Mindig nagy öröm szoci autókat 1:64 körüli méretarányban viszontlátni, hiszen ezeken nőttünk fel, évtizedekig részei voltak az utcaképnek. Igen, kimondom, nosztalgikus birtokolni ezeket kicsiben. Még akkor is, ha az adott modell gúnyneve teljesen jogosan volt Ceaușescu bosszúja!
Franciából
románosítva
Kemény
dió egy olyan típusról írni, amiről mindenkinek van valamiféle
emléke és benyomása. A típusismertetőt én ellustálkodhatom,
mert az
Autó-Motornál teljesen tárgyilagos visszatekintés készült az
1300-asokról annak ötvenedik születésnapja alkalmából,
2019-ben. Minden szavát meg tudom erősíteni! Emlékszem az
1300-asokra abból az időből, amikor a kezdetekben még jó autónak
számítottak – nyilván a szocialista autók speciális
mércéjével. És arra is, amikor az 1310-esek már borzalmasan
rossz új autónak, szintén a nem túl magas elvárásokat támasztó
mércével vizsgálva. Az erről szóló legendák annyira nem túloznak, hogy anno titkosszolgálati jelentés is készült az ügyben! Pár éves jogsival vezettem először 1310
kombit – akkor már túl pár „nyugati” autó terelgetésének
élményén – és bár tényleg kényelmes volt, de nem túl fürge ámde
büdös. Szemérmesen hallgat róla az Autó-Motor és a lejjebb
beágyazott videó ítészei is, de az 1310-esek beltere nem tudom,
hogy milyen anyagból volt, de olyan jellegzetes, átható,
orrfacsaró műanyag szaguk volt, ami képes volt beinni magát az
utasok ruhájába is. Nem, nem a „jó” újautó-szag, hanem egy
rossz.
Találtam egy remek képet a neten arról, hogy a Dacia milyen kiviteleket fejlesztett a Renault 12-ből. Ezek közül csak a szedán és a kombi volt kapható nálunk, a többit csak azok ismerték, akik átruccantak a határon Romániába.
Beágyazok
ide egy videót egy korabeli összehasonlító tesztről, elképesztő
korlelet. Döbbenetes, hogy elmesélték az autót, ahelyett, hogy
megmutatták volna. #regensemvoltmindenjobb
Hú, de fura ez ennyi év távlatából! Egy mai autós vloggert megköveznék egy ilyen anyagért!
Román franciául*
Nagyon-nagyon
becsapós tud lenni, hogy egy kisautó hogyan hat az ember érzékeire.
Azt már régóta tudjuk, hogy az 1:64 körüli méretarányban
például fényhidat túlméretesen szabad csak feltenni a
kisautókra, mert a méretpontosak nem mutatnak jól, túl kicsinek
tűnnek.
A Majorette Daciája is átverte az érzékeim, mert „túl púposnak” tűnt, mintha túlságosan is fel lenne húzva a teteje. Illetve a C-oszlopról is az volt az emlékem, hogy az nem ilyen íves volt, hanem szögletes. Aztán megnéztem a képeket az Autó-Motor-nál – különösen a cikk kezdőképe mutatja jó szögből az autókat – és be kellett látnom, hogy a Majorette tervezőinek van igaza, jó ez!
Nagyon tetszik, hogy az első világítótestek a szélvédő anyagából vannak – ez még a szögletes lámpás 1300-as, nem 1310-es – ami manapság egyre ritkább. A nyitható első ajtók szintén örvendetesek. Az apró részletek ott vannak a helyükön festékből és nem csak az egészen apró feliratok, de például az első, irányjelző-helyzetjelző kombó is.
Egyetlen részlet nem tetszik, mert meglepő módon túl jó! A felnik. Egyszerűen túl menők ehhez az autóhoz és a korszakhoz – bár pont a fentebb látható változatokat bemutató képen valami egészen hasonlót visel a szedán, még ha valószínűleg dísztárcsa is.
Szóval jó ez, ajánlom figyelmetekbe és nem beszerezhetetlen itthon – más színekben is létezik, köztük a román trikolorban is, ami nekem irtózatosan sok. Mi több létezik rendőrségi verziója is, rendesen ahogy kell megkülönböztető jelzéssel a tetején – bár pont egy román rendőrautó engem egyáltalán nem vonz.
(*Igen,
tudom, hogy ma már a Samba-Dickie group tulajdonolja a márkát, ami
egykoron volt csak francia, de ennyi költői szabadságot kérek egy
jópofa, de nyilván pontatlan alcímhez.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése