Amikor a DeAgostini buszus sor kijött, egyértelmű volt hogy csak az Ikarusok érdekelnek belőle, meg az az összesen két másik, külföldi típus amihez olyan szinten van kötődésem hogy utaztam rajtuk és valamiért emlékezetesek maradtak. A Karosa az egyik ilyen. Egy csehországi – akkor még Csehszlovák – nyári táborozáson léptem a fedélzetére és csodálkoztam rá, hogy van élet az Ikaruson kívül is.
Úgy jön, mintha
menne
A
1965 és 1981 közt a városi Karosa buszt egy 178- és egy 204
lóerős V6-os dízelmotorral készítették, melyek vagy
kétsebességes automata-, vagy ötsebességes kézi váltón
keresztül hajtották meg a – nahát, micsoda meglepetés – hátsó
kerekeket. A névben az „Š” a motor beszállítójára, a Škoda
művekre, míg az „M” a „mestský”, azaz a városi szó
rövidítése. (A fagyit meg úgy mondják csehül, hogy „zmrzlina”
és a „pozor vlak”, meg a „vigyázz vonat”, az „ahoj” meg
a szia, a Kis Vakond meg „Krtek”. Ezzel ki is merült a teljes
cseh nyelvtudásom, amit táborozás során szedtem össze. Nem
akartam, kényszerítettek.) 29 ülést és 67 állóhelyet kínált.
A típus összes változatát – helyközi és elővárosit is –
beleszámítva 9000-, más források szerint 9900 példányt
gyártottak belőle. Némileg meglepő módon Magyarországra is
került 1973 és 1976-között a Volánhoz 246 darab az ŠM-ből és
a helyközi változatból az ŠL-ből. Az ok igen prózai: Az Ikarus
nem tudta kiszolgálni a Volánt, mert a szocialista tervgazdálkodás
előnyben részesítette az export megrendeléseket. Kezdetben igen
lelkesek voltak az üzemeltetők, de idővel jöttek a gondok. A
beszerzést sikerült annyira „ügyesen” intézni, hogy nem
alakították ki egyáltalán az alkatrészek beszerzésének útját,
illetve az üzemeltetők szakembereit is igen változó mértékben
képezték ki a típusra.
Karosa ŠM 11 a brnoi tömegközlekedési vállalat színeiben. Az eleje, megegyezik a hátuljával, ami szerintem zseniális, mert itt szépre sikerült. (Kép: Rollingtons.hu)
Be kell valljam, hogy nekem évtizedekig nem „esett le a papír húszfilléres”, hogy a busznak a homlok-, és hátfala tökéletesen azonos. A hűtőrács elől annyira megváltoztatja a megjelenését, hogy soha az életben nem jöttem volna rá magamtól, ha nem olvasom ezt valahol. Zseniálisat spóroltak vele és szerintem annyira jól sikerült, hogy egyáltalán nem csúnya. Én kalapot emelek a cseh mérnöki zsenialitás e gyümölcse előtt!
Híradórészlet egy nosztalgiaflottába felújított ŠM 11-esről, ahol szemügyre vehető kívülről-belülről, meg ahogy jövik-menik. Szerintem menő.
A szokásos
A
verdiktem ugyanaz, mint a legtöbb – kivéve
Ikarus 415 – DeAgostini busz esetében: Azért a pénzért,
amennyiért meg lehetett venni az újságosoknál, teljesen rendben
van. Annyira, hogy nem az emlékeimet hasonlítottam a buszhoz, hanem
a kis autóbuszt szemlélve ugrott be, hogy „jé, tényleg ez ilyen
volt!” Annyit sikerült kitúrnom, hogy mint a BKV-kék
Ikarusoknál, ezt is megfosztották az üzemeltető cég legtöbb
ismertetőjegyétől, annyi azért megmaradt, hogy ki merem
jelenteni, hogy Brno tömegközlekedési vállalatának a színeit
viseli.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése