Áldassék a Hot Wheels
neve, hogy pár éve felvették azt a jó szokást, hogy minden évben
újabb és újabb, legendás filmes autóval rukkolnak elő a
mainline-ban! A „pár éve” az előző mondatomban azt jelenti,
hogy lövésem sincs, hogy mióta csinálják ezt hivatalosan,
nevesítve a járgányt és kötve a filmhez. A 2009-es Plymuth
Fury-t én már ebbe a filmesautó vonulatba sorolom – holott ugye
hivatalosan ez
nem Christine, hanem „csak” egy 1957-es Plymouth Fury, egészen
Christine közeli festéssel és attól is tekintsünk el elegánsan,
hogy ez pont egy Treasure Hunts. Még az is lehet, hogy pont a mai
szeánszunk tárgya – szeánsz, ééééérteeed? – az első
licenciával megtámogatott ilyen filmmobil. No, így vagy úgy, ez a
törekvés azért remek dolog, mert ezek az autók vagy egyáltalán
nem léteztek korábban háromhüvelykes dimenziókban, vagy ha igen,
akkor nagyon kis szériában készültek és már eleve csillagászati
áron dobták őket piacra – mondanom sem kell, hogy az áruk azóta
csak felfelé kúszott. A Hot Wheels úgy „jóárasította”
ezeket, hogy sikerült – legalábbis eddig – megtalálni az arany
középutat a gyerekjáték és a rajongói féltett kincs közt.
Remek példa erre a Vissza a Jövőbe, DMC-12 időgépe!
Alaphelyzetben
remek játékszer, de ha valaki olyan ügyes, mint Andrew0807
kolléga, akkor ilyesmit
képes belőle kihozni. E post alanya azonban egy évvel korábbi
kiadás és legalább olyan jó!
Szellemirtók
1984-et
írunk és javában tombol a VHS korszak. Szerintem akkoriban
nagyjából mindenkinek ott figyelt a gyűjteményében – már
akinek volt ilyen technológiai vívmánya, ha jól emlékszem, akkor
nekünk nagyjából pont ekkoriban lett ilyen ketyerénk – a
Ghostbusters egy agyonmásolt kópiája, jó eséllyel német
szinkronnal és fahangú alámondással, amibe behallatszott, amikor
a kutya ugatott, a gyerek sírt, a szomszéd meg feljelentést gépelt
a munkahelyéről hazalopott Erika táskagépen. A Bill Murray, Dan
Aykroyd, Sigourney Weaver, Harold Ramis, Rick Moranis fémjelezte
tudománytalan-fantasztikus vígjáték igazi telitalálat, mert
iszonyú profi módon nem veszi magát komolyan. A film óriási
siker, a 32 millió dollárba kerülő produkció már a
bemutatásának első hetében 13,6 milliót hoz vissza Amerikában
és amikor ott lekerül a vászonról 1985 októberében, csak az
amerikai mozibevétel 238,6 millió felett jár. Hol van aztán még
ehhez a világ többi részén generált bevétel, meg a
mörcsöndájzing? Ez utóbbi sem lehet kis összeg, hiszen a kis
szellemfigurával bármit el lehet adni, egészen
jó számítógépes játékfeldolgozás készül belőle, szóval
óriás kasza lehet, de amiért 1984-ben bármelyikünk gondolkodás
nélkül felajánlotta volna az egyik veséjét, az egy ECTO-1
modellautó.
Rajongói klipp mindkét Ghostbusters film jeleneteiből vágva, Ray Parker Jr. zenéje alá. Figyeljük meg ECTO-1-et akcióban!
ECTO-1
A
Szellemirtók szolgálati gépjárműve egy 1959-es Cadillac
mentőautóból lett átfaragva, melyet a Miller-Meteor épített.
Már jó régen tisztáztuk, hogy az olyan spéci felépítmények
előállítása, mint a betegszállító, vagy éppen pompakocsi,
kivétel nélkül a felépítmény építő cégek feladata, mert a
nagy autógyárak nem elég rugalmasak a megrendelő igényeinek
kielégítéséhez, nekik ez túl kis falat ahhoz, hogy a gyártósorra
tegyenek ilyesmit. A Miller-Meteor itt jön képbe. Az 1956-1979
közt regnáló cég akkoriban a felépítményt gyártók között
a középmezőnybe tartozott. 59-ben 2100 autót szállított a
Cadillac a felépítménygyártóknak, szóval tudva azt, hogy nem ők
állították elő a legtöbb ilyen autót – hanem nevezetesen az
Eureka nevű cég – az 59-es Miller-Meteorok már eleve ritka
madárnak számítanak. Innentől valahol érthető, hogy a mentő-
és pompakocsi gyűjtők – merthogy ilyenek is vannak ám –
legszívesebben kilövési engedélyt bocsátanának ki azokra, akik
ECTO-1 hasonmásokat építenek ezekből az autókból. (Az meg az
érem ellenkező oldala, hogy a Ghostbusters, meg az ECTO-1 nélkül
ezeket a verdákat már kivétel nélkül, rég elnyelték volna az
Egyesült Államok roncstelepei, mint ahogy valószínűleg a
zömükkel ezt is tették.)
Mit lehet erről az autóról elmondani? 6,3 literes V8-as hajtja, ami 320 lóerőre elég, ami nem hangzik rosszul, de ez a kombi-csatahajó, több mint 3 tonnás tömegét megmozgatandó inkább cirkálásra jó, mintsem gyorsulási versenyzésre. Viszont légrugózása volt, ami kifejezetten jó dolog, ha valaki aki éppen a mentő hátuljában utazik fekve, nincs túl jól. Persze ez is az amerikai nagyautós ringatódzásra volt hangolva – elég csak a fentebb látható Ghostbusters klipet megnézni, hogy gyors kanyarnál mit művel a gép. Arról már ne is beszéljünk, hogy ez a dög mekkora! Tényleg ne beszéljünk, inkább nézzük meg a Fifth Gear-nek egy ECTO-1 replikáról szóló részét!
Miller-Meteor katalógus a tárgyévből. A zöld-arany színkombináció nem fantáziarajz. A kisebb amerikai településeken nem feltétlenül volt pénz külön mentőautót és halottszállítót fenntartani, ezért nem volt ritka, hogy ezt a feladatot ugyanaz a jármű látta el, amihez valamilyen semleges színt választottak, például bordót.
Mit lehet erről az autóról elmondani? 6,3 literes V8-as hajtja, ami 320 lóerőre elég, ami nem hangzik rosszul, de ez a kombi-csatahajó, több mint 3 tonnás tömegét megmozgatandó inkább cirkálásra jó, mintsem gyorsulási versenyzésre. Viszont légrugózása volt, ami kifejezetten jó dolog, ha valaki aki éppen a mentő hátuljában utazik fekve, nincs túl jól. Persze ez is az amerikai nagyautós ringatódzásra volt hangolva – elég csak a fentebb látható Ghostbusters klipet megnézni, hogy gyors kanyarnál mit művel a gép. Arról már ne is beszéljünk, hogy ez a dög mekkora! Tényleg ne beszéljünk, inkább nézzük meg a Fifth Gear-nek egy ECTO-1 replikáról szóló részét!
A brit 5th Gear egy epizódja tárgyal egy ECTO-1 replikát. Kifejezetten hű, nem?
Arany középút
Mint
a bevezetőben arról már beszéltem, szerintem a Hot Wheels azért
remek, mert ezekkel a filmes autókkal az arany középúton jár.
Persze, az eredetinek fehérfalú abroncsai voltak, meg rengeteg
színes mindenféle a tetején, meg bizonyosan millió apró
részletet lehetne mondani még, amivel a Hot Wheels és a filmben
látható autó eltér – különösen, hogy a film második
részében ECTO-1 is változik, még több bizgentyűt, meg
teljesítményfokozó matricát kap. Viszont ez dedikáltan játékszer
és nem gyűjtői darab, ami megköti a gyártó kezét, illetve az 1
dollár (körüli) ár is szab határokat. Ugyanakkor még az is
belefér, hogy a beltér ne legyen elnagyolt, hanem ott legyen a
szellemírtászati felszerelés, meg a műszerfal is kapjon extrákat.
Persze ez is feljavítható utólag, de maga az alapdarab sem utolsó,
sőt! Érdekes, hogy a Hot Wheels ezeken az alapokon 2011-ben kihoz
egy 6530 darabos, speciális kiadást, ami
a kerekeiben és a részletesebb festésében tér el ettől, de
őszintén szólva az nem tetszik, mert a színezés több helyen is
pontatlan, amihez képest én inkább maradnék a szerényebb
darabnál. Szerintem zseniális, filmrajongóknak kihagyhatatlan
darab, csak hát ugye két évvel ezelőtt lehetett ilyet túrni a
hipermarketekben, ma már ezek sem olcsóak az internetes
piactereken.
Azt hiszem ezzel a holmival bárki az iskolaudvar császára lehetett volna a nyolcvanas években!
Játékszer kategóriában, 1:6x méretarányban és az 1 dollár körüli árban egyáltalán nem rossz! Sőt!
Az eredetihez híven nem szimmetrikus a két oldala.
Bőven lenne még hely rajta festéknek.
Még a nemrég itt szerepelt 1963-as Matchbox Caddy mentőhöz képest is óriási, pedig az sem kicsi.
A tetőn lévő holmi könnyedén eltávolítható, ami szándékos, mert így még jobb a betekintés a beltérben lévő cumóra, amihez jókora tetőablakot is implementált a gyártó. Remek munka!
8 megjegyzés:
Ezzel az autóval én is megszívtam. Anno a teszkókban Dunát lehetett volna velük rekeszteni. Akkor nem tetszett annyira, így nem vettem meg. Egy évre rá bontott, de meglévő csomagolással vettem meg a teszkó ár kétszereséért.
Én csak kettőt találtam belőle annak idején, amiből ez az egyik. A másik bontatlanul hever ez mellett Joe dobozában :-)
Hogy érted hogy nem szimmetrikus a két oldal? Elég régóta megvan az enyém de Én nem vettem észre ilyesmit rajta.
Viktor: A tetőcsomagtartón lévő bizgentyűkhöz az egyik oldalt létra vezet, a másik oldalon meg valami cső jön le.
Ja hogy az nem szimmetrikus. El nem tudtam képzelni mi a fene lehet rajta ami nem szimmetrikus. Köszi!
Teljesen jó a kisautó az 500 ft-os sávban, én tök véletlenül futottam bele a nagykőrösi teszkóban. Korábban a JL által kihozott Ecto 2 volt meg, így külön öröm, hogy a forrókerekek műhelyéből az egyes jött, így ha kicsit igénytelenebb (és jóval olcsóbb is), mégsem ugyanaz a 2 vas.
Én összvissz egyet találtam, szóval szerencsém van, hogy a gyűjteményemben tudhatom. :-)
Én eggyel sem találkoztam sehol, vannak bizonyos autók, amikből csak itt-ott van, aztán vége, másokat meg minden utcasarkon megkapni. Az Adam Westes Batmobile például mindenhol ott figyelt, ez meg nem. Viszont van JL-esem, ráadásul kettő is, csak a kerekeik különböznek.
Megjegyzés küldése