2013/07/10

Átalakítás iskola lX. rész: Extrák, tippek, trükkök

Ebben a fejezetben inkább csak gondolatébresztések lesznek, mintsem szájbarágó és pontról-pontra követendő technikai utasítások. Nem irigységből nem adom át ezeket a részleteket, hanem mert mindenkinek a saját útját kell járni, a főbb irányelvek és szabályok figyelembevételével. Természetesen adott igények technikai megvalósításában szívesen állunk mindannyian rendelkezésre a meglévő tudásunk és tapasztalatunk erejéig, de ez a kérdés olyan sokszínű, hogy csak adott felvetésre lehet igazán értelmes és a lehetőségekhez képest mélyreható választ adni.. Szándékosan nincsen "hogyan csináld" fotó sem ebben a postban, hiszen itt egyrészt ötletek, gondolatébresztések sorolódnak, amik sokszor még meg sem valósultak, csak ötletként merültek fel bennem egy-egy autó nézegetésekor. A szavak alapján legyen mindenkinek agymenése és kezdjen el ihletet gyűjteni. Nagyon nehéz általánosságban beszélni írni egyedi dolgokról. Ez a fából vaskarika tipikus esete. Mégis néminemű tuning ötleteket szeretnék felvillantani. 

Átalakított kisautók Sam. Joe gyűjteményéből, Andrew0807, Porsche, Rájen és egy ismeretlen mester műhelyéből.
 
Fokról fokra
Ha egy kitalált, legyártott és megszokott Matchboxot bármilyen módon átalakítunk az már egy teljesen egyedi példány lesz, a tuningolójának a kézjegyével. Mindegy, hogy csak egy új festést kapott vagy a felismerhetetlenségig átgyúrta az illető, a kocsi már az ő jellemzése is egyben. Minden értelemben! A legegyszerűbben a kerékcserével lehet operálni. Akár Matchbox kereket teszünk fel a régi helyett, akár teljesen máshonnan valót, nagyban megváltoztatja az autóról megszokott képet. Talán innen indul a tuning. Továbblépés, amikor egy kicsit nagyobb kerék kerül alá. Ekkor már a kasznit is meg kell kicsit emelni, netán sárvédő szélesítést is illik tenni rá és a kerékív kivágást is nagyobbítani kell. Lehet rátenni kiegészítőket: szárnyakat, spoilereket, kipufogóvégeket, tetőcsomagtartókat, vonóhorgot, ködlámpát. Akár házilagosakat akár más autókról érkezetteket.
Az ablak egy különleges téma, amiről már volt szó korábban. Lehet felújítani de ki is lehet cserélni például különböző árnyalatú iratborítóra is. Az íveknél nagyon kell figyelni, az már komolyan abszolválandó feladat. Ha valaki nem akar vagy nem tud belebonyolódni a gyártásba de a régi már használhatatlan, felújíthatatlan, akkor „lefóliázhatja”, vagyis fényes feketével befestheti. Ablak „befalazása” vs. ablak kivágása.
A beltér átalakítása szintén jó falat, a kormánycserétől a sportülésekig sok minden belefér. Nemlétező belterek kialakítása. A motorok variálása, egyikből a másikba hekkelése szintén érdekes lehet, arról nem is beszélve, hogy magát a motort is adott esetben le lehet gyártani (például néhány sorhatosból V12-est előállítani). 

Esztétikai kérdés
A lámpák kiszínezése alapnak tűnik, de nem is olyan egyszerű mint hinnénk. Sok múlik a festéken például. És itt is befigyelhet a „Lexus lámpák” színvilága is akár. Ennek a látványnak a kifejlesztésére még nem láttam példát ilyen léptékben. Az első fényszórók tuningja (üvegstrassz implantátum) már komoly kihívást jelent. A karosszéria egyes darabjainak levágása egyszerű módszer, viszont ha egy-egy karosszériarészt új formában készít el valaki, azt meg lehet süvegelni egyből. Utcaiból hotrod kialakítás, nagyon népszerű lehet, minimális (szabály)kötöttséggel, nagy fantáziával, bőséges forrásanyaggal a háttérben.
 
Teherautók, kamionok átgyúrása, tengelyszámok növelése, csökkentése vagy akár a felépítmények átvariálása, cseréje, új gyártása, külön nagy kategória. Nagy pótkocsi felületekre egyedi dekorációk gyártása. Utánfutók átértelmezése más célra, más léptékre: már volt erre is példa. Kékfényes autóból polgári autó vs. polgári autóból kékfényes autó. A „weathering” azaz használat során beszennyeződött, elhasználódott külcsín megszobrászkodása. A karosszéria avulása, kopása, rozsdásodásának ábrázolása. Nem kis kihívás ezt jól elkészíteni ebben a léptékben. Az átalakítások kategóriában végtelen számú üres virtuális rekesz van még. Töltsük meg együtt őket!

lX. rész: Extrák, tippek, trükkök

Nincsenek megjegyzések: