Mai bejegyzésünk tárgya ismét egy raliautó, méghozzá a modernebb WRC-időkből, a 2010-es szabályváltozások utánról. 2011-től az FIA úgy döntött, hogy a WRC-knek a Super2000 kategória szabályozásába kell beleférniük a motor kivételével. A Super2000 ugyanis 2 literes szívó motoros versenyautókat írt elő, a WRC-kre pedig 1.6 liter a felső motorméret-határ, a maximális teljesítmény viszont mindkét esetben 300 lóerő. Az összkerék-meghajtási rendszert egyszerűsítenie kellett a gyártóknak a központi differenciálmű eltüntetésével, az első- és hátsó differenciálművek mechanikussá visszaalakításával (ez utóbbi persze nem jelenti azt, hogy szenzorokat nem építhetnek a rendszerbe), a váltók pedig nem lehettek kormányfülekkel vezérelt típusok, kizárólag külön váltókaros szekvenciális szerkezetek. Ezeknek a reguláknak kellett megfelelnie minden gyártónak, aki autót akart indítani 2011-ben a WRC-mezőnyben. Az itt ismertetett szabályozás 2016 végéig állt fenn, 2017-re ismét módosítottak rajta.
Az egyik leggyorsabb megoldást a Ford hozta, ugyanis bizonyos teszteken már 2009-ben átesett az új versenyautó, nem sokkal az utcai típus bemutatása után. A debütálás a 2011-es évadnyitó svéd ralin történt meg elég nagy sikerrel, ugyanis a dobogó mindhárom fokát elfoglalva, az első 15 helyezett között 10 Fiesta végzett. Két Super2000, a többi WRC. Sajnos az évad többi futama már nem hozott ekkora sikert a Ford számára. Az egyéni értékelésben Sébastien Loeb 8 ponttal előzte meg a fordos Mikko Hirvonent és az éves összesítésben a gyártók között is a Citroën végzett az első helyen.
Technikai adatok:
- Motor: 1.6 literes, turbófeltöltéses (EcoBoost), 33 mm-es szűkítővel
- Teljesítmény: 223kW/300 LE @6000 ford./perc
- Nyomaték: 450 Nm @4000 ford./perc
- Meghajtás: Állandó összkerék-hajtás, első és hátsó mechanikus önzáró differenciálművel, mechanikus működtetésű hatsebességes szekvenciális váltóval (az áttételek az adott versenyekhez módosíthatóak)
- Fékek: Állítható fékerő-elosztás a sofőr igényeinek és az adott versenynek megfelelően
- Aszfalton: Elöl-hátul 4 dugattyús féknyergek, 355 mm átmérőjű belső hűtésű tárcsákkal
- Murván/Hóban: Elöl-hátul 4 dugattyús féknyergek, 300 mm átmérőjű belső hűtésű tárcsákkal
- Hidraulikus kézifék
- Kerekek:
- Aszfalton: 8x18 col méretű felnik, 650 mm átmérőjű gumikkal
- Murván/Hóban: 7x15 col méretű felnik, 650 mm átmérőjű gumikkal
- Kormányzás: Elektrohidraulikus szervokormány 1,5 fordulat a két végállás között
- Elektronika: Cosworth-féle teljes telemetriarendszer, adatrögzítéssel
- Karosszéria: Önhordó acélváz behegesztett bukócsővel, műanyag karosszéria-elemekkel
- Hosszúság: 3963mm
- Szélesség: 1820mm
- Tengelytáv: 2480mm.
- Alsó tömeghatár: 1200kg
Ugyanez kicsiben
Ha eltekintünk attól, hogy nincs beltér, láthatjátok a képeken, hogy a megvalósítás tökéletes. A kisautó festése a 2011-es francia VB-futam dekorációját idézi, melyet Henry Ford II halálának 24. évfordulója miatt kapták meg a versenyautók. A 4-es rajtszám miatt pedig tudhatjuk, hogy Jari-Matti Latvala és Miikka Anttila autóját kicsinyítették le a csapat által nevezettek közül. Sajnos rugózása sincs, de mivel nálam már úgyis csak a versenyautós polcot lakja, ez különösebben nem zavar.
Tökéletes tamponnyomás, az apró részletekre is figyeltek.
Sajnos beltere nincs, pedig nagyon kellene neki.
Klasszikus Majorette-érték: A szélvédő anyagából kialakított első lámpák.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése