2015/11/10

Matchbox MB-03 '13 Ford Cargo

Lehet, hogy visszatér a kedvenc Matchbox sorozatom? Vagy a Mattel csak szondázza a piacot? Így vagy úgy, egészen remek kisautó került az idei 1-120 sorozatba – igaz egy nyergesvontató, ami nem mindenkinek dobogtatja meg a szívét.

Mercy sakes alive, looks like we got us a Convoy!”
Blogunk hűséges olvasói számára nem lesz újdonság a hír: A Matchbox kínálatából nekem az 1982-ben debütáló Convoy sorozat a kedvencem. A Mattel egy ideje már pihenteti ezt a szériát – legnagyobb bánatomra. Az idei 1-120 sorozatban azonban felbukkant valami, ami lehet előjele annak, hogy fel akarják éleszteni ezt a szériát, de legalábbis szondázzák a piacot.

Hogy miből gondolom mindezt? Egyfelől a Convoy történetében megszokott, hogy a sorozatban szereplő nyergesvontatók bekerültek az 1-75 szériába is. Amikor először értesültem arról, hogy a Ford Cargo – akkor még ugye kép nem volt a hír mellé – szerepel majd a 2015-ös kínálatban, azt gyanítottam, hogy ezt a Matchbox Ford Cargo értelmezést porolják le. Nem lett volna ellenemre, remek játékszer és én amúgy is támogatnám, hogy a Mattel a Matchbox esetében is vissza merjen nyúlni régebbi öntvényekért a ládafiába, úgy mint ahogy megteszi a Hot Wheels kapcsán.

Ford Cargo mozgóképen.

Amikor megjöttek az első fotók, akkor őszinte meglepetéssel könyveltem el, hogy ez a Ford Cargo nem az a Ford Cargo, hanem egy „kortárs” nyergesvontató. Az akkor érkezett képek viszont nyitva hagyták a kérdést, hogy olyan játékszert alkottak-e ami teljes egészében alkalmas az úgynevezett játék nevű tevékenységre, vagy csak korlátozottan. Azaz van rajta működőképes nyereg – értsd: lyuk – vagy nincs. Nem, ez egyáltalán nem triviális kérdés, a Hot Wheels kínálatában bizony-bizony akadt olyan nyergesvontató, ami csak egy dologra nem képes: nyergesvontatni.

Az a helyzet, hogy addig nem is igyekeztem kideríteni, míg meg nem érkezett hozzánk a boltokba. Itt szembesültem a jó hírrel: Igen. Bizony kompatibilis a Convoy félpótkocsikkal – meg másokkal is.

2042
Fentebb már kiderült, hogy a Matchbox kínálatában szerepelt már Ford Cargo nevű termék – ugyanaz a Majorette értelmezésében is nagy kedvencem – de ez a mostani teljesen más.

Bevallom, Ford nyergesvontató ügyben a műveltségem felettébb hiányos, de azért meg merem kockáztatni, hogy a Cargo a Mattel második legnagyobb – az első az USA – kisautó piacának, Braziliának szól. Nem vagyok ezen meglepve, a Mattel mostanában előszeretettel dob be a Brazil szíveknek kedves járművet a Hot Wheels kínálatába.


Katalógusfotók

Az egészen biztos, hogy a Ford ott kínálja ezt a haszonjárművet, amit ékesen bizonyít a cég helyi honlapja, innen jöttem rá arra is, hogy a 2042-es számú kivitelt mintázták meg. Azt is kiderítettem, hogy Európában Törökországban van még Cargo, de ez lehet, hogy inkább azt jelenti, hogy az igazából Ázsiában van – ne halljatok bele ebbe semmit, aki tanult földrajzot, azt tudja, hogy mire gondolok, ez még mindig egy politika mentes blog.

Bonito
A kivitelezéssel teljesen elégedett vagyok, sok az apró részlet és a festékkel sem spóroltak ahol kellett, még a Ford oválist is szépre sikerült, ezek a kerekek pedig külön jól mutatnak alatta. Hozzá ad az élményhez, hogy a műanyag alvázon megjelenő pótkerék is ugyanolyan.

Három apróbb hibát fedeztem fel. Mint a fentebb látható videóból kiderül, a többi hasonló haszongépjárműhöz, a Cargoban is található egy fekhely a vezető széke mögött. Felettébb spártai, de ott van. A Matchboxból ez kimaradt. Az ülések rögtön a kabin hátfalánál kezdődnek, ami azt jelenti, hogy a vezetőnek legalább kétméteres lábakra és karokra van szüksége ahhoz, hogy elérje a kormányt és a pedálokat.

Nem biztos, hogy ez rossz, de azokon a képeken, amit én találtam a 2042-ről, ott mindenhol le van falazva a fekhely két oldalán lévő ablak, a Matchboxon pedig nem. Ezzel szemben a Ford Cargo sajátosság, a vezető lábánál található ablak viszont le van falazva. Egyik sem olyasmi, ami miatt sikítva elhajítanám ezt a kisautót.

Működik!
Próbáltam kideríteni, hogy mi lehet a méretaránya a Ford Cargonak, de nem találtam erre vonatkozó adatot sehol. Azért érdekelt ez kivételesen, mert sokat elárulna egy az 1:100-hoz közeli méretarány, ami a Convoy széria sajátja.

Így maradt az empirikus módi, rápróbáltam két félpótkocsit is, hogy megnézzem, hogy mennyire tűnnek arányosnak együtt. Annyiban csaltam, hogy egyik sem gyári kivitelű Convoy félpót, hanem mindkettő Porsche kolléga kézügyességét dicsérő átalakítás – ezek voltak ugyanis kéznél. Viszont mind a hosszított, konténeres trailer, mind a névtelen tanker bizonyítottan arányos a Convoyhoz. A helyzet az, hogy szerintem a Ford Cargohoz is arányosak – lásd a mellékelt képeket alább.

Megkockáztatom, hogy az idén debütáló Ford Cargo jól sikerült és szívből remélem, hogy egy Convoy újraélesztés előszele.

 Sok apró részlet kidolgozva, és festékkel kiemelve. Még a Ford-ovális is sikerült.
 A három, apró hibájából itt látható kettő.
 Az alvázon lévő pótkerék olyan, mint amilyeneket alatta látunk. Apróság, de tetszik.
Képes a nyergesvontatásra!
 NRFB.
 Porsche-féle, hosszított Convoy félpót. A konténer egy legendás Matchbox hamisítványról érkezett, mely tényt - azt hiszem - eddig sohasem említettünk meg. Szerintem arányos.
 Szintén porsche művével, egy átalakított, noname tartály félpóttal.

3 megjegyzés:

Játékdoki írta...

Szép ez a vontató. A Mattelnél egyre gyakrabban vannak gyémántok is a kavicsok között.

Trolleybus írta...

Én is megvettem biztos ami biztos, és nekem is feltűnt a Convoyos nyereg. Most már csak venniük kell a fáradságot ilyenek (újra)gyártására, főleg miután nagyobb méretben már előrukkoltak több nyerges szerelvénnyel, de az azért mégse Convoy.

teherobi írta...

Wow.Kell egy ilyen,tetszik.Remélem lesz a tecsóba.