Hiszem
Kevés
szervezet van, amiben őszintén hiszek. Az UNICEF az egyik ilyen. Az
ENSZ Közgyűlése a Gyermekalapját (United Nations International
Children's Emergency Fund – Az Egyesült Nemzetek Nemzetközi
Gyermek Vészhelyzeti Alapja) ideiglenes jelleggel hozta létre 1946.
december 11-én. Mivel a II. világháború után az európai
gyerekek éhínséggel és betegségekkel küzdöttek, a szervezet
legfőbb célja az élelmiszer, a ruházat és az egészségügyi
ellátás biztosítása volt. 1953. októberében a nevét United
Nations Children's Fundra (Az Egyesült Nemzetek Gyermek Alapja)
változtatták, egyben az ENSZ állandó segédszervévé tették,
kifejezendő a szervezet tevékenységi körének bővülését.
Sajnos, mi emberiség állati jók vagyunk abban hogy kiszúrjunk
magunkkal, a saját utódainkat sem kímélve. Mára az UNICEF a
gyermekek szükségleteinek megfelelően foglalkozik nagyjából
mindennel, ami azt a célt szolgálja, hogy a bajban lévő
gyerekeket segítse, illetve megakadályozza azt, hogy a gyerekek
bajba kerüljenek. Így ételt, gyógyszert, kötszert, vizet,
tisztálkodószereket, ruhát, tanszert visz oda ahol szükség van
rá, foglalkozik oktatással, tanári- és gyermek képzésekkel. Védi
a gyermekek alapvető jogait és kiáll értük, hogy ne használják
ki őket, hogy megvédjék őket bármifajta abúzus ellen. Számos
politikával bőven átitatott, íróasztalharcos szervezettel
ellentétben – melyek legfőbb profilja a szájtépés és
legfontosabb céljuk az önnön fennmaradásuk biztosítása –, ők ott
vannak a sűrűjében, háborúban, természeti és humanitárius
katasztrófáknál és tesznek. Minden gyermekért, mindenhol, bárhol.
Talán így már értitek, hogy egy UNICEF merchandise nekem mitől „hűha” dolog és miért kezdem ezt a bejegyzést a szokásoktól eltérően nem a járművel, hanem a tematikájával.
Oké, de mi is ez?
Nos,
előre kell bocsátanom, hogy alig rendelkezem konkrét információval
erről a kis gyöszről, ezért a tévedés jogát fenntartom! A
csomagolás alapján nagyon úgy fest, hogy az UNICEF holland
irodájának merchandising-jával van dolgunk. (Mi erre a helyes
magyar kifejezés? A „reklámajándék” nyilván nem jó. Az
adományszerzés egy bevett formája, hogy bizonyos tárgyak
értékesítéséből származó hasznot a szervezet a működésére
fordítja.) Ezt a kártyán lévő szöveg egyértelműsíti – bár
a legalján, öt nyelven olvasható „köszönöm” megint csak
okot ad találgatásokra, hogy biztosan Hollandia-e a kizárólagos
előfordulási helye. Természetesen szó sincs arról, hogy nekem
ilyen csodásan jó lenne a hollandom, de a Google Prism kitűnő
munkát végzett a fordításban. Mutatom, mert én bizony
rácsodálkoztam, mint busman a távírópóznára, hogy egy
kutyaközönséges androidos okostelefon mire képes a felhőben futó
alkalmazások segítségével:
Amiben teljesen tanácstalan vagyok, hogy mikorra helyezzem a keletkezését. A kártya hátulján semmiféle felirat nincs, a kisautón sincs évszám, úgyhogy csak abból tudunk okoskodni, amit biztosan tudunk. A Land Rover Series III-at 1971 és 1985 közt gyártották, illetve az EFSI 1988-ban bezár, tehát valószínűleg a nyolcvanas évek elejéről-közepéről származhat.
Jogos
a kérdés, hogy mennyire autentikus. Nos, az biztosra vehető, hogy
az UNICEF használt Land Rovereket a működése során. Találtam is
elég gyatra képeket ötajtós LWB (Long Wheelbase – hosszú
tengelytávú), Station Wagon karosszériás Landykról, melyeket
tájföldön használtak valamikor a múltban. Tehát akár ez, a
pickup verzió is elképzelhető. A festés azonban „showcar”
jellegű és a merchandise-nak szól. Nyilván nem dobnak rá ki
pénzt és pocsékolnak rá időt, hogy szépen lefényezzenek és
emblémázzanak járműveket, amikor egy matrica, molinó, zászló
megteszi. Ezt jól bemutatja az alábbi, a jelenből való videó is:
A sárga figyelmeztető villogó pedig teljesen valószínűtlen, az csak az EFSI öntvény sajátossága – bár nekem nem csípi a szemem.
A helyzet az, hogy – amúgy meglepetésemre, hogy egyáltalán létezik ilyen webbolt – a hazai UNICEF ebben a pillanatban is kínál hasonlót! Ugyan a méretarány pont a kétszerese annak, amit mi ezen a blogon preferálunk, de egyrészt kíváncsi vagyok hogy milyen lehet, másrészt ha már segítek akkor miért ne tegyem azt úgy, hogy nekem is legyen benne élvezet, harmadrészt meg remek témának ígérkezik a blogra! Úgyhogy amint feltöltöm a blogmotorba ezt a postot meg is rendelem! Maradjatok vételen, lesz belőle post!
Series III
Szerintem
minden terepjárók egyik ősszülője kevés bemutatásra szorul,
mert aki látott már bármilyen, Afrikáról szóló filmet, az
látott Land Rovert is. Ugyanakkor a TotalCar és a Rozsdakupac olyan
videót jegyez – mit ad isten – pont egy Series III Landyról,
hogy annak is érdemes megnézni, aki ilyenekkel kel és fekszik!
Ugyan ez az az ötajtós változat, de ez mit sem von le az élvezeti
értékéből!
Én a száraz adatokat tenném hozzá a fenti mozgóképes ódához. Az első Landy-t ami 1948-ban készül a Második Világháború, klasszikus amerikai Jeep-je ihlette és inkább univerzális mezőgazdasági gép, mintsem közlekedésre szánt gépjármű. Mivel a háború után acélból kevés, alumíniumból meg még felesleg is volt, ezért a kasztnija az utóbbiból készült. Ezért talán még hihető is, az az 1992-es állítása a cégnek, hogy a valaha legyártott Landyk 70%-a még mindig használatban van. 1954-ben debütál az első, hosszú tengelytávú (LWB) verzió, amivel megszületik a világ első, sorozatban gyártott, ötajtós négykerékhajtású terepjárója. A „Station Wagon” – nem összekeverendő a station wagonnal, amit „kombinak” hívunk a mi földrajzi koordinátáinkon – a hivatalos neve a kivitelnek.
1958-1971 közt a Series II és II/A készül, mely megjelenésében nem sokat változik, de a motorpaletta bővül, nagyobb teljesítményű erőforrásokat kap, illetve komfortosabb kivitelben is rendelhető.
Land Rover Series III, LWB, pickup. (Kép: CoolMaterial.com)1971-1985 közt gyártják jelen bejegyzés tárgyát, a Series III-at, melyből 440 000 darab készül ebben az időszakban. Elődeitől könnyű megkülönböztetni, mert az első fényszórók, helyzetjelzők és indexek középről a hűtőrács felől kikerülnek oldalra a sárvédőkre – melyeket szokás „szárnyként” (wing) is emlegetni. (Ugyanakkor a gyártás vége felé kis számban, de Series II/A-k is készülnek így.) A motorpaletta immáron négytagú. A sornégyesek közül a 2,25 literes benzines, 73 lovas, az ugyanilyen hengerűrtartalmú dízel 62 lóerős. A sorhatos, 2,6 literes benzines 86 lóerős, míg a V8-as dízel 3,5 literes 91 lovas. A négysebességes kéziváltót egy kétsebességes „felező” váltó egészíti ki. Az összkerékhajtás hagyományosan manuális kapcsolású.
A Hollandus
Az
EFSI-nél – szokás szerint – remek munkát végeztek. A platós
LWB alváza és karosszériája is fémből készült, csak a plató
ponyvája műanyag. Az eredetit hűen hozza és ha azt mondom, hogy
„a beltér elnagyolt” akkor az teljesen rendben van, lévén az
eredeti beltere megfelel a (nyilván fikcionális) Ókori Spárta 1.0
szabványnak. A minősége abszolút vetekszik a nyolcvanas évek
Matchboxaival, vagy Majorette kisautóiéval.
A kék szín, amiben pompázik egyértelműen sötétebb annál a kéknél, ami a szervezet jelenleg használt hivatalos színe, de egyrészt ennyi elnézhető neki, másrészt meg egyáltalán nem lennék meglepve, ha az elmúlt pár évtizedben az UNICEF is változtatott volna és amikor gyártották ez lett volna a hivatalos árnyalat.
Bár a blister törött és megviselt, nem szándékozom kibontani. Ebben nem csak az vezérel, hogy így értékesebb, mint bontottan, hanem az is, hogy talán még soha ennyire nem volt fontos számomra a gyűjteményemben bárminek is a csomagolása – nem kell részleteznem hogy miért.
Nem először használjuk a Land Rover tag-et a címkefelhőben. A szerepelt már regular wheel, Safari-tetős, Series IIA és Defender 110 a Matchboxtól, az előbbinek a vékony-Superfast kerekű, transitional verziója, spéci kiadású Defender 110, másik spéci kiadású Defender 110, nagyon spéci kiadású Defender 110, nagyon tiszta Defender 110 és nagyon koszos Defender 110 is. Nem is beszélve a Defender 90-ekről!
Az EFSI bevallottan az egyik kedvenc gyártóm. Az, hogy egy gyermekvédelemmel foglalkozó világszervezet, pont egy csökkent munkaképességűeket foglalkoztató gyártóval készíttessen el valamit, szerintem elképesztően menő húzás volt. Hozzá még a produktum, a játékszer is kitűnő minőségű.
A folytatásért kattintsatok ide!
NRFB, az eredeti szöveggel. Nagyon halványan, alnyomatként egy Safari-tetős Series III Station Wagon orra van a kártyán.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése