Ma olvastam egy kitűnő
postot a Totalcaron, ami arra késztetett, hogy előtúrjam ezt a
kisautót és széljegyzetet írjak Sípos úr értekezéséhez a
Ford Sierra amerikai változatáról.
Merkur, nem Mercury
Tehát
a típus történetét tessenek
kedves lenni itt elolvasni, hogy én előállhassak a
folytatással. Sípos úr tulajdonképpen nagyjából elintézi azzal
a Sierra amerikai históriáját, hogy „lehetett kapni ott is”.
Igazándiból nincs is sokkal több benne, bár ami van az –
szerintem – érdekes.
Amerikába jöttem...
...Merkur lettem! (Képek: Wikipédia)
A
Ford a nyolcvanas években megpróbálkozott azzal, hogy az európai
– közelebbről német – Fordokat meghonosítsa az Egyesült
Államokban és Kanadában. Valamiért úgy döntöttek, hogy nem a
Ford termékvonalba illesztik őket, hanem egy külön márkát
kreálnak neki, ez lett a Merkur. Az első fecske a sorban e post
tárgya, a Sierra XR4i volt, amit mire odaért a tengerentúlra, már
XR4Ti-nek hívtak, ami a „eXperimental Racing, 4 series, Turbo,
advanced Injection system” – azaz kísérleti versenyzés,
negyedik széria, turbo, fejlett befecskendező rendszer –
rövidítése. Nos, hát igen, hagyjuk. A második – és egyben
utolsó – a Merkurok sorában a Ford Scorpio lett.
A
tengerentúli márka mindössze 1985 és 1989 regnált. Gyors és
fájdalmas kimúlásának oka a béna névválasztás, a gyenge
marketing, az erősödő márkaárfolyam és a légzsáknak az
Egyesült Államokban eladott új autókban történő kötelezővé
tétele volt.
Szerintem
belejátszott még a dologba az is, hogy a Sierra valóban egy design
atombomba volt, a konzervatívnak tekinthető amerikai piacon bevetni
nem kis rizikót jelentett. Végül az öt modellév alatt összesen
42 464 példányt értékesítettek a Merkur XR4Ti-ből.
Az amerikanizált
Sierra
A
Merkur XR4Ti csak és kizárólag a háromajtós hatchback kivitelben
értékesítették, de míg a Sierra XR4i-ben egy 2,8 literes V6-os
dolgozott, az XR4Ti-ben 2,3 literes, turbós, üzemanyag
befecskendezős sornégyes. Az, hogy milyen teljesítményt adott le,
attól függött, hogy hogy milyen váltóval szerelték. 145 lóerőt
tudott, ha háromsebességes automatával dolgozott duóban, és
175-öt, ha az ötsebességes manuálissal. A különbséget eltérő
turbónyomással érték el. Amúgy ugyanez a motor dolgozott a
Ford Thunderbird Turbo Coupe-ban és a
Ford Mustang SVO-ban is – amiket miért is ne említenék meg,
ha léteznek kisautóként és ha már írtunk róluk, nemde?
Saab, BMW, Audi... Hát nem akarok gonosz lenni, de egy picit túltolták, nem? Miért nem lehetett ez az, ami? Egy becsületes, rendes Ford.
Az
amerikai Top Gear foglalkozott is az autóval ebben az epizódban
– nem merem beágyazni, mert az ilyesmi jellemzően nem örök
életű a neten. Az egyik műsorvezető a
forgatás végén meg is vette a gépet, kemény 600 dollárt,
azaz úgy 165 000 forintot csengetett ki érte. Szerintem jól járt.
Maisto, már megint
Sokkal
könnyebb egy kisautóról úgy írni, ha sok baja van, mintha nincs.
Merthogy ennek – már megint – nincs sok baja, már ami a
tervezést illeti. Teljesen rendben van a játékautó árfekvésben!
A kivitelezése viszont nem sikerült úgy ahogy azt a cégtől
megszoktuk. A jobb hátsó kerekére túl sok króm jutott és az
összeszerelésnél valahogy lekonyult a kormány – talán a beltér
műanyagdarabja nincs pontosan a helyén, ez okozhatja.
A
karosszéria festése egyértelművé teszi, hogy mivel van dolgunk,
de az alvázon a Ford Sierra XR4Ti felirat olvasható, ami
nyilvánvalóan sajtóhiba.
A
típust a Matchbox is megmintázta és az a kisautó... De ez már
egy másik történet lesz!
Az első lámpák a szélvédő anyagából...
Szendvicsszerű felépítés... Hmm... Hol is láttunk már ilyet?
A beltér részletes, de nem tökéletes, ami szerintem ennél a darabnál elkövetett összerakási hiba. A dekor egyértelművé teszi, hogy ez egy amerikanizált Sierra.
A jellegzetes, dupla légterelő. Az eredetin ezt aztán szimplára cserélték.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése