Egyáltalán nem ritka, hogy
mindössze egyetlen példányban létező autót mintáz meg egy kisautógyártó. A
koncepcióautók például mind ilyenek. A mai post tárgya azonban máshogyan
egyedi.
Fedél nélkül
Igazán nem újság, hogy a
sebességkorlátozás nélküli autópályák országában, a rend őrei Porschékat
használnak arra, hogy utolérjék azokat akik ott hajtanak gyorsan, ahol meg van határozva a
maximum sebesség. A stuttgartiak autóinak feldolgozása eleve hálás téma, ha
még megkülönböztető jelzést is visel hozzá a kisautó, akkor meg egyenesen
olyan, mint a kutya vagy gyerek szerepeltetése a színpadon, azaz biztos siker.
Még akkor is, hogyha teljesen légből kapott, az ötlet és szemben a német zsaruk
autóival, az
adott ország rendőrei sohasem hajtottak ilyen gépeket.
Hollandia rendőreinek egy része
Porschékban teljesít szolgálatot. Ezeket kisautóba önteni határozottan jó
ötlet. Egy 2016-os cikk szerint a Hollandok 500 különböző Porschét rendeltek
már, igazán van miből válogatni, de amiért igazán izgalmas a feladat az az,
hogy a Rijkspolitie egészen különleges autókat tart flottában. A történet a 356-osokkal
kezdődött, amikből kabrió kiviteleket használtak, majd amikor 911-esre
váltottak, akkor jöttek a Targák!
Hogy a tető nélküliséget mi
indokolja, az egészen meglepő és nem lennénk meglepve, ha minden jóérzésű
autószexuális lábon hordana ki tőle egy infarktust: a rend őre ezekben az
ülésre felállva tudja irányítani a forgalmat. Értitek, egy Porschéban az ülésre
állva! Uhhh...
Tehát amit a Corgi készített, az
teljesen valós, az 1968-as évjáratú 911 stimmel, mint ahogy a
narancssárga-fehér festés, a szokatlan kék lámpa, a motorházfedélen lévő
hangkeltő berendezés is teljesen valóságos. Egy dolog hibádzik, a „Polizei”
felirat, ami bizony németül jelent rendőrséget.
Ilyen állat pedig van!
Nem hagyott nyugodni a dolog,
mert biztos voltam abban, hogy a Corgi ilyen szarvashibát nem követ el. Az is
megfordult a fejemben, hogy esetleg így akarták megúszni a licencelési
folyamatot és esetlegesen a díjfizetést. Aztán találtam pár cikket, amiből
kiderült, hogy bizony létezik egy Porsche, ami szakasztott így néz ki.
Egyetlenegy.
A holland festési sémájú, de
német feliratú 1968-as, 911-es Targát, csak és kizárólag az Amerikai Egyesült
Államok autós rendezvényeire szánták, mint figyelemfelkeltő bemutatódarabot.
Olyannyira megegyezik a hollandoknak szállított darabokkal, hogy eredetileg nem
is az amerikai előírásoknak megfelelően készítették el.
Bár a Porschénál senki sem
erősítette meg a feltételezést, valószínű, hogy az amerikai rendvédelmi szervek
figyelmét akarták felkelteni vele, állami megrendelésekre számítva. Ha csak
abból indulunk ki, hogy mi
mindent láttunk már rendőr egyenruhában az Államokban, akkor egészen
valószínűnek tűnik a dolog.
Miután az autó számos autóshown
szerepelt, a sajtónál is járt, majd visszaszállították Stuttgartba a gyárba, ahol
egy évig állt. 1969-ben egy kaliforniai Porsche kereskedő vásárolta meg, aki
amikor ott járt látta meg és esett vele menthetetlenül szerelembe. A cég
eredetileg nem akarta eladni az autót, de végül beadta a derekát az 1968-as év
kereskedőjének, aki meggyőzte őket, hogy mennyire remekül is tudná promóciós
célokra használni. Az autó az 1980-as évek közepéig töltötte be ezt a szerepet
nála, majd amikor visszavonult és eladta a kereskedést, akkor megtartotta. Az
ő, 1996-os halála után egy gyűjtő vásárolta meg.
A járgány köszöni szépen, ma is
megvan. Futásteljesítménye a pályafutását tekintve nem csoda, hogy nem tükrözi
a korát, még ma is 10000 mérföld alatt jár. Valamikor élete során azonban csak
megkapta az amerikai használathoz használatos akszesszoárokat, mert mint az a róla készült képeken látszik, például Fahrenheitben mérő vízhőmérője is van.
911S Targa
Az eddigiekből már tudjuk, hogy a 911-es Targa kivitele a fő téma, de nézzük meg honnan is jött ez az egész és mi az a mágikus S betű!
Mivel a Porschénak mindig is az egyik fő piacának számított az Egyesült Államok, így adta magát, hogy a 356-os után a 911-ből is készítsenek vászontetős kivitelt, mivel ott az nagyon népszerű dolognak számított. A gond csak az volt, hogy a hatvanas évek közepére szigorodtak az efféle előírások, így került a B oszlop helyére egy vaskos bukókeret, amit egy panoráma üveggel, vagy vászonnal zártak le az 1965-ben bemutatott modellen. Az utasok fölé pedig egy kivehető kemény/vászon tető került. Ezt nevezzük Targa tetőnek, aminek a neve az olasz országúti verseny, a híres Targa Florio neve után kapta - targa olaszul pajzsot jelent.
Nem ez az első ilyen, hogy a Porsche egy versenyről nevezi el típusait - persze ahol korábban sikereket arattak -, hiszen a Carrera név is ilyen, ami a Carrera Panamericana után jött. E különleges formájú - én imádom a Targa kiviteleket - kivitelből 1966-ban készült el az S - Super - kivtiel. Ez annyit tesz, hogy az alap 130 lóerős motort kicsit megpiszkálták, így már 160 lóerő felett garázdálkodhat a sofőrje. Ebben segítségére vannak az erősebb Koni lengéscsillapítók, a hűtött tárcsafékek és a hátsó kanyarstabilizátor is. Ez sokat javított a kezelhetőségen, de a farnehézség által okozott kitörések enyhítésére később 11 kilós súlyt helyeztek az első lökhárítóba. Nem mellesleg ekkor és konkrétan az S modellen debütált a cég legszebb könnyűfém felnije is, a Fuchs.
Mivel a Porschénak mindig is az egyik fő piacának számított az Egyesült Államok, így adta magát, hogy a 356-os után a 911-ből is készítsenek vászontetős kivitelt, mivel ott az nagyon népszerű dolognak számított. A gond csak az volt, hogy a hatvanas évek közepére szigorodtak az efféle előírások, így került a B oszlop helyére egy vaskos bukókeret, amit egy panoráma üveggel, vagy vászonnal zártak le az 1965-ben bemutatott modellen. Az utasok fölé pedig egy kivehető kemény/vászon tető került. Ezt nevezzük Targa tetőnek, aminek a neve az olasz országúti verseny, a híres Targa Florio neve után kapta - targa olaszul pajzsot jelent.
Nem ez az első ilyen, hogy a Porsche egy versenyről nevezi el típusait - persze ahol korábban sikereket arattak -, hiszen a Carrera név is ilyen, ami a Carrera Panamericana után jött. E különleges formájú - én imádom a Targa kiviteleket - kivitelből 1966-ban készült el az S - Super - kivtiel. Ez annyit tesz, hogy az alap 130 lóerős motort kicsit megpiszkálták, így már 160 lóerő felett garázdálkodhat a sofőrje. Ebben segítségére vannak az erősebb Koni lengéscsillapítók, a hűtött tárcsafékek és a hátsó kanyarstabilizátor is. Ez sokat javított a kezelhetőségen, de a farnehézség által okozott kitörések enyhítésére később 11 kilós súlyt helyeztek az első lökhárítóba. Nem mellesleg ekkor és konkrétan az S modellen debütált a cég legszebb könnyűfém felnije is, a Fuchs.
Corgi módi
Bevallom a frankót, egyáltalán nem terveztem, hogy bővítem a gyűjteményemet egy ilyen kisautóval. Nem elég, hogy nem Matchbox, de ráadásul még Superkings méret is, ami nálam igencsak a tartalék vágányt jelenti. Na jó, persze ezzel a 924-el jól meg is cáfolom magamat, ráadásul annál előre is vetítettem burkoltan, hogy nem zárom ki ilyesfajta bővítési lehetőségeket, de konkrétan nincs napirenden.
Aztán eljön egy vasárnap, amikor éppenséggel börze van és caplatok az asztalok között, majd a sejtelmes félhomályban megpillantom ezt a Corgi 911-est. Már messziről feltűnt, hogy mind a matricák, mind az egyéb kiegészítők hiánytalanul megvannak rajta, amik az eddig elém kerülő példányokról nem mondható el. Szerintem ezen tulajdonsága volt az ami miatt nem tudtam végül ott hagyni, pedig kopás és javítási nyomok is voltak rajta. Itt jön be a félhomály, ugyanis kicsit több volt a javítás, mint elsőre látszott, de azért nem csüggedtem el, ettől függetlenül örülök, hogy elhoztam magammal. Itthon kicsit megtakarítottam, folytattam a fehér részeken a hibajavítást.
Kézben tartva, körbe forgatva még inkább megtetszett, látszik rajta, hogy azért játszottak vele, de azért valamennyire vigyáztak is rá. Kidolgozása kor szellemét idézi, minden fontos részlet meg van, a lámpák külön műanyag elemek - a beltérből kialakítva, ha jól sejtem -, a fényszórók strassz kövek, valamint a villogó és a sziréna sem hiányzik. A targa tető a helyén van, de figyelmet fordítottak arra is, hogy lefessék. Az ajtók mellett a motorháztető is nyitható, alatta egy egyszerű motorteret látunk, de máshol sem szokott ez jobb lenni, sőt. Összességében véve egy csodás darab, ami csak akkor lehetne még szebb, ha hibátlan állapotú lenne.
Aztán eljön egy vasárnap, amikor éppenséggel börze van és caplatok az asztalok között, majd a sejtelmes félhomályban megpillantom ezt a Corgi 911-est. Már messziről feltűnt, hogy mind a matricák, mind az egyéb kiegészítők hiánytalanul megvannak rajta, amik az eddig elém kerülő példányokról nem mondható el. Szerintem ezen tulajdonsága volt az ami miatt nem tudtam végül ott hagyni, pedig kopás és javítási nyomok is voltak rajta. Itt jön be a félhomály, ugyanis kicsit több volt a javítás, mint elsőre látszott, de azért nem csüggedtem el, ettől függetlenül örülök, hogy elhoztam magammal. Itthon kicsit megtakarítottam, folytattam a fehér részeken a hibajavítást.
Kézben tartva, körbe forgatva még inkább megtetszett, látszik rajta, hogy azért játszottak vele, de azért valamennyire vigyáztak is rá. Kidolgozása kor szellemét idézi, minden fontos részlet meg van, a lámpák külön műanyag elemek - a beltérből kialakítva, ha jól sejtem -, a fényszórók strassz kövek, valamint a villogó és a sziréna sem hiányzik. A targa tető a helyén van, de figyelmet fordítottak arra is, hogy lefessék. Az ajtók mellett a motorháztető is nyitható, alatta egy egyszerű motorteret látunk, de máshol sem szokott ez jobb lenni, sőt. Összességében véve egy csodás darab, ami csak akkor lehetne még szebb, ha hibátlan állapotú lenne.
Nem egy makulátlan darab
Imádom a strasszköves megoldást
A villogónak elvileg pirosnak kéne lennie
Kielégítően részletes a beltere
Dönthetőek az ülések
Nem túl szembeötlő, de ott van a Porsche felirat is a motorháztetőn
Elég egyszerű és lapos lett a motortér tartalma
Elég terebélyes lett a sziréna
2 megjegyzés:
Hú, ez nagyon klassz darab, gratulálok!
Imádom!
Megjegyzés küldése