2021/07/13

Matchbox CY-26 Convoy DAF P&O Double Container Truck

A Convoy sorozatban az amerikai vontatók mindig is számbéli fölényben voltak, bármi ami „tengeren innen” van, izgalmas. A DAF 3300 Space Cab már csak azért is kedves volt a szívemnek, mert a Rába kamionok fülkéit a DAF-tól vásárolták, tehát azok erősen emlékeztetnek arra, amit 1987-től tologathattunk a szőnyegen.

A DAF történetéről meglepően alapos Wikipédia szócikket olvashattok magyarul, úgyhogy cégtörténeti ügyekben való megmerítkezéshez javaslom ezt. A konkrét nyergesvontatóval kapcsolatban máris kielégítem az igényeket!

DAF F241
A holland gyártó 1973 és 1994 közt gyártotta ezt a szériát, melynek a neve a fülke szélességéből (241 centiméter) jön. Jellemzően a hosszú távú fuvarozásban használt nehézgépjárművek kerültek ki ebből a sorozatból. A sorozat evolúcióját a DAF 2800/2900/3200/3300/3600 lépcsők jelentik. A 3300-as és a „Space Cab” 1984-ben debütál. A „Space Cab” ügyes szójáték azzal, hogy egyszerre jelenthet „űrkabint” és „tágas kabint”. Ez az az időszak, amikor a teherautók gyártói végre elkezdenek úgy gondolni a sofőrre mint akinek érdemes kiszolgálni az igényeit és köré tervezni a fülkét és a kezelőszerveket, nem pedig mint szükséges rosszra, „ami” kell a jármű működtetéséhez. A Hollandok a Space Cab-el akkor nagyot dobtak, a kényelmes munka- és hálóhely hamar népszerűvé tette a vonatót.

ETS2
Az eredetiről azért nem mellékeltem fotókat, mert szerettem volna egy kicsit az Euro Truck Simulator 2-vel kapcsolatos érintettségéről pár szót ejteni, illetve sikerült a játékból két – azt hiszem – figyelemreméltó képet is lőnöm. Az F241 nem szerepel a játékban, csak későbbi generációk. Szerencsére fantasztikus modder közösség dolgozik a játék kiegészítőin, ezért ez a vontató is elérhető. Az XBS néven tevékenykedő, valószínűleg török illetőségű modder ezt is elkészítette és egészen elképesztő munkát végzett. Igyekeztem a Matchbox által megmintázott konfigurációt reprodukálni a játékban – bár annyiban „csaltam”, hogy én a legerősebb motort választottam, tehát nálam ott a fülkén a fentebb már említett felirat, de így legalább pontosan látjátok, hogy mire gondoltam, hogy miért lett a Matchbox „csak” 3300-as.

DAF 3600 Space Cab az ETS2-ős Jolán-TEFU flottámból. Jól látszik, hogy hová kellett volna extra feliratot tenni, ha a csúcsmodellt választják. Igyekeztem úgy konfigurálni, mint a Matchbox.
 
Skóciában a Loch Ness partján, ugyanezzel a géppel. A piros keretben Nessie látható, természetes közegében.

1987
A Matchboxnál 1987-ben bukkan fel az első DAF 3300 Space Cab szerelvény. Érdekes, hogy a Matchbox ezt mintázta meg, egy lépcsővel lejjebb, a sorozat akkori csúcsmodelljéhez képest. Gyanítom az lehet az oka, hogy nem a 3600-ast, mert annak a fülkéjén oldalt van egy fekete csíkba írt, „3600 ATi Advanced Turbo intercooling” felirat, amit nagy valószínűség szerint a csúcsmodellnél kötelezően reprodukálniuk kellett volna, ha ezt választják az pedig korlátozta volna a mozgásterüket, illetve – gyaníthatólag – megdrágította volna a tamponnyomást. Ugyanakkor a 3300-ashoz, de a 2800-ashoz is van ilyen, szóval a Ti teóriátok pont olyan jó az ügyben, mint az enyém. Ha megnézitek az egyik legszebb Convoy szerelvény fülkéjét, hogy hol van a BP logó, akkor fogjátok érteni, hogy mire gondolok.

Egy ideig a Matchbox az 1-75 szériában is piacra dobta a Convoy sorozat vontatóit. A DAF 3300 Space Cab mindössze egyetlen évig, 1999-ben szerepelt, mint MB-65 – szerintem kifejezetten pofás dekorral.

Mai szeánszunk tárgya még akkoriból származik, amikor a P&O (korábban: „Peninsular and Oriental Steam Navigation Company”) brit szállítmányozó és hajózási cég volt, melyet még a tizenkilencedik század elején alapítottak. 2006-ban azonban felvásárolták és feldarabolták, a Dubai Ports World magába olvasztotta

 Gyakori a Matchbox DAF-oknál, hogy a hűtőrács túlságosan is kitüremkedik a kabin orrának síkjából. A "DAF" és a "3300" felirat ott van amúgy, csak feketére fényezve nagyon nehezen látható. Beltér viszont nincs.
Nem a nap szívta ki, ezeket a konténereket sajnos nem sikerült egyforma színűre elkészíteni.

A P&O-t bekebelezte egy új tulajdonos, de nem tudom, hogy mit csinált a cégnévvel és logóval. Pofás embléma, de gőzöm sincs, hogy ilyen szembe jöhet-e még az utakon manapság, vagy sem.

1 megjegyzés:

porsche írta...

Az 1-75-ös narancs verzióra viszont felkerült egy egyszerűsített típusjelzés az oldalára. Gondolom mert itt nem kapott semmilyen "céges" dekorációt/logót ami passzol(na) a vontatmányhoz.