Teljesen meglep engem is,
hogy már több mint egy éve volt, hogy megénekeltem a
Jeep Cherooke nagyszerűségét – ami azt is jelenti, hogy ez
alkalommal kihagyhatom a típusismertetőt. Akkor kijelentettem, hogy
ha elém veti majd magát a megkülönböztető jelzésekkel ellátott
verzió, akkor bizonyosan nem fogok ellenállni neki. Arra nem
számítottam, hogy ez meglesz, csak éppen más gyártótól.
Neve? Száma?
A Csirke először az
1990-es Majorette katalógusban bukkan fel, itt még civilként, a
tetején csomagtartó trónol, két szörfdeszkával és a neve
Cherokee Limited. Ennek a verziónak a száma 224. Vele egy időben
mint 285 debütál a Cherokee Sheriff, az én példányaimtól eltérő
festéssel. A két verzió amúgy teljességében ugyanaz, csak a
festés és a tetőn lévő objektum különbözteti meg őket, így
a Sheriff alvázán is a 224-es számozás olvasható. A kék nózijú
verzió az 1992-es katalógusban bukkan fel, hogy 1994-ben
visszatérjen a premierverzió a katalógusba, majd 1999-ben jön az
Arkansas State Police változat, hogy 2001-ben megint visszatérjen a
premierverzió. Ugyanebben az évben jön egy Emergency feliratú
piros, tűzoltósági változat is, szóval elég hosszan szerepel a
kínálatban. A 2002-es katalógusban még ott van a piros, szintén
285-ös számú verzió, aztán már csak two packban mutatja magát,
utána kötött tartállyal.
Ebben az ilyen-olyan
változat fejtegetésemben az a szép, hogy közel sem biztos, hogy
bármi köze van a valósághoz, amit egy kis kitérővel
magyaráznék. Ez a két indián Rájen kolléga rezervátumából
származik. (Ezeket pont nem találom nála, ami vagy azt jelenti,
hogy nem írta meg, vagy azt, amit régen tudunk, hogy a blog.hu
keresője nem ér egy kalap szuperfoszfátot sem.) Nála
megtekinthető a premierverzió festése is, érdekes módon
sárga fényhíddal, ami az én Majorette katalógusaimban nem
lelhető meg, mindenhol piros ez az alkatrész. (Nem lehetetlen egy
utólagos csere, de nem tartom valószínűnek, egyszerűen
túlságosan is feszül ez a kis darab műanyag a helyén ahhoz, hogy
egy eltávolítást szilánkos törés nélkül elviseljen.) Mi több,
van
neki katonai álcafestésű Csirkéje is, ami szintén nem
szerepel az én Majorette katalógusaimban. Szóval simán lehet,
hogy csak Jean-Pierre Majorette katalógusszerkesztő volt lusta
lefotóztatni az aktuális verziókat és elővette a ládafiából a
régi képeket az új katalógushoz. Az viszont biztos, hogy a
Majorette Csirke jó sok változatban készült.
Támogassuk a fényhíd
ipart!
Ezer
és egy alkalommal
leírtam
már, hogy a megkülönböztető jelzés nélküli rendőrségi –
mentő, tűzoltó, stb. – jármű olyan, mint kívülről
nyalogatni a lekvárosüveget és alapvetően nem szoktam ilyesmit
vásárolni. Hát, kedves gyártók, tessék itt a megoldás!
Majorette-ék nemes egyszerűséggel rögzítik a fényhidat –
illetve a civil verzió esetében a tetőcsomagtartót. A tetőn és
belül a szélvédő anyagát adó műanyagon van egy téglalap alakú
lyuk, amibe egy 90-fokkal elfordított horonnyal kapaszkodik az, amit
a tetejére szánnak. Az összerakáskor beillesztik, elfordítják
90 fokkal és ottmarad. Ennyire egyszerű. Most komolyan, én tudom,
hogy új szerszámokat készíteni a civil verzióból a
rendőrséginek nem olcsó, de lyukat vágni talán nem olyan
borzasztóan lehetetlen és drága. (Mondjuk, ha a jelenlegi „védjük
meg a gyerekeket maguktól, nehogy gyerekek
legyenek” szabályok miatt ma már nem
lehet ilyen csingilingi alkatrészeket csinálni egy kisautónak,
akkor nem szóltam.)
Elkalandoztam!
A lényeg, hogy értékelem ezt az apró részletet, hogy megvan.
Mint ahogy azt is, hogy a hátsó ajtó nyílik a kis gyöszökön.
Rájen nem sokat játszhatott velük, az egyiken úgy kellett
kifeszegetni az ajtót, hogy le tudjam fotózni. Szerethető
részlet még a szélvédő anyagából készült első lámpa is,
igaz így pont a Cherookera jellemző fényszóró kialakítás, mint
apró részlet eltűnik.
Melyiket
szeressem?
Kézenfekvő az
összehasonlítás a két gyártó Csirkéje között, még akkor is,
ha a Matchboxnak kettővel kevesebb ajtaja van. A Majorette hátsó
működő ajtaja ellenére a Matchbox nekem jobban tetszik a
részletesebb kidolgozása miatt – a rücskös Convoy kereket nem
is említem, az köztudottan a gyengém –, ugyanakkor a Majorette
megoldása is kedvemre való. Ha egy tízes skálára kéne őket
helyezni, akkor a Matchbox a 8, a Majorette a 7.
Azt hiszem figyelni fogom
a tűzoltósági, meg a katonai változatokat. Kellenek!
A kisautók fotózásában az a jó, hogy apró részletekkel csak a képeken szembesül az ember. A premierváltozat utáni verziónak komoly folytonossági hiányosság mutatkozik a lökhárítóján. El sem tudom képzelni, hogy ezt hogy a bánatban sikerülhetett ilyen művészien kitörni!
Fényhíd, Sheriff csillag és felirat. Az osztályterem császára 1992-ből.
Hívja a 911-et! A hátsó ajtó nyílik, a vonóhorog a szokásos robusztus Majorette megoldás.
Így rögzítették a fényhidat. A képen nem A Kéz látható. A vonóhorogtól balra az a kis műanyag kinövés a kipufogó akar lenni. Ezt is a fotón szúrtam ki.
Másik festés, sokkal kevesebb sérüléssel.
A kék csíkban a 911-es felirat szemészeti tesztnek is elmenne. A western stílusú Sheriff felirat büntet.
Aszongya: Arkansas State Police. Ködben, éjszaka, távolról...
...egészen hasonlít az eredetire.
1 megjegyzés:
A lököst én is csak most láttam, hm. Maga az autó továbbra is nagy kedvenc, de négy sok volt belőle :)
Megjegyzés küldése