2024/02/28

Matchbox MB-64 VW Transporter

Drága feleim a vanitiszben – meg a nem vanitiszben is! Iszonyú régen foglalkoztunk vírusos betegségünk egyik legkorábbi hordozójával, a VW Transporterrel, úgy is ismert mint Type 1, T1, ez az egyik legvonzóbbnak változat pedig Microbus és Samba néven is közszájra vétetik. Úgyhogy az ős VW kisbusz a téma egy zseniális festéssel!

Ismeritek, de azért...
A típusismertető kiszervezéséhez első körben ajánlom a TotalCar videóját akkoriból amikor a TC volt az online autós újság csúcsa. Az akkor a TV2-őn futó tévéműsoruk nem különben volt remek. Ebből az epizódból óriási balhé kerekedett – a videóba beégetett feliratokból rá fogtok jönni, hogy miért. Érdekes, én úgy emlékszem, hogy ehhez volt cikk is, de azt nem találom. Ha valaki megleli, szívesen belinkelném utólag.

Második körben meg beágyazok egy videót egy csodálatosan restaurált példányról, amit kívül-belül alaposan körbejártak és pontosan az a 23 ablakos személyszállító változat, ami a jelen bejegyzés tárgya. Nagyjából az éves magyar GDP-t érheti amúgy.


A legmókásabb
Szerepelt már nálunk... Na jó! Nem bonyolódnék bele az elnevezések sokaságába, mert a VW fanatikusok joggal mondanák, hogy marhaságokat hordok össze. Engedjétek meg, hogy egyszerűen csak T1-ként hivatkozzak rájuk és ne merészkedjek be a változatok útvesztőjébe! A címben a Matchbox elnevezéséhez tartottam magam, bár közel sem vagyok benne biztos, hogy pontos.

Szóval volt már nálunk T1 nem is kevés. Regular wheel kempingező a Matchboxtól, személyszállító a Wellytől, platós a Johnny Lightning gondozásában. Sőt! Ugyanez a Matchbox öntvény is mint MB-59 2008-ból.

Az is egy klassz verzió de ezzel, amit most láthattok, szerintem sikerült kimaxolni a T1 buszok lényegét. A VW buszok kultusza az Egyesült Államokból ered. A TotalCar-os videóban a nagy marháskodásban csak a lényeg sikkadt el: A hippik és szörfösök körében azért voltak népszerűek a VW buszok, mert olcsók voltak, jól bírták a rideg tartást – mi az az olajcsere? Nem voltak gyorsak, de sokan, sok cuccal belefértek. Nem fogyasztottak sokat – főleg amerikai mércével nem.

Amit az 1999-es MB-64 reprezentál, az túlmutat a hippiségen, ez egy UFÓ-hívő járgánya. Persze ez az „UFO-hívő” is egy butaság, de valamiért a mi nyelvünkben az azonosítatlan repülő tárgy (Unidentified Flying Object) és az idegen lény (alien) összemosódik. Mindegy is, a lényeg, hogy a feliratok zseniálisak, a „Roswell hangulat” megvan, az egyik legötletesebb és legviccesebb Matchbox dekornak tartom ezt, ami valaha készült!

Szemből még semmi "gyanús", csak az látszik, hogy részletgazdag.

A felni túl drága és menő a felhasználás módjához, de egyáltalán nem csúnya! Kezdjük el számolni az ablakokat! Ez eddig 11 - az első szélvédő az kettőnek számít, mert külön-külön nyithatóak, mint az a fentebb beágyazott videón nagyon jól látszik.

Na, itt kezdődik a Roswell hangulat! A feliratok közérthetőséget figyelembe vevő szabadfordítása, balról jobbra, fentről lefelé: "Hiszek(bennük)", de akár lehet "Higyj" is, csak hát az a fránya írásjel, ugye. "Hajrá Tau Ceti Vasgyári Testgyakorlók Köre". Stilizált meteorit, esetleg papucs orráról a pamutbojt. "(Ők) itt vannak" - talán frappánsabb, hogy "Köztünk járnak". Legalul pedig: "Látogatóink vannak".

A hátratolt rongytető nagyon menő!

Ez még három ablak, eddig 14. Nem kevésbé részletes, mint az eleje, a piros hátsó lámpák pirosak.

Ez még kilenc ablak, megvan mind a 23! A legkívánatosabb kivitelű VW T1-es, ez a Matchbox értelmezése meg szerintem az egyik legötletesebb és legviccesebb dekort kapta a márka történetében!

A kétszárnyú oldalajtó, amit a szakzsargon pajtaajtónak hív. A feliratok ugyanazok, de máshová kerültek fel, ami külön tetszik.

Nincsenek megjegyzések: