2025/04/10

Matchbox MB-01 Jaguar XJ6 Police 1992

Ebben a postban egy gyakori és ismert Matchbox, ritkább változatát láthatjátok, ami felett remekül el lehet merengeni, hogy mit csináltak a 80-as, 90-es években jól a Matchboxnál és mit csinálnak most rosszul.

A nagymacska

Soha még ilyen könnyű dolgom típusismertető terén nem volt, mert rendelkezésünkre áll remek és kimerítően alapos, ugyanakkor élvezetes és érdekes írott anyag magyarul egy szakavatott autós újságíró szövegszerkeszőjéből. Szintén tőle, aki nem mellékesen pontosan olyan autót birtokol ami e blogbejegyzés sztárja számos videót is megnézhetünk arról, hogy milyen az élet egy nagymacskával. Mellékesen pedig kitűnő katalógussal is szolgálhatok a járműről!

Az XJ40 gyári kódú Jaguar XJ6. A konkrét példány 1994-ből. (Fotó: Bolla György / Totalcar)

Haladjunk sorban! Még a TotalCar hasábjain jelent meg Bolla Gyuri írása a gyári kódján XJ40, Jaguar XJ6-osról. Szerintem vétek kihagyni, mert a végére egyszerűen elkezdi kívánni az olvasó is ezt a járművet. Már a Bolla György YouTube csatornáról szerepeljen itt egy jelenleg nyolc videót magában foglaló lejátszási lista. Alább pedig terüljön el egy 1990-es brit katalógus, ami nem csak az XJ40-est, hanem annak változatait is tartalmazza. Talán a legterjedelmesebb ilyen ami valaha e lapokon megjelent, de fenyegetődzhetek azzal, hogy később ez a post referencia lesz még további bejegyzésekhez, úgyhogy nagyon is indokolt.



























































Azt hiszem a fentiekkel sikerült a maximumot nyújtani típusismertető téren – a Matchbox Memories olyan, mint a Mennyország Turist és „Önnek a legjobb szolgáltatást nyújtja –, talán azzal lehetne fokozni, hogyha Gyuri vinne egy kört mindenkit a járművel. Olyan meg valamelyik Parkoló Parádén volt már, csak elmúlt.

Kézenfekvő lenne, de...

A helyzet az, hogy a Matchboxnál az XJ40 pontosan olyan formában – a jobb oldalon lévő kormányt leszámítva – és színben debütált, mint a fentebb látható Bolla Mobil. Ez 1987-ben volt és 1990-ig tartott. A civil XJ6-nak ez a legigényesebb kivitele, mert az első ajtajai nyithatóak. Ennek is MB-01 volt a jele az 1-75 sorban – kivéve az USÁ-t, ahol MB-41. Erre utaltam a bevezetőben, hogy gyakori és jól ismert. Abszolút kézenfekvő lenne, hogy elsőnek egy ilyen szerepeljen az erről az öntvényről szóló postban, egészen biztos, hogy van is ilyenem, de a helyzet az, hogy nem találom! Áttúrtam a gyűjteményem még fel nem dolgozott részét és nem lelem. Természetesen majd valamikor a jövőben előkerül amikor nem keresem, vagy éppen valami más után kutatok. Ez az öntvény más színben nem is jelent meg az 1-75 sorban, de egy 1990-es, SuperKings szettben igen. Az SK testvérkéjével kerültek egy dobozba, mindkettő hófehér és nem éppen egy gyakori darab.

1991-ben jön az első retool és egyúttal a rendőrségi verzió, az az öntvény amit ebben a bejegyzésben láthattok. A nyitható ajtók eltűnnek és a tetőre fényhíd kerül. Az első évben egy egyáltalán nem csúnya, de eléggé jellegtelen, sárga-kék csíkos rendőrségi festést kap. Egyáltalán nem gyakori, élőben még soha nem láttam csak képeken. A jelölése marad MB-01. 92-93-ban az a dekor váltja, amit az alábbi képeken láthattok. Szerintem sokkal szebb és ami még fontosabb, hogy nagyon jól hozza a brit rendőrségi festést. Igen, a szigetországban használtak ilyen luxusautót a rend őrei, gyanítom VIP kísérgetési célokra. Nyomoztam utána, de nem sikerült még csak hasonló emblémát sem lelnem, mint amilyen az oldalára került. Gyanítom fantázia szülte, az összkép visszaadása lehetett a cél és az szerintem tökéletesen sikerült.

1994-ben újabb retool jön, a civil változatról eltűnnek a nyitható ajtók. A World Class sorozatba nagyon részletes festéssel, nagyon szép kék árnyalatban kerül be, de a nagyon nagy, valóban gumi abroncsos, „Good Year Eagle” feliratú kerekek mindenre valók, csak nem erre a luxusautóra. Ugyanebben az évben az 1-75 sorba is megtalálja az útját és ott is marad 1997-ig, változatlanul mint MB-01. 1998-ban is felbukkan még de már mint MB-27. Érthetetlen módon a 94-98 közti változatok ugyanezt a rendőrségi festést kapják meg, mint jelen post tárgya. Arra, hogy ennek mi a csuda értelme volt úgy, hogy elkészült a fényhidas verzió az öntvényből nekem egy magyarázatom van: drágállhatták az öntvényt. A fényhidat ugyanúgy alakították ki, mint mondjuk a Mercury Park Lane késői verzióin, vagy a Plymouth Gran Fury-n: A szélvédő és a karosszéria közé került egy külön alkatrész. Enélkül olcsóbb volt előállítani és egyszerűbb összeszerelni.

Speciális kiadásokban még felbukkan 1993-ban egy sötét- és egy világoskék verziója az 8-dot kerekekkel. Mindkettő szép, de igen ritkák. 1997-ben a Premiere Collectibles-be is bekerül. Nem csúnya, de az ugyanolyan kerék, mint a fentebb már említett 94-es World Classon is van sokat ront az összképen. 2005-ben a Superfast kiadásokban bukkan fel utoljára, lehetetlen zöld szélvédővel és borzasztóan rút kerekekkel.


A hűtőrács egy teljesen különálló alkatrész. A krómnak pedig nincs pótszere. #regenmindenjobbvolt

A rendőrségi változatok közül messze ez a legszebb és nem is igazán gyakori.

Remekül hozza a brit rendőrségi festések hangulatát ez a dekor, de úgy gondolom fantázia szülte, a hangulat visszaadása lehetett a cél, ami tökéletesen sikerült úgy, hogy ne kelljen licencdíjakra költeni.

Az 8-dot kerék a Matchbox történetének egyik legjobb, "mindennek jól áll" Superfast kereke.

A bemutatótermi Jaguar rendszám szerintem annak szól, hogy volt a már lefalazott ajtós, civil változatból Jaguar gyűjteményes szett.

A beltér részletes és a kormány sem csak egy kör alakú kenyértészta.

Hogy miért vezették ki a klassz, fényhidas verziót három rövid év után, arra fentebb találjátok a teóriámat.

Nincsenek megjegyzések: