Egyes gyártóknál gyakorlat,
hogy időnként gondolnak egyet, bemennek a régebbi szerszámok
raktárába, hogy elővegyenek valamit, amit egy ideje nem
használtak. Néha nagyon utálom ezt a gyakorlatot, máskor meg
éppen hogy szeretem.
Ez a Majorette már nem az a
francia lány
A Majorette
neve nálunk kisautó fronton akkor lett ismert, amikor a kisautó és
a Matchbox márkanév közé egyenlőségjel került. Akkoriban vagy
a budapesti Deák tér, Hobby Boltja előtt sorban állva lehetett
kisautóhoz jutni, vagy a „maszek” – tudja amúgy valaki, hogy
ez amúgy a „magán szektor” rövidülése? – trafikokból.
Őnáluk fordultak elő más márkák is mint Matchbox, legalábbis
Majorette-et én bizony ott láttam először. Ők meg – gondolom –
kamionosok szürke importjából jutottak hozzá ilyesmihez
leginkább.
Persze azóta
sok víz lefolyt a Szajnán, a Majorette is pont úgy francia mint
ahogy a Matchbox brit. A márkanév már egy ideje a Simba-Dickie
csoport tulajdona, a gyártás – legalábbis én úgy tudom –
kizárólag Thaiföldön folyik. A tulajdonosváltás nem devalválta
a márkát. A kínálatukra érdemes odafigyelni, mert a minőség
jellemzően a jó és a kitűnő közt mozog, a „név kötelez”
alapon sok az európai autógyártótól származó megmintázott
márka, nagy hirtelenjében nem is tudok mást mondani az 1:6x
méretarány környékén akinél találunk kortárs Fiatokat és
francia gyártmányokat, a Daciáról már nem is beszélve. A
Majorette-et nem érte utol a csicsaitisz, amit a Hot Wheels, meg a
Matchbox is elkapott – reméljük ez így is marad – egyedül az
áruk az, ami nagyon változó. Ennek oka valószínűleg ott
keresendő, hogy számtalan és egy forrásból kerül be az
országba. A kollégák szerint az árbajnok az Ázsia Center bár
ott már eléggé leapadt a készlet, ami régebben kerülhetett be
az országba. A Müller drogériák és a hypermarketek is
jeleskednek a kínálat terén, de árban már nem annyira, viszont
cserébe náluk kaphatóak Magyarországra
tematizált kéklámpás modellek is – amiből szerepelt már
itt mutatóba. A „legfurcsább hely, ahol kisautót lehet venni”
versenyt azt hiszem én vezetem, mert a közelmúltban a C&A nevű
ruhaüzlet gyerekosztályán vettem pár 3-as pakkot, amiket az
üzletben mindenre érvényes, 20%-os kuponunk jóárasított. (Amúgy
kifejezetten nem jó az ár.)
Szóval ez a
Majorette már nem az a Majorette, de valami olyasmi, amire érdemes
odafigyelni a minősége és a témái miatt.
Nincs
nevesítve és ahogy a Majorette katalógusgyűjteményem elnéztem
sohasem volt, de mai szeánszunk tárgyát én egy Freightliner FLD
SD sorozatból valónak vagyok hajlamos gondolni. Persze a tévedés
jogát fenntartva, a szélvédő ívéből – meg abból, hogy egy
darabból áll –, a téglalap alapú első világítótestek okán
és a motorfedél formájából nekem ez tűnik a legvalószínűbbnek.
Ebből is a hátrább helyezett első tengelyes verzió, ami az
ideális súlyelosztásból áldoz a jobb manőverezhetőségért.
Persze kellően elnagyolt ahhoz, hogy bármiféle „tessék nekünk
jogdíjat fizetni” dolognak az elejét vegyék, de ha pénzt kéne
rá tenni, akkor ezt a márkát mondanám, mintsem Peterbiltet
vagy Kenworth-t.
Minden amerikai teherautó gyártó elég széles mozgásteret kínál
a megrendelőnek ahhoz, hogy az igényeihez rendelje a neki megfelelő
eszközt. Ha igazam van és ez egy Freightliner, akkor egy ilyen
szépség vagy Detroit Diesel, vagy Caterpillar, vagy Mercedes-Benz
(nohát!) dízelmotorral érkezhet – hogy az opciók tengeréből
valami érdekeset említsek meg.
ÁLLJ! VISSZA AZ EGÉSZ! Tévedtem! Trolleybusznak - lásd kommentek - van igaza, ez valóban egy Mack! A kezembe került ebből egy roncs, ami nem kortárs darab, hanem nagyjából húsz éves - lásd alább - és annak még benne van a hűtőrács feletti kitüremkedésében a "MACK" felirat!
ÁLLJ! VISSZA AZ EGÉSZ! Tévedtem! Trolleybusznak - lásd kommentek - van igaza, ez valóban egy Mack! A kezembe került ebből egy roncs, ami nem kortárs darab, hanem nagyjából húsz éves - lásd alább - és annak még benne van a hűtőrács feletti kitüremkedésében a "MACK" felirat!
Freightliner FLD SD szolgálatban. A katalógusfotón szereplő darabnak ugyan van egy plusz tengelye a Majorette-hez képest, de hozza azokat a jellegzetességeket is, ami miatt én a kisautót Freightlinernek gondolom.
Az első tengelyt hová parancsolja?
Születési éve?
A Majorette
katalógusaimat áttúrva a legelső, amiben ez a járgány felbukkan
az 1998-as és aztán hol van a katalógusban, hol nincs, de erős a
gyanúm, hogyha a köztes években Majorette kartonokat bontogattunk
volna, akkor találkoztunk volna a kezdetben 281-es számmal illetett
darabbal. Az évek során az alváz és ezzel együtt a hűtőrács,
a fülke, a forgatómechanizmus és a cementtartály rengeteg
színvariációja látott napvilágot és kerékverzióból is volt
pár. A premierév katalógusában egészen hasonló szerepel, csak
éppen kék a tartálya és a kereke más – a mérete nem, csak a
mintája rondább sokkal. A vezetőfülke sajnos üresen tátong,
cserébe a cementtartály forgatható és a mechanizmus
hátradönthető, ami szerintem leginkább az 1998-as keletkezésének
köszönhető, manapság már említésre méltó – sajnos – egy
ilyen featúra.
A minőséggel
azonban nem vagyok elégedett, ami a Majorette-nél szokatlan.
Kifejezetten rondán sikerült leönteni az alvázat és így a
hűtőrácsra került egy nagy, villám alakú csúfság. A műanyag
alkatrészek maguk is fura tapintásúak. Nem nevezném őket rossz
minőségűnek, de nem az a magától értetődően kellemes, szinte
selymes tapintású anyag, amit bármelyik minőséget képviselő
gyártótól megszoktunk. Ez inkább sprőd. Nagyon fura, mert ez
közel sem jellemző a gyártóra és ha nem tudnám pontosan, hogy
honnan származik, hajlamos lennék azt gondolni, hogy valamilyen más
gyártótól átvett darab. Nem mondom, hogy rossz, de a Majorette
jellemzően jobb.
Az ok, amiért
a kosaramba került valamelyik hyperben, hogy az 1:100-hoz
méretarányával és természetesen a témájával is közel áll az
általam hőn szeretett, Convoy vontatókból képzett, 1:80
méretarányú Matchboxokhoz, így nem tudtam otthagyni.
Nagyon nem jellemző az ilyesmi a Majorette-re, az a rút, villám alakú izé, az nagyon nem hiányzott a hűtőre.
Igen, lebuktam, azért kellett, mert nagyon hasonlít a Matchbox, Peterbilt betonkeverőire.
Be kell lássam, kicsit vándorcirkuszos a színválasztás, de hát ez ugye egy játékszer lenne, ennek ez a dolga.
Nem készítettem róla úgy fotót, de hátradönthető a tartály a mechanizmusánál fogva.
A tartály is forog - már ha forgatjuk kézzel -, de manapság ez is említésre méltó. Amikor az első ilyet piacra dobta a Majorette, 98-ban, teljesen természetes volt.
Mit tagadjam, ezért kellett nekem, mert egészen jól illenek egymáshoz.
6 megjegyzés:
A Deichmannban is lehet kapni. :-)
Még az is jó bennük, hogy akadnak nyitható ajtós, csomagtartós darabok. Viszont némelyik kicsit bumfordi.
Deichmann az csukabolt, ugye? Az is dobogós akkor! Jaja, tényleg.
Kár a nagyon műanyag hatású hűtőrács miatt.
Engem azért inkább egy Mack Superlinerre emlékeztet, eddig legalábbis ebben a hitben voltam, hogy ez az, itt egy kép is róla: http://www.flickr.com/photos/jackbyrneshill/7358358630/sizes/l/in/pool-1295747@N21/
Nekem amúgy billencses verzióban van/volt meg, amúgy létezett még autómentős is. Azoknak még krómozott volt a hűtőjük, a mostaninak úgy van köze hozzá, mint a Matchboxnál a Super GT-knek a régiekhez, a hűtő sajna jól mutatja a minőségromlást.
Trolleybus: Tény, hogy a hűtő jobban hasonlít a Mack-re, meg az első kerekek feletti kerékjárati ív is inkább a Mack, de sem az osztott szélvédőt nem adja ki, sem az éleknél legömbölyített fülkét.
"...a mostaninak úgy van köze hozzá, mint a Matchboxnál a Super GT-knek a régiekhez..."
Ez távolról sincs így. A premiermodell teljesen ugyanígy nézett ki, csak a betonkeverő volt kék és a kerekek rondábbak. A Super GT egy szándékosan lebutított, olcsó sorozat volt, ahol szóba sem jöhetett volna egy háromtengelyes, billenthető és forgatható műanyag alkatrészekből álló kisautó.
Azért ennyire részletes dolgokat nem feltétlenül kell elvárni egy kisautógyártótól - más autók kapcsán rendre téma, hogy hol hogyan spóroltak a finom részletekkel -, a szélvédőosztást sem kell okvetlenül etalonnak venni a Matchbox után, más attól még lehetett trehányabb, ugyanez igaz az ívekre is, bár hogy egyenesebben vagy ívesebben egyszerűbb e valamit kiönteni azt nem igazán tudom megállapítani.
Megjegyzés küldése