Elnézést
kérek az elvi hibáért ami ezt az átalakítást övezi, de nem a
típus és annak materiális jellemzői elsősorban a lényegesek
ezúttal, hanem amit műveltem vele. Azon túl, ahogy az autó ebbe
az elenyészett állapotba jutott, a lényeg az, hogy mivé lett.
Amit "hiányoztatni" akarunk majd, azt most kell kivágni. Egy idézettel élve:„… az országút királya eltiport béna vasmadár...” (KFT)
Jobb
napok, rosszabb napok
A
zene farvizén továbbhaladva a történet valahol ott kezdődött
amikor a német autópályán egy nő totálkárosra törte a jópár
éves X5-ét. Túlélte, de a roncs menthetetlen lett. De nem a
magyar autóneppernek. Ő lazán megvette gombokért, mert tudta,
hogy otthon még ennek is van piaca. Csak papírja és rendszáma
legyen. A vérfoltokat letörölték a bőr kárpitról, a
hasadásokat eltakarták, az elpukkant légzsákokat kivágták. A
kocsit a vidéki városszéli kereskedésből egy bátor ámde
kispénzű, viszont vállalkozó szellemű fiatalember vette meg, így
a rom rövidesen egy falusi fészerben landolt. Ugyan nem szakmája a
tulajdonosnak az autójavítás, de optimista barkácsember lévén
hamarosan beindult a flex, a téesz hegesztőapparátja és megindult
az újraélesztés. A lakatolgatás után legalább akkora volumenű
gitt is rákerült a karosszériára, jó vastagon, hogy biztosan
fedjen. A kocsi ismét BMW X5 formátumra kezdett hasonlítani, bár
a helyben beszerzett különböző típusú kocsikról származó
alkatrészek nagyban árnyalták ezt a képet, viszont olcsóért volt
az anyag.
A
haver segítségével még le is vizsgázott (szóban) a kocsi és
így immár rendszámosan nekiindult a vidéki diszkók közönségét
riogatni. Menőzésre jó volt, gurult, többnyire berregett, még
csillogott is itt-ott talán a falusi por alatt. A Neolux-szal
lefeketített hátsó lámpabúrák meg a (negatív) csúcsot
képviselték az egész autón. Néhány hónapi falumenti vitézkedés
után érkezett el a döntő nap a kocsi számára. Az éjszakai
hepaj után elmentek a közeli rekettyésbe a fiuk és a lányok egy
kis hajnali csapatásra. Terepjáró elvégre! Nos az ital és némi
drog hatására a kocsi kissé rakoncátlan lett a sofőr kezeiben és
egy kis bozótugrás, némi facsemete tiprás után a mezőszéli
susnyás patakban landolt a gép és személyzete. A kocsi
megnyekkent és soha többé nem indult be. A téesz traktora
vontatta ki a mocsárból és egy IFA platón került a közeli
kisváros autójavítójának udvarába, hogy majd lesz vele talán
egyszer valami.
Ennek
már tíz éve. Az autó azóta ott áll a prérin, a telep hátsó
részén, időnként rájárnak (idegenek is) ha kell valami még
hasznosítható belőle. Ahogy annak idején lecsusszant a platóról,
úgy maradt ott a kéttonnás dög. Mivel a tulajt már nem érdekelte
(mást se) a romból lett rom, és jogosítvány híján nem is
vezethette volna, így ottragadt és az idő vasfoga munkához
látott. Az iparvidék savas levegője katalizátor lett az
elenyészés folyamatában. Elkezdődött a vasoxid termelés
folyamata, beindult a lassú égés, romlás, rohadás minden sarkon,
kívül-belül, alul-fölül. Az eredeti rozsdásodás elleni védelem
a távoli múltba veszett, viszont előjött a fészerbeli gányolás
szakszerűtlenségének minden időzített bombája. A természetes
úton történő, gondatlanságból elkövetett géphalál. Mivel még
az ablakokat sem tekerte föl senki, meg törött is volt köztük, a
belső tér is állt a vízben, és alulról is kapta rendesen a
nedvességet a már korábban is megroggyant gép. A vastag gitt
alatt levő, oszlásnak indult totálkáros illetve ráhenkölt
ilyen-olyan lemezek már egyszer elindultak az oxidáció hosszan
tartó útján. A pataktúra meg még segített is ezen, hiszen ami
legyűrődhetett az aljáról, az le is jött, és ismét csak
csavarodott és repedt a már amúgy sem stabil kaszni.
Nos,
mindezek a történések eredménye együttesen kiadta azt a látványt
amit elkészítettem a Welly, egykoron szebb napokat látott
SUV-jából.
A munkafolyamat kezdete a karosszéria eldeformálása
A
véres rozsdás valóság
A
fenti, nem kissé sztorisra sikeredett előhang után nézzük,
hogy a folyamat miként is alakult a műtőasztalomon. A kocsi
érdekessége, hogy a karosszéria három részből áll össze. A
fém fölső alatt két rétegű alváz van, amik közé kerültek a
kerekek. A fölső rész adja a belső teret, az alsó a tényleges
padlólemezt. A rozsdásítási folyamat homogenitása érdekében
ezeket együtt kellett kezelni, hiszen az effektek a fémről
átmentek a műanyagokra és viszont. Jóllehet a két anyag másféle
jellemzőkkel rendelkezik, másféle megmunkálás adja ki a hasonló
végeredményt. Míg a műanyagnál a szike játszott be, addig a
fémeknél a tűreszelő és a vasfűrész dolgozott. A kaszni
rohadása – ahogy az lenni szokott – alulról indul, a kerékíveken
folytatódik, de megjelenik a rozsda minden lemez szélén is. Meg
olykor a közepén is. A rozsda lehet felületi, narancsos vörös
színű, akár csak megfolyásként megjelenő de lehet igen komoly,
a teljes fémet morzsásra – később semmivé – málasztó
egészen sötétbarna színű is. A helytől és a mennyiségtől
függ ezek kombinációja egymással és az eredeti színnel.
A leeresztett kerék esete még a munkapadon
Ebből
kiindulva a kerékíveket kirojtoztam, sőt az egyiknél teljesen le
is bontottam a műanyagot belül, a teljesen eltűnt acél – helyét
– imitálva. Ilyen kezelést kapott még néhány lemezszél és a
küszöbök is. A festést néhol megcsiszoltam és úgy került rá
a rozsdaimitáció, ezáltal is a korrózió felületi
egyenetlenségét hangsúlyoztam.
Alul-fölül
korrodál
A
bal első kerék defektes, ezt a hatást a kerék forró lapra
szorításával értem el. Ahhoz, hogy a kaszni is bólintson a
magasságvesztés miatt ezen a sarkon, a tengelyen nyugvó
kasznitartó rúdból is levágtam valamennyit. Viszont ha a bal eleje
megsüllyedt, akkor a jobb hátulja megemelkedik. Mivel a kaszni
merev, és nincs valódi rugózása a kerekeknek itt a kasznitartó
rúdba betoldottam egy keveset, hogy ne billegjen az autó, hanem
stabilan álljon. A rajta maradt vontatókötél cérnából készült.
A lefegő díszcsík és a bozótjárásnál letépődött tetősín
valamint a hátsó ablaktörlő sztirolból van. Könnyűfém felni
nem is volt a kocsin amióta a sufniban feltámasztották, tehát az
eredetileg fekete vasfelniken áll az autó, amiket – még szép –
hogy a rozsda is bevont. A bal hátsó ablak betörését sűrű
karcolással készítettem el, középen kitágítva a lukat. A félig
letekert ablakokat iratborítóból alakítottam ki. A bal első
lámpa felületét először megcsiszoltam, majd enyhe furatokat
készítettem, így imitáltam a lámpafoncsorokat. A tuning hátsó
lámpabúrákat nagyon híg festékkel festettem át.
A valóság rozsdája egy Matchboxos rúgólapon és a mesterséges rozsda bármilyen felületen
A
kocsi így most már valóban azt az elhagyatott rozsdás roncs képét
mutatja amin az enyészet dolgozik hosszú ideje. A korábban látott
rozsdásításokkal ellentétben itt már kaszni (át)rohadásról is
beszélhetünk, vagyis a vas oxidációjának teljes repertoárja
jelen van. Ez az átalakítás egy másik fajta – talán
természetesnek mondható - rozsdásítás, ellentétben a mostanában
látható, bizonyos – mesterséges és csak felületi rozsdával
operáló - irányvonalat követő autótunerek között.
Vesz még valaki ilyet egyáltalán?
Azért a rendszámot le kellett volna már adni
Megborult rendesen
Eggyé válik a színe lassan a környezetével
Ide már minek a széles gumi...
Rogyva itt is ott is
A német acél is elrohad egyszer
A hátsó ablak meg céltábla lehetett talán?
... és porrá leszel!
2 megjegyzés:
Milyen balladisztikus poszt :)
Tény, hogy ez is el fog rohadni és valószínűleg hamarabb, mint a többi, de nekem kissé fura. Ha rozsdázok mindig próbálok keresni hasonló korú autókról képet, hogy lássam mi is történhet vele.
Megjegyzés küldése