2013/08/28

Matchboxon kívüliek: Majorette No. 281 - Cement Mixer

Egyes gyártóknál gyakorlat, hogy időnként gondolnak egyet, bemennek a régebbi szerszámok raktárába, hogy elővegyenek valamit, amit egy ideje nem használtak. Néha nagyon utálom ezt a gyakorlatot, máskor meg éppen hogy szeretem.

Ez a Majorette már nem az a francia lány
A Majorette neve nálunk kisautó fronton akkor lett ismert, amikor a kisautó és a Matchbox márkanév közé egyenlőségjel került. Akkoriban vagy a budapesti Deák tér, Hobby Boltja előtt sorban állva lehetett kisautóhoz jutni, vagy a „maszek” – tudja amúgy valaki, hogy ez amúgy a „magán szektor” rövidülése? – trafikokból. Őnáluk fordultak elő más márkák is mint Matchbox, legalábbis Majorette-et én bizony ott láttam először. Ők meg – gondolom – kamionosok szürke importjából jutottak hozzá ilyesmihez leginkább.

Persze azóta sok víz lefolyt a Szajnán, a Majorette is pont úgy francia mint ahogy a Matchbox brit. A márkanév már egy ideje a Simba-Dickie csoport tulajdona, a gyártás – legalábbis én úgy tudom – kizárólag Thaiföldön folyik. A tulajdonosváltás nem devalválta a márkát. A kínálatukra érdemes odafigyelni, mert a minőség jellemzően a jó és a kitűnő közt mozog, a „név kötelez” alapon sok az európai autógyártótól származó megmintázott márka, nagy hirtelenjében nem is tudok mást mondani az 1:6x méretarány környékén akinél találunk kortárs Fiatokat és francia gyártmányokat, a Daciáról már nem is beszélve. A Majorette-et nem érte utol a csicsaitisz, amit a Hot Wheels, meg a Matchbox is elkapott – reméljük ez így is marad – egyedül az áruk az, ami nagyon változó. Ennek oka valószínűleg ott keresendő, hogy számtalan és egy forrásból kerül be az országba. A kollégák szerint az árbajnok az Ázsia Center bár ott már eléggé leapadt a készlet, ami régebben kerülhetett be az országba. A Müller drogériák és a hypermarketek is jeleskednek a kínálat terén, de árban már nem annyira, viszont cserébe náluk kaphatóak Magyarországra tematizált kéklámpás modellek is – amiből szerepelt már itt mutatóba. A „legfurcsább hely, ahol kisautót lehet venni” versenyt azt hiszem én vezetem, mert a közelmúltban a C&A nevű ruhaüzlet gyerekosztályán vettem pár 3-as pakkot, amiket az üzletben mindenre érvényes, 20%-os kuponunk jóárasított. (Amúgy kifejezetten nem jó az ár.)

Szóval ez a Majorette már nem az a Majorette, de valami olyasmi, amire érdemes odafigyelni a minősége és a témái miatt.

We no speak Americano
Nincs nevesítve és ahogy a Majorette katalógusgyűjteményem elnéztem sohasem volt, de mai szeánszunk tárgyát én egy Freightliner FLD SD sorozatból valónak vagyok hajlamos gondolni. Persze a tévedés jogát fenntartva, a szélvédő ívéből – meg abból, hogy egy darabból áll –, a téglalap alapú első világítótestek okán és a motorfedél formájából nekem ez tűnik a legvalószínűbbnek. Ebből is a hátrább helyezett első tengelyes verzió, ami az ideális súlyelosztásból áldoz a jobb manőverezhetőségért. Persze kellően elnagyolt ahhoz, hogy bármiféle „tessék nekünk jogdíjat fizetni” dolognak az elejét vegyék, de ha pénzt kéne rá tenni, akkor ezt a márkát mondanám, mintsem Peterbiltet vagy Kenworth-t. Minden amerikai teherautó gyártó elég széles mozgásteret kínál a megrendelőnek ahhoz, hogy az igényeihez rendelje a neki megfelelő eszközt. Ha igazam van és ez egy Freightliner, akkor egy ilyen szépség vagy Detroit Diesel, vagy Caterpillar, vagy Mercedes-Benz (nohát!) dízelmotorral érkezhet – hogy az opciók tengeréből valami érdekeset említsek meg.

ÁLLJ! VISSZA AZ EGÉSZ!  Tévedtem! Trolleybusznak - lásd kommentek - van igaza, ez valóban egy Mack! A kezembe került ebből egy roncs, ami nem kortárs darab, hanem nagyjából húsz éves - lásd alább - és annak még benne van a hűtőrács feletti kitüremkedésében a "MACK" felirat!

 Freightliner FLD SD szolgálatban. A katalógusfotón szereplő darabnak ugyan van egy plusz tengelye a Majorette-hez képest, de hozza azokat a jellegzetességeket is, ami miatt én a kisautót Freightlinernek gondolom.
Az első tengelyt hová parancsolja?

Születési éve?
A Majorette katalógusaimat áttúrva a legelső, amiben ez a járgány felbukkan az 1998-as és aztán hol van a katalógusban, hol nincs, de erős a gyanúm, hogyha a köztes években Majorette kartonokat bontogattunk volna, akkor találkoztunk volna a kezdetben 281-es számmal illetett darabbal. Az évek során az alváz és ezzel együtt a hűtőrács, a fülke, a forgatómechanizmus és a cementtartály rengeteg színvariációja látott napvilágot és kerékverzióból is volt pár. A premierév katalógusában egészen hasonló szerepel, csak éppen kék a tartálya és a kereke más – a mérete nem, csak a mintája rondább sokkal. A vezetőfülke sajnos üresen tátong, cserébe a cementtartály forgatható és a mechanizmus hátradönthető, ami szerintem leginkább az 1998-as keletkezésének köszönhető, manapság már említésre méltó – sajnos – egy ilyen featúra.

A minőséggel azonban nem vagyok elégedett, ami a Majorette-nél szokatlan. Kifejezetten rondán sikerült leönteni az alvázat és így a hűtőrácsra került egy nagy, villám alakú csúfság. A műanyag alkatrészek maguk is fura tapintásúak. Nem nevezném őket rossz minőségűnek, de nem az a magától értetődően kellemes, szinte selymes tapintású anyag, amit bármelyik minőséget képviselő gyártótól megszoktunk. Ez inkább sprőd. Nagyon fura, mert ez közel sem jellemző a gyártóra és ha nem tudnám pontosan, hogy honnan származik, hajlamos lennék azt gondolni, hogy valamilyen más gyártótól átvett darab. Nem mondom, hogy rossz, de a Majorette jellemzően jobb.

Az ok, amiért a kosaramba került valamelyik hyperben, hogy az 1:100-hoz méretarányával és természetesen a témájával is közel áll az általam hőn szeretett, Convoy vontatókból képzett, 1:80 méretarányú Matchboxokhoz, így nem tudtam otthagyni.

 Nagyon nem jellemző az ilyesmi a Majorette-re, az a rút, villám alakú izé, az nagyon nem hiányzott a hűtőre.
 Igen, lebuktam, azért kellett, mert nagyon hasonlít a Matchbox, Peterbilt betonkeverőire.
 Be kell lássam, kicsit vándorcirkuszos a színválasztás, de hát ez ugye egy játékszer lenne, ennek ez a dolga.
 Nem készítettem róla úgy fotót, de hátradönthető a tartály a mechanizmusánál fogva.
 A tartály is forog - már ha forgatjuk kézzel -, de manapság ez is említésre méltó. Amikor az első ilyet piacra dobta a Majorette, 98-ban, teljesen természetes volt.
 Mit tagadjam, ezért kellett nekem, mert egészen jól illenek egymáshoz.

6 megjegyzés:

Micuir írta...

A Deichmannban is lehet kapni. :-)

Még az is jó bennük, hogy akadnak nyitható ajtós, csomagtartós darabok. Viszont némelyik kicsit bumfordi.

Sam. Joe írta...

Deichmann az csukabolt, ugye? Az is dobogós akkor! Jaja, tényleg.

pittlaren írta...

Kár a nagyon műanyag hatású hűtőrács miatt.

Trolleybus írta...

Engem azért inkább egy Mack Superlinerre emlékeztet, eddig legalábbis ebben a hitben voltam, hogy ez az, itt egy kép is róla: http://www.flickr.com/photos/jackbyrneshill/7358358630/sizes/l/in/pool-1295747@N21/
Nekem amúgy billencses verzióban van/volt meg, amúgy létezett még autómentős is. Azoknak még krómozott volt a hűtőjük, a mostaninak úgy van köze hozzá, mint a Matchboxnál a Super GT-knek a régiekhez, a hűtő sajna jól mutatja a minőségromlást.

Sam. Joe írta...

Trolleybus: Tény, hogy a hűtő jobban hasonlít a Mack-re, meg az első kerekek feletti kerékjárati ív is inkább a Mack, de sem az osztott szélvédőt nem adja ki, sem az éleknél legömbölyített fülkét.

"...a mostaninak úgy van köze hozzá, mint a Matchboxnál a Super GT-knek a régiekhez..."

Ez távolról sincs így. A premiermodell teljesen ugyanígy nézett ki, csak a betonkeverő volt kék és a kerekek rondábbak. A Super GT egy szándékosan lebutított, olcsó sorozat volt, ahol szóba sem jöhetett volna egy háromtengelyes, billenthető és forgatható műanyag alkatrészekből álló kisautó.

Trolleybus írta...

Azért ennyire részletes dolgokat nem feltétlenül kell elvárni egy kisautógyártótól - más autók kapcsán rendre téma, hogy hol hogyan spóroltak a finom részletekkel -, a szélvédőosztást sem kell okvetlenül etalonnak venni a Matchbox után, más attól még lehetett trehányabb, ugyanez igaz az ívekre is, bár hogy egyenesebben vagy ívesebben egyszerűbb e valamit kiönteni azt nem igazán tudom megállapítani.