2014/12/10

Matchbox MB-71 BMW M1 (E82)

Ott tartottunk, hogy nem vagyok valami őrült nagy 1-es BMW fanatikus. Aztán 2007-ben változott a helyzet. Bemutatták a kétajtós kupét, az E82-őt.

...és jött az Alpok Kapitánya”
A címben olvasható okokból, minket csak és kizárólag a csúcsváltozat érdekel, amit jó érzékkel sikerült úgy elnevezni, mint a hetvenes évek végéről való sportautójukat (E26). A megoldás az lett, hogy kilógva az elnevezések rendszeréből, a jármű hivatalos megszólítása a „BMW 1 Sorozat M” lett. Ez legalább olyan frappáns, mint annak a problémának a feloldása, amikor a haltenyésztő kombinát, élüzem kitüntetést kapott és ezt ki akarták írni a kapura, a „Halüzem” felirat mellé. A „Halüzem-Élüzem” és az „Élüzem-Halüzem” konstellációkat elvetették és végül a legrosszabb megoldást választották: „Él-Halüzem”! (UPDATE: A félreértések elkerülése végett, a címben az a megjelölés szerepel, ami a blisteren is olvasható, a zárójeles E-jelet már én tettem hozzá.)


Először 2010 júliusában lehetett hallani az M1-ről, a hivatalos bejelentés ugyanannak az évnek a decemberében történt. A gyár az E30-as, M3-as szellemi utódjának szánta az autót és mindössze 2700 darabot akart belőle gyártani, de akkora volt az érdeklődés iránta, hogy végül a 2012 júniusában befejeződött gyártáskor 6309-et mutatott a számláló.

A modell szíve ikerturbós sorhatos, ami 340 lóerőre és 450 newtonméterre elegendő és hatsebességes kézi váltó párosul hozzá, mint ahogy a „sperrdifi” is alapáras extra.

Az M1 kupé jelentősen szélesebb futóműveken lépked, mint a „nem M” társai, amihez szélesebb karosszéria is társul. Bár nagyobb, 35 kilóval könnyebb mint hagyományos testvérkéi.

Tudhat valamit ez az autó, ha a Top Gear kétharmada – Jeremy Clarkson és Richard Hammond – is elismerőleg nyilatkozott róla.

Mostohagyerekek
A helyzet az, hogy az M1, 2013-ban debütált az 1-120 sorozatban, mint MB-111, de abból az adagból, amiben felbukkant, Magyarországra a hazai Mattel közreműködésével egyáltalán nem jutott. A pörköltzaft-metál – amúgy valami metál-narancssárga, ha elütne egy ilyen nem tudnám megmondani milyen színű volt, pedig eredeti BMW szín, mint az a beágyazott videóból is kiderül – kisautó ezért a mi tájékunkon még gyűjtői körökben is ritka madár, akinek kellett az bizonyosan külföldi forrásból szerezte be, már csak a postázás miatt is jelentős felárral.

Az idén, mint MB-71 tér vissza, egy nagyon szép kék árnyalatban – így már nem is fáj annyira, hogy a pörköltszínű nincs meg. A helyzet az, hogy a Matchboxokat a jelenlegi teljesítményük alapján mérve ez az apróság remek. Sok aprólékosan kidolgozott részlete van, szépre sikerült tényleg, de... Szóval elrontották az arányait. A képekre nézve nem feltűnő, de a járgányt kézbe véve be kellett látnom, hogy a srácnak itt a szomszédban igaza van: Bumfordi.

Mindezek ellenére azt mondom, hogyha láttok belőle, akkor vegyétek meg, szeretni fogjátok.

 Sok részlet, festékkel szépen kiemelve. Jó, hát a kínaiak a BMW logót is tudják festékből. Ez van, na...
 A gyűjtő szívét nagy melegség önti ám el, amikor a kisautót úgy veszi ki a blisterből, hogy azt tapasztalja, hogy nedves festékkel tették a csomagba és ott, ahol hozzáért, felkente a festéket a papírra. Szerencsére annyira nagyon nem látszik, hogy a tükör és a kerékjárati ívek szélesítései gyárilag vannak leütve.
 Szerintem már innen is látszik, hogy bumfordi.
 A hátulja is kapott rendesen festéket. Remek, remek!
Értem én, hogy M és ezért szélesebb, de ez túl lett bumfordosítva egy pöttyet.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Bocsánat, de legfelső képen egy e46-os van :)

Sam. Joe írta...

Sajnos teljesen igazad van! Most tűnt fel csak a "Derrick táska" a "szeme alatt"!