2025/05/17

Matchbox MB-37 Matra Rancho 1982

A közelmúltban írtam a Matchbox VW Golf Country kapcsán, hogy életem első, „SUV-közeli élménye” micsoda láb földbe gyökereztető katarzis volt. Életem első „crossower-közeli élménye” is hasonló.

Megmagyarázhatatlanul vagány
Nem, nem egyszerűen kiszervezem a típusismertetőt minden autós-újságírás (egyik) pontifex maximuszának, hanem teljes zászlózattal beállok Csikós Zsolt és az általa megénekelt autó tulajdonosa mögé! Igen, nekem is a Házibuli kapcsán volt meg a Matra Rancho fertőzés, ugyanakkor. Az eltérés annyi volt, hogy én nem 15 voltam akkoriban csak 10 és nem Sophie Marceau-ba lettem szerelmes, hanem az ő anyukáját alakító Brigitte Fossey-ba. Tessenek kedves lenni fogyasztani az anyagot, igazán remek, még a TotalCar fényes napjaiból!

Bár a rendszám a TC cikkben kitakarva szerepel, nekem úgy tűnik, hogy ugyanezt a példányt dolgozta fel kilenc évvel később (!) a Klasszik Kasztni is:


Habnak a tortára álljon itt a Matra Simca Rancho 1977-es, azaz a premierévből származó holland prospektusa is!



Az első

Amit ebben a postban láthattok, a két MB-37 verzió közül a ritkábbik, az 1982-es premiermodell. Összesen négy évig szerepelt csak az 1-75 sorban, a másik verziója – értelem szerűen – a sokkal gyakoribb pedig három. Gyerekként nekem is az volt meg és igaza lehet abban Csíknak, hogy 82-ben volt a Házibuli hazai premierje – a film amúgy 1980-as, de az akkori „nyugati film” behozatali szokásokat tekintve kimondottan rövid átfutásnak számít – mert a 83-85 közt regnáló második verzióval úgy szembesültem, hogy „az autó a házibuliból”. Ez utóbbit amúgy láthattátok már e lapokon, mert porsche kolléga prezentált belőle egy rövid felújítás anyagot.

Meglepett, hogy a pályafutása az 1-75 szériában ezzel véget is ért, mert zseniális Twin Packek sztárja volt 1984 és 1992 közt! Mi több bolgár barátainkhoz is elkerült, akik aztán nagyjából végtelen színverziót készítettek belőle. Teljesen szándékoltan kerülgetem a forró kását a későbbi verziókkal kapcsolatban, mert birtokolok ezekből párat és szándékozom majd őket a jövőben elétek tárni.

Hogy milyen az öntvény? Nos, szerintem szenzációs! Persze sok szempontból is elfogult vagyok. Én a Lesney 1982-es végnapjaiban voltam 10 éves. Pont a legfogékonyabb korban, még játszottam a kisautókkal de már volt elég eszem ahhoz, hogy ne lakjam le őket. A Superfast kerékkel beköszöntő és a Matchbox tulajdonosváltása közti időszakból származó Matchboxok a kedvenceim. Ugyanakkor objektívan szemlélve is remeknek találom a Matchbox Ranchót.

A műanyag alkatrészeket nagyon jó arányban használják, az és úgy műanyag ami ezt indokolttá teszi: Nagyjából azok az alkatrészek amik az eredeti autón is plasztikból készültek. Az első-hátsó lökhárítók és az előbbin a frenetikus gyári ködlámpák, a kerékjárati ívek- és az oldalsó alkatrészek díszítőelemei. A szélvédő anyagából kiképzett első lámpák nekem amúgy is a gyengéim. Szépek a kerekei és jól is rugóznak – ezen a konkrét példányon nem véletlenül vannak le is szakítva ezek. Akkoriban az ilyesmi még nem volt feláras extra: Van nyitható hátsó ajtaja is!

A korszak egyik legjobb Matchboxának tartom ezt, ami egy olyan autót mintáz ami ritka és érdekes!


A szélvédő anyagából készült első lámpák a gyengéim.

Nagyjából ott és az műanyag rajta, ahol és ami az eredeti autón is.

Az én példányomnak sajnos le vannak szakítva a felfüggesztései, ezért ül ilyen mélyen.

Ezzel a példánnyal szemlátomást játszottak, de örülök neki így is, mert - bár nem nevezném kimondottan ritkának - sokkal kevésbé gyakori, mint az egy évvel későbbi és három éven át regnáló másik verzió az 1-75 sorból.

Akkoriban simán ment a Matchboxnak, hogy a műanyag alkatrész olyan színű legyen, mint a fém. #regenmindenjobbvolt

Sőt! Nyitható is volt az az alkatrész! #regenmindenjobbvolt

A kerekei is szépek.

Amúgy kitűnően rugózna, ha nem lenne leszakítva a felfüggesztése. De le van.

Ez, a premiermodell sokkal kevésbé gyakori, mint a későbbi változatok. (Igen, ez egy finom utalás volt a jövőben várható postokra.)

Nincsenek megjegyzések: