2014/05/15

Matchboxon kívüliek: Zylmex - Fiat X1/9 Bertone

Mint azt jónéhány bejegyzéssel ezelőtt a Toyota MR2 esetében kifejtettem, kell egyszer egy középmotoros autó. Nem kell japán precizitással készülnie, ha van benne egy kis olaszos pezsgés, tehát egy (relatíve) olcsó X1/9 is megfelelne.

Zsebferrari
Olasz, középmotoros és kicsi, tehát adódik a fenti becenév. 1972-ben kezdték gyártani, előzménye az 1969-es Autobianchi Runabout koncepció volt, Marcello Gandini tervei alapján. Az alapkoncepció a 128-as típus új, felülvezérelt motorja köré épült, az első széria is ezzel az 1,3-mas motorral jelent meg. A forgalmazás a gyártás évében kezdődött Európában, a 850 Spider, illetve a 124 Spider leváltására, de ez utóbbi annyira kelendő volt akkoriban, hogy néhány évig még kapható volt az X1/9 mellett. 1976-ban jelent meg a kínálatban a jobbkormányos verzió, 1979-ben pedig az 1500-ös motor. 79-ben történik meg a karosszéria ráncfelvarrása is, amikor az eredeti filigrán kis olaszos lökhárítókat vastag, műanyagból és alumíniumból készített darabok váltják le. 1980-tól az USA piacra készített darabok motorját Bosch L-Jetronic elektromechanikus benzin-befecskendezőrendszerrel szerelik, ezek után már csak a típushoz rendelhető alufelnik változnak számottevően a gyártás 1989-es befejezéséig.

Tényleges zsebferrari
Írtunk már a Zylmexről, igaz nem valami sokat, de előre bocsátom, hogy én sem fogom megfejteni a cég eredete körüli rejtélyeket.
A kisautó az 1979 előtti állapotot mintázza meg, színe brit versenyzöld, a beltere halványbarna és annyira elnagyolt, hogy megmutatni sem érdemes. A kerekei a Matchboxszal ellentétben 10 pöttyösek. Végülis, ha nagyon akarunk, beléjük láthatunk valami olaszosat...

A kisautón nem sikerültek olyan filigránra a lökhárítók.
A beltér miatt világos a motorházfedél rácsa.
Annyi szép olasz csaj van, pont őt kellett kiválasztani a reklámfotóhoz?


Hogy ne legyen olyan üres ez a bejegyzés, teszek a végére egy kis olasz popzenét.

Nincsenek megjegyzések: