változaton, amin egy apró eltérés van.

Remek kisautó, abszolút felveszi a versenyt a Matchboxszal, bizonyos részleteiben még jobb is annál.

Manapság már ritka, egy időben sokkal gyakoribb, de mindenképp klassz apró részlet: Az első világítótestek a szélvédő anyagából vannak.

A franciák balkormányos verziót készítettek, a Matchbox jobbkormányosat. Mindkettő érthető.

A kerekek mindkettőn "nyolclyukú felnit" kaptak és az első ajtók is nyithatóak mindkettőn.

A kormány részletes. #regenmindenjobbvolt

A hátsó lámpák a beltér anyagából kerültek kialakításra. Ezért minden Majorette XJ6-os beltere piros. Ritka és nagyon klassz megoldás. #regenmindenjobbvolt

Ami nem látszik, hogy a felfüggesztés remekül rugózik.

A beltér amúgy eléggé elnagyolt.

Ebben a színben csak az utolsó gyártási évben, 1997-ben készült. Szerintem ez a legszebb változata.

A legelső változata világos-borostyánsárga üveggel készült, ami a lámpákon remekül mutatott, az ablakokon borzasztóan. Gyorsan váltottak is az olyan átlátszóra, mint ezen.

Nincsenek megjegyzések: