2013/06/03

Matchboxon kívüliek - Hot Wheels: Toyota Corolla AE86 Trueno

Mit is írhatnék egy olyan autóról, amit minden igazi autófanatikus ismer? Talán, hogy vele kezdődött el a driftőrület a világon? Hogy Karottának is van egy? Hogy az Initial D-ben a mindenkit legyőző Fujiwara Takumi (igen, a vezetéknév a Fujiwara, mivel ugyanúgy írják a japánok is a nevüket, mint mi) is egy ilyen paripán lovagol? Hogy Keiichi Tsuchiya is egy ilyen autóval kezdte pályafutását, illetve jelenleg is birtokol egyet?

AE86
Az E80-as Corolla generáció csúcsmodellje. Karotta anno úgy jellemezte, hogy ilyen lett volna a Zsiguli GTI, ha az oroszok is gyárthattak volna erős utcai autót.
1983-ban mutatkozott be és egészen 1987-ig gyártották, minden lakott kontinensen lehetett kapni. A klasszikus Toyota-kódolás szerint az "A" jelenti a motorcsaládot, mely esetünkben a 4A, az "E" jelenti a típust (Corolla), a 8-as az ötödik generációt (E80), a 6-os pedig azt, hogy a típus hányadik variációjával van dolgunk. Felépítése egyébként rendkívül egyszerű: van elöl egy viszonylag erős 1.6-os motorja - kiviteltől és piactól függően 85-130 lóerő teljesítménnyel -, mögötte egy váltója, abból egy kardántengely, ami becsatlakozik a hátsó tengelyen lévő önzáró differenciálműbe. Az AE85-ben - ami a 86 butább és gyengébb változata (bár véleményem szerint egy 85 lóerős AE86 is elég buta és gyenge) - nem volt sperrdifi.
A története egyébként meglehetősen aluldokumentált, bár szerintem Sanyi tudná, hová kell kattintani és mit kell a keresőbe beírni ahhoz, hogy pontosan leírhassak a típusról mindent.

2006 First Editions #2
Az alcímben említett évben, szériában és sorszámmal jelenik meg először a Hot Wheels kínálatában a típus, mely sajnos közel sem sikerült olyan jól, mint a mostanában megmintázott japán kisautóik. Valahogy az egész tetővonal túl lapos, nagyon lankásak az "A" és a "C" oszlopok, felülről nézve pedig sokkal szélesebbnek és rövidebbnek tűnik az egész ahhoz képest, amilyennek lennie kéne. A tetőoszlopok alatt mondjuk nagyjából minden rendben van méretügyileg, de az előző mondatban említett dolog miatt a sárvédők szélesítései furcsán mutatnak. Egyébként egy bukólámpás Trueno készült el a maláj gyárban, de szerintem kár volt érte. Sokkal szebben is el lehetett volna készíteni. Holott ugyanaz a Jun Imai tervezte, aki például a Kenmeri Skyline-t is. Lehet, hogy 2006-ban még nem volt ennyire gyakorlott a méretek átalakításában...
A belteret sajnos nem tudtam lefotózni a lőrésszerű ablakokon, így meg kell elégednetek a leírással, hogy mi van belül: egy kagylóülés a jobb oldalon, egy pizzakormány feltét nélkül, egy váltókar és egy kézifékkar.

A felirat oldalt: Hot Wheels.
Hatalmas kipufogó, túlságosan hangsúlyos hátsó lámpák.
 
 Nagyon furcsák az arányai.
 
 Fujiwara Takumi paripája.
 Ugye, hogy valami nem stimmel a kisautóval?
 
 A Hot Wheels megoldása hátulról is csak hunyorítva hasonlít az eredetire.

3 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

Nincs mese, kell ebből (is) egy Tomica.

Tommi írta...

Inkább Kyosho. ;-)

http://lamleydlm.blogspot.hu/2013/03/model-of-day-kyosho-toyota-sprinter.html

Farkas Sándor írta...

Valóban elég aránytalanok az oldalablakok - az újabb Panda-style fekete-fehér fényezés viszont nagyot dob az autó megjelenésén.
A Tomica gépek jóval arányosabbak, a Kyosho pedig... Nos igen, ebben a méretarányban ők a királyok.