2022/10/24

Husky 22 Citroën Safari Military Ambulance

E lapokon ritka, a mi földrajzi koordinátáinkon jobbára ismeretlen márkától származó kisautót láthattok ebben a postban, ami a méretarányában is némiképp kilóg az itt láthatóak közül.

DS Break, Safari, Estate, Wagon, Station Wagon...
A nem evilágian szép Citroën DS-ről
értekeztünk már korábban a Matchbox értelmezése kapcsán, úgyhogy a típusismertető ezen része megvan. A kombiról azonban egy szót sem szóltunk, hiszen nem volt miért. 1960-ban dobják piacra. Igazi világautó, forgalmazzák az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, de még Ausztráliában is. Attól függően hogy mely piacra szánják számos néven ismert – lásd az alcímet. Ezen kívül természetesen felszereltségben is sokféle verziója akad, de erről mindjárt mutatok ábrát lentebb. A Rájen itt a szomszédban – pontosabban nem is ő, hanem egy beszállítója – még évekkel ezelőtt szpottolt egy hollandus példányt. Érdemes átkattintani és megcsodálni. A DS szerintem vitán felül szép, a belőle képzett kombi esztétikuma már vitatható, de mindenképpen valami egészen földön túli jelenség, mint mondjuk egy Star Trek-ből szalajtott shuttle.

Citroën DS Break (Kép: Wikipédia)

Az Egyesült Királyságban ahol Break-nek hívták, a polgári verzió a fenti négy verzióban volt elérhető az 1960-as premierjekor. (Kép: www.citroenet.org.uk)

A civil verzióból a Citroën mentőautót is faragott. Amennyire sikerült kihámoznom, ez Citroën termék volt, nem pedig külsős cég átépítése, ugyanakkor több cég is foglalkozott a mentő verzió átépítésével, mind tetőmagasítás, mind mentőfelszerelés terén. Rengeteg kép van róluk a neten, de jellemzően elég kis felbontásban. A YouTube-on található egy remek, rövid videó egy 1966-os, Spanyolországban honos példányról. Sajnos nem ágyazható be. Ha kíváncsiak vagytok a belsejére, mindenképp kattintsatok át ide!

A mentőautó verzió gyári, de több cég is foglalkozott az átépítésével, legyen szó akár magasított tetőről, akár belső felszerelésről. (Kép: www.nuancierds.fr)

A személyzet és a paciens elhelyezkedése odabent. (Kép: www.nuancierds.fr)

Katalógus ábra a mentő belsejéről. (Kép: www.nuancierds.fr)

Egészen valószínűtlen csempészrekesz a mentő padlójában. (Kép: www.nuancierds.fr)

Amit viszont sajnos nem tudtam kitúrni, az a motorizáltságára, illetve a hajtásláncra vonatkozó adatok.

Husky
Beczl kollégának köszönhetően a kisautógyártó történetét alaposan körbejártuk. Ha érdekel benneteket behatóbban a téma, akkor erre induljatok el. Nekem eddig egyetlen Husky kisautóm volt mutatóba, de mint a mellékelt ábra mutatja, a flottám pont a duplájára növekedett.

Erre a némiképp viharvert katonai mentő példányra egy börzén figyeltem fel – nem mostanában volt ez sem. Érdekessége, hogy nagyon-nagyon apró. Szerintem nem lehet hinni a neten fellelt adatnak, hogy a méretaránya 1:50. Szerintem sokkal kisebb kell, hogy legyen, de még csak találgatni sem merek. Ugyanabban az évben dobja piacra a Husky, mint a Citroën az igazit, 1960-ban.

Az első fényszórókból egyértelmű, hogy korai verzióval van dolgunk. És valóban, 1960-ban dobta piacra a Husky, akkor amikor a Citroën is bemutatja a mentő változatot.
Érdekes, hogy a legtöbb mentőautón nincs tetőcsomagtartó. Ez nem a Husky fura elképzelése, az eredetiről készült legtöbb fotón bizony ott figyel ez az akszesszoár. Vajon mire használhatták? Talán nem tűnik fel, de igényes részlet: A b-oszlopok mögött bizony sötétítettek az "üvegek"!

Nagyon picurka, a neten fellelhető adatok szerint mindössze 1:50 a méretaránya. Én nagyon rossz vagyok az ilyesmi megítélésében, de fura, hogy a kortárs Matchboxoknak mennyivel másabb a méretaránya. Szóval gyanús, hogy ez az adat nem jó, és kisebb ez.

Az elmúlt 62 évben kapott némi kiképzést.


Ilyen alulról.

Ilyen az NRFB. Nem számítottam blisterre 1960-ból. (Kép: eBay)

Nincsenek megjegyzések: